Pięć dodatkowych wyjazdowych punktów uzupełni sieć populacyjnych stacji szczepień, które zadeklarowały możliwość podania preparatu również w domu pacjenta. Specjalne wyjazdowe jednostki dotrą do tych osób, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym.
Wyjazdowe punkty szczepień są dodatkowym wsparciem dla populacyjnych stacji, które zgłaszając się do Narodowego Programu Szczepień, potwierdziły, że są gotowe do mobilnego szczepienia pacjentów w domach.
W naborze, który POW NFZ zakończył w lutym, wyłoniono 5 zespołów wyjazdowych utworzonych przez 4 podmioty, by zabezpieczyć wszystkie subregiony województwa podlaskiego:
Szczepieniami pacjentów leżących w subregionie białostockim (grupa powiatów: powiat siemiatycki, powiat hajnowski, powiat bielski, powiat moniecki, powiat sokólski, powiat białostocki, miasto Białystok) zajmie się Revita Centrum Medyczne oraz Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku.
– Takie szczepienia przysługują pacjentom, którzy są obłożnie chorzy, których stan zdrowia nie pozwala na dotarcie do stacjonarnego punktu szczepiennego i którzy jednocześnie nie mogą skorzystać z transportu oferowanego przez jednostki samorządu terytorialnego – tłumaczyła Agata Dyszkiewicz, zastępca dyrektora ds. Świadczeniobiorców i Służb Mundurowych Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. – Wyjazdowe punkty szczepień otrzymują własną pulę szczepionek. Nie korzystają ze szczepionek zamówionych przez poradnię POZ, która zgłasza pacjenta do szczepienia wyjazdowego.
Pacjent potrzebuje szczepienia w domu? Powinien skontaktować się ze swoim POZ
Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych. Oznacza to, że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989.
Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną poradnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym, ten skieruje takiego pacjenta lub opiekuna w pierwszej kolejności do POZ / pielęgniarki opieki długoterminowej, ponieważ to właśnie lekarz POZ lub pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu.
– Mamy zasoby kadrowe, sprzętowe, pojazdy, know-how, jesteśmy gotowi do podjęcia tego zobowiązania, czekamy na zgłoszenia pacjentów – dr Mirosław Rybałtowski, zastępca dyrektora ds. Medycznych w SP ZOZ WSPR w Białymstoku.
Identyczne wymogi dla stacjonarnych i wyjazdowych punktów szczepień
Wyjazdowy punkt szczepień musi spełniać wszystkie warunki wymagane przez NFZ w naborze stacjonarnych punktów szczepiących. Chodzi o kadrę i wyposażenie, które zapewniają bezpieczeństwo pacjentowi i profesjonalne przygotowanie do szczepienia w warunkach domowych.
Zasady zamawiania szczepionek przez wyjazdowe punkty są identyczne jak w punktach stacjonarnych.
Mobilne zespoły w punktach stacjonarnych i wyjazdowe punkty szczepień są wynagradzane tak samo.
Za wyjazd na szczepienie pacjenta w domu Narodowy Fundusz Zdrowia płaci 141 zł. Stawka dotyczy mobilnych zespołów szczepiących, które działają przy punktach stacjonarnych i wyjazdowych punktów szczepień. Dla pacjenta szczepienie w domu jest bezpłatne.
Zespół Komunikacji Społecznej Podlaskiego OW NFZ
opr. (or)
View the discussion thread.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS