Badanie przeprowadzone przez OMGGS miało dać odpowiedź na pytanie, jak mieszkańcy regionu wyobrażają sobie transport publiczny na Pomorzu za 20 lat. Wnioski z projektu mają pomóc decydentom w wyznaczaniu kierunków przyszłych inwestycji.
Anonimowa ankieta składała się z 20 pytań, a jej wypełnienie zabierało kilka minut. Wzięła w niej udział imponując liczba pięciu tysięcy osób. Najwięcej z nich to oczywiście mieszkańcy Gdańska i Gdyni, ale w badaniu swoją opinią chętnie podzieliło się też wiele osób spoza Trójmiasta. Ankietę wypełniło choćby 684 mieszkańców powiatu wejherowskiego.
– W badaniu zapytaliśmy mieszkańców metropolii m.in. o to, ile i jakich pojazdów posiadają w swoich domach, jakie są cele ich podróży. Chcieliśmy dowiedzieć się jak wyglądają codzienne i weekendowe podróże – jakim środkiem transportu się poruszają i ile czasu im to zajmuje. Interesowało nas też to, co skłania mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej, ale też dlaczego wybierają samochód, czego obawiają się w swoich podróżach – mówi Karolina Orcholska, koordynator ds. transportu i mobilności OMGGS.
Co najbardziej skłania Pomorzan do przesiadki z auta do transportu publicznego?
„Uważam że powinno rozwijać się komunikację miejską oraz wspierać transport rowerowy nawet kosztem wygody kierowców samochodów osobowych, których ilość będzie rosła. Większa ilość podróży powinna się odbywać tramwajami czy kolejkami, których długość torowisk powinna wzrosnąć i objąć rozwijające się dzielnice miasta”.
„Flota elektrycznych pojazdów na minuty połączona korzystną taryfą z tramwajami i pociągami”.
„Chciałbym żeby każdy mieszkaniec metropolii mógł dojechać wszędzie bez samochodu i mając przystanek maksymalnie 5-10 minut od domu pieszo” – to niektóre sformułowane przez respondentów wizje pomorskiej komunikacji za 20 lat.
81 proc. biorących udział w badaniu zadeklarowało posiadanie samochodu, a 86 proc. roweru. 74 proc. badanych jako główny powód podróży w dni powszednie wskazuje dojazdy do pracy, tyle samo rozrywkę i rekreację, jeśli chodzi o podróże w weekend.
– Zapytaliśmy też, co skłoniłoby mieszkańców do zmiany nawyków transportowych na rzecz transportu zrównoważonego (komunikacja zbiorowa, rower itd.). 58 proc. respondentów wskazała większą częstotliwość kursowania komunikacji zbiorowej. Połączenie rozkładów jazdy różnych środków transportu wskazało 51 proc. badanych, a szybszy czas podróży transportem zbiorowym 50 proc. Badani mogli zaznaczyć do pięciu czynników motywujących do zmiany zachowań – wyjaśnia Karolina Orcholska.
Badanie transportowych zachowań Pomorzan Fot. mat. prasowe OMGGS
Badanie pomoże w tworzeniu ważnego dokumentu
Wyniki badania jako jedno z wielu źródeł wiedzy o tym, jak poruszają się mieszkańcy, wykorzysta zespół pracujący nad Planem Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii (SUMP).
– Analizując przedstawione wyniki badań, trzeba pamiętać, że nie jest ono w pełni reprezentatywne – występuje nadreprezentacja mieszkańców miast, a niedoszacowane są grupy wiekowe do 18. roku życia oraz powyżej 50. roku życia. Badanie to może więc służyć jedynie jako pomocnicza analiza zachowania transportowych respondentów, ale nie może być traktowane jako bezpośrednie źródło wiedzy o tym, jak poruszają się mieszkańcy metropolii – zaznacza Orcholska
SUMP ma zapewnić mieszkańcom gmin sprawne i bezpieczne przemieszczanie się. W jednym miejscu zostaną zebrane dotychczasowe działania w zakresie m.in. polityki transportowej, parkingowej, ruchu pieszego, rowerowego transportu zbiorowego i zarządzania mobilnością, a następnie zostaną określone cele i zadania, które umożliwią wdrożenie nowych rozwiązań. Wszystko po to, by poprawić jakość życia mieszkańców metropolii niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego korzystają. W prace nad tworzeniem dokumentu zaangażowani będą mieszkańcy metropolii, a także eksperci, urzędnicy i lokalni aktywiści.
Dokument powstaje w ramach pilotażu organizowanego przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Komisją Europejską, Inicjatywą Jaspers oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Stanowi też element przygotowania do kolejnej perspektywy unijnej. Zespół opracowujący Plan Zrównoważonej Mobilności dla metropolii składa się z ekspertów ze środowisk naukowych, gospodarczych, społecznych i samorządowych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS