A A+ A++

Młodzież z Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych w Trzebini od września rozwija kompetencje miękkie i szlifuje język angielski pod okiem native speakera.

Uczniowie-uczestnicy warsztatów z trenerką Moniką Urban, koordynatorką projektu Moniką Kasprzyk-Jedynak oraz dyrektorem szkoły Piotrem Brzózką. Fot. NF

To wszystko w ramach warsztatów prowadzonych we współpracy z Międzynarodowym Centrum Partnerstwa Partners Network w Chrzanowie. Warsztaty potrwają do kwietnia 2023 roku. Młodzież wraz z trenerami będzie pracować na trzech płaszczyznach: rozwoju kompetencji społecznych i międzykulturowych, upowszechniania dziedzictwa narodowego w kraju i za granicą oraz udziału w kursach konwersacyjnych z języka angielskiego. W zespole szkół w zajęciach biorą udział dwie 20-osobowe grupy uczniów.

15 kompetencji społecznych

– Pracujemy nad kompetencjami przyszłości, które najbardziej są poszukiwane przez pracodawców. Jednocześnie znajdują się w bazie tych, które ułatwiają budowanie relacji, swojej pewności siebie, Wpływają na ulepszanie komunikacji, przekazywanie informacji, a w perspektywie – przygotowanie się do zmiany środowiska i wejścia na rynek pracy – wyjaśnia Monika Urban, nauczycielka, szkoleniowiec, doradca i coach biznesowy, od 7 lat zaangażowana w projekty z młodzieżą.

Warsztaty są prowadzone w oparciu o wykorzystanie rozmaitych gier – profesjonalnych, coachingowych i rodzinnych. Jak tłumaczy trenerka, młodzież pracuje w oparciu o metafory na podstawie kart np. używając karty z obrazkiem drzwi analizuje, jakie drzwi prowadzą do wnętrza ich samych.

– Młodzi ludzie teraz często są wycofani, nieśmiali a wręcz nieświadomi swoich mocnych stron, które my próbujemy wspólnie na zajęciach wydobyć – podkreśla Monika Urban.

W ramach projektu uczniowie doskonalą też kompetencje międzykulturowe. Część osób biorąca udział w warsztatach pojedzie za granicę. Gdzie?

– To niespodzianka, ale będzie to kraj Unii Europejskiej – mówią organizatorzy.

Jednym z elementów składowych projektu jest także promocja regionu – młodzież będzie miała za zadanie przygotować prezentację o swoim bliskim otoczeniu, materiał zostanie przedstawiony w trakcie wyjazdu.

Uczeń pewny siebie

Szkoła od kilku lat prowadzi międzywydziałowe warsztaty dla uczniów, w większości dotyczące kompetencji miękkich.

– Młodzież odebrała zajęcia nad wyraz pozytywnie. Po okresie pandemii, ten rodzaj aktywności okazał się bardzo ważny, pozwolił na lepszą adaptację, dobrze wpłynął na otoczenie i relacje rówieśnicze. Uznaliśmy, że jest to bardzo dobra forma zajęć dodatkowych dla uczniów, dlatego w tym roku – w rozbudowanym zakresie – kontynuujemy ten pomysł – zaznacza Piotr Brzózka, dyrektor szkoły. – Najlepszą rekomendacją jest fakt, że niektóre z warsztatów odbywały się w sobotę, a nie było żadnego problemu z frekwencją – dodaje.

Co najbardziej podoba się uczniom?

– Możliwość rozwoju, dobra organizacja, atmosfera. To, że warsztaty są dostosowane do potrzeb uczniów. Bardzo ważna i doceniana jest przez nas możliwość rozmowy z native speakerem – postawienie na praktykę w języku angielskim, a nie samą teorię – wylicza Olimpia Majtyka, uczestniczka obecnych warsztatów.

A co daje uczniom udział w warsztatach?

Jak zauważa Monika Kasprzyk-Jedynak, koordynatorka projektu z ramienia ZSTU, uczniowie doskonalą umiejętności, kompetencje ważne na rynku pracy, potrzebne do radzenia sobie w zmieniających się sytuacjach życiowych i społecznych, bezspornie pomaga w tym współpraca szkoły z lokalnymi firmami.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOlivia Różański: Obawiałyśmy się siatkarek z Tajlandii
Następny artykułJacek Jan Fedorowicz gościem specjalnym spotkania z cyklu “Co się dzieje z Polską?”