Młodzież z Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych w Trzebini od września rozwija kompetencje miękkie i szlifuje język angielski pod okiem native speakera.
Uczniowie-uczestnicy warsztatów z trenerką Moniką Urban, koordynatorką projektu Moniką Kasprzyk-Jedynak oraz dyrektorem szkoły Piotrem Brzózką. Fot. NF
15 kompetencji społecznych
– Pracujemy nad kompetencjami przyszłości, które najbardziej są poszukiwane przez pracodawców. Jednocześnie znajdują się w bazie tych, które ułatwiają budowanie relacji, swojej pewności siebie, Wpływają na ulepszanie komunikacji, przekazywanie informacji, a w perspektywie – przygotowanie się do zmiany środowiska i wejścia na rynek pracy – wyjaśnia Monika Urban, nauczycielka, szkoleniowiec, doradca i coach biznesowy, od 7 lat zaangażowana w projekty z młodzieżą.
Warsztaty są prowadzone w oparciu o wykorzystanie rozmaitych gier – profesjonalnych, coachingowych i rodzinnych. Jak tłumaczy trenerka, młodzież pracuje w oparciu o metafory na podstawie kart np. używając karty z obrazkiem drzwi analizuje, jakie drzwi prowadzą do wnętrza ich samych.
– Młodzi ludzie teraz często są wycofani, nieśmiali a wręcz nieświadomi swoich mocnych stron, które my próbujemy wspólnie na zajęciach wydobyć – podkreśla Monika Urban.
W ramach projektu uczniowie doskonalą też kompetencje międzykulturowe. Część osób biorąca udział w warsztatach pojedzie za granicę. Gdzie?
– To niespodzianka, ale będzie to kraj Unii Europejskiej – mówią organizatorzy.
Jednym z elementów składowych projektu jest także promocja regionu – młodzież będzie miała za zadanie przygotować prezentację o swoim bliskim otoczeniu, materiał zostanie przedstawiony w trakcie wyjazdu.
Uczeń pewny siebie
Szkoła od kilku lat prowadzi międzywydziałowe warsztaty dla uczniów, w większości dotyczące kompetencji miękkich.
– Młodzież odebrała zajęcia nad wyraz pozytywnie. Po okresie pandemii, ten rodzaj aktywności okazał się bardzo ważny, pozwolił na lepszą adaptację, dobrze wpłynął na otoczenie i relacje rówieśnicze. Uznaliśmy, że jest to bardzo dobra forma zajęć dodatkowych dla uczniów, dlatego w tym roku – w rozbudowanym zakresie – kontynuujemy ten pomysł – zaznacza Piotr Brzózka, dyrektor szkoły. – Najlepszą rekomendacją jest fakt, że niektóre z warsztatów odbywały się w sobotę, a nie było żadnego problemu z frekwencją – dodaje.
Co najbardziej podoba się uczniom?
– Możliwość rozwoju, dobra organizacja, atmosfera. To, że warsztaty są dostosowane do potrzeb uczniów. Bardzo ważna i doceniana jest przez nas możliwość rozmowy z native speakerem – postawienie na praktykę w języku angielskim, a nie samą teorię – wylicza Olimpia Majtyka, uczestniczka obecnych warsztatów.
A co daje uczniom udział w warsztatach?
Jak zauważa Monika Kasprzyk-Jedynak, koordynatorka projektu z ramienia ZSTU, uczniowie doskonalą umiejętności, kompetencje ważne na rynku pracy, potrzebne do radzenia sobie w zmieniających się sytuacjach życiowych i społecznych, bezspornie pomaga w tym współpraca szkoły z lokalnymi firmami.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS