Jak to jest z tym czytaniem? Czy książki wyparte zostaną przez audiobooki? Czy dzieci potrafią jeszcze pięknie czytać? I na czym to piękne czytanie polega? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znają z pewnością uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Czochralskiego w Kcyni, którzy rywalizowali dziś (6 grudnia) w Mikołajkowym Turnieju Pięknego Czytania. Konkurs został zorganizowany już po raz drugi. Pomysłodawczynią turnieju jest Anna Lewandowska, którą w organizacji wspierała Joanna Zimna.
Konkurs odbył się w dwóch kategoriach wiekowych: klasy I-III i klasy IV-VIII, łącznie wzięło w nim udział 61 uczniów. Zadanie uczestników polegało na odczytaniu na głos wybranego przez siebie fragmentu książki – utworu epickiego lub lirycznego (czas do dyspozycji do 2 min.).
Głównym celem konkursu było podniesienie kompetencji czytelniczych uczniów poprzez kształcenie umiejętności pięknego czytania na głos oraz wyrabianie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu.
Jury w składzie: Anetta Miszewska, Anna Góralczyk i Natalia Żychlińska-Nowakowska, oceniało m.in. płynność czytania, dykcję, poprawność wymowy oraz dbałość o kulturę języka, oryginalność interpretacyjną wybranego fragmentu utworu.
– Zwracaliśmy szczególną uwagę na technikę czytania to znaczy na płynność, dykcję, tempo czytania. Ponadto braliśmy pod uwagę środki artystycznego wyrazu – pauzowanie, tempo jako środek ekspresji, modulację głosu i jego natężenie, akcent zdaniowy, kontakt wzrokowy z odbiorcą, radzenie sobie z tremą – mówi Anna Góralczyk, członek komisji konkursowej. – Udział wzięło 61 uczestników wybranych z eliminacji klasowych, poziom był bardzo wysoki, było nam bardzo trudno przyznać tylko 3 miejsca w kategorii klas I-III, i 3 miejsca w kategorii klas IV-VIII. Wszyscy się bardzo dobrze przygotowali do konkursu, niektórzy tak długo ćwiczyli, że umieli swoje teksty na pamięć – dodaje.
W etapie szkolnym wybrani zostali Mistrz Pięknego Czytania klas pierwszych, Mistrz Pięknego Czytania klas drugich, Mistrz Pięknego Czytania klas trzecich oraz 3 laureatów w kategorii klas IV-VIII.
Z miłości do książek
Czytanie ma różne oblicze, co pokazali uczniowie. Wykazali się oni wyjątkową wrażliwością prezentując utwory literatury klasycznej od Karola Dickensa, Astrid Lindgren, Tove Jannsona, Elen Karlsson po Marię Konopnicką.
Szczególnie cieszy, gdy w czytanie angażują się najmłodsi, a tych wśród uczestników konkursu nie brakowało.
– Czytałam fragment “Zimy Muminków”, opowiadający o śnieżnej krainie i niespodziewanej pobudce Muminka. Muminek przedwcześnie budzi się ze snu. Oczekiwał wiosny, a zastał mroźny widok za okiennicami, a jak wszyscy wiemy zimy nie znosi bo nie lubi długich nocy, a słoneczko bez pożegnania się ukryło – mówi uczestniczka konkursu Julia.
Każdy uczestnik otrzymał dyplom i słodki upominek. Spośród wszystkich biorących udział w konkursie wyłoniono laureatów, którzy o zajętych w konkursie miejscach, dowiedzą się w przyszłym tygodniu.
Jak to jest z tym czytaniem?
Jak wykazują badania prowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2022 roku zanotowano wzrost czytelnictwa nastolatków. 72% badanych nastolatków było czytelnikami książek, podczas gdy rok wcześniej tylko 60%. Aż 18% deklarowało czytanie siedmiu i więcej książek. Oznacza to duży wzrost z 5% w 2021 roku. Czytelnictwo starszych niestety nadal pozostaje na niskim poziomie z 2021 roku.
Odnotowany w 2020 roku wraz z nadejściem pandemii covid, niewielki wzrost czytelnictwa, nie stał się niestety początkiem trendu wzrostowego. Ograniczenia pandemiczne przyniosły w pierwszym roku pandemii nieco większe zainteresowanie czytaniem, a w drugim zauważalne zmęczenie. Jak podaje Ministerstwo – Książki w postaci papierowej lub cyfrowej czytają przede wszystkim osoby najlepiej wykształcone i uczące się (58% absolwentów szkół wyższych, 14% osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym). Tak jak w poprzednich latach, kobiety czytają książki częściej niż mężczyźni, a różnica ta jest wciąż bardzo wyraźna (odpowiednio 42% i 26%). W jesiennym badaniu lekturę co najmniej jednej książki w ciągu ostatnich 12 miesięcy zadeklarowało 34% respondentów w wieku co najmniej 15 lat, co daje taki sam wynik jak w listopadzie roku 2021. W szerszej perspektywie odsetek czytelników książek nie zmienia się w sposób statystycznie istotny od 2015 roku.
Najpopularniejszym źródłem czytanych książek są nadal zakupy, ale też prezenty i wypożyczenia od znajomych. W 2022 roku wśród najpoczytniejszych w Polsce książek dominowały beletrystyka, literatura kryminalna i obyczajowo-romansowa. Należy także zwrócić uwagę na duży wzrost literatury kryminalnej i sensacyjnej z 24% w 2020 r. do 32% w 2022 r. oraz spadek fantastyki i fantasy z 11% w 2020 r. do 7 w 2022 r.
Niestety czytelnictwo w Polsce, podobnie jak na świecie ma dziś silną konkurencję w postaci rozrywek online, szczególnie oglądania filmów i seriali oraz korzystania z mediów społecznościowych. Potencjalni odbiorcy oferty bibliotecznej czas wolny spędzają w mediach społecznościowych. Akcje polegające na organizacji czytania wśród dzieci i młodzieży, promocja nowych pozycji czytelniczych, czytanie na przerwach, z pewnością kształtują pozytywne wzorce.
– Bogactwa wyobraźni i wrażeń, których dostarczają książki nie jest w stanie zastąpić żaden film, ani serial. Cieszymy się z tak dużego zainteresowania naszym konkursem. Gratulujemy laureatom. Już dziś zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji – podkreślają organizatorzy.
Ewa Hałas
Autor: Pałuki
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS