Peugeot Metropolis 400 w wersji Allure to jeden z najefektowniejszych maksiskuterów na rynku.
Trzykołowy Peugeot Metropolis 400 w wersji wyposażenia Allure wygląda obłędnie. Ostre, drapieżne linie przedniej owiewki z charakterystycznym wlotem powietrza do chłodnicy, niesamowicie wyglądające i równie dobrze świecące ledowe reflektory oraz tylne lampy z trudnymi do pomylenia trzema skośnymi belkami to wyraźne nawiązania do najnowszych Peugeotów z czterema kołami. Singiel o mocy 36 KM na luzaku radzi sobie z ciężkim (271 kg) skuterem. Nadwaga powoduje, że nie ma mowy o sportowych aspiracjach Metropolisa 400. Przyczynia się do tego również nadgorliwa kontrola trakcji (na szczęście można ją wyłączyć).
Zobacz również: test trzykołowej Yamahy Tricity 300
Fot. Jacek Hanusz
|
Jak w samochodzie. Kokpit Metropolisa jest jednym z ładniejszych, jakie widziałem w maksiskuterach. Wyświetlacz TFT (na środku) łączy się z telefonem. |
Peugeot Metropolis 400 Allure – wrażenia z jazdy
Jazda tym trójkołowcem na równym i przyczepnym asfalcie jest przyjemnością. Skuter prowadzi się wtedy pewnie i stabilnie, przy czym zakręty i ronda najlepiej pokonywać według zasady „im szerzej, tym lepiej”. Natomiast odkręcenie gazu spowoduje, że im będzie go więcej, tym prowadzenie Metropolisa będzie gorsze. Winę za to zrzuciłbym na zawieszenie przednich kół.
Jest ono sporo cięższe i dużo bardziej skomplikowane niż zwykły widelec. W jego budowie widać wiele cech zawieszenia samochodu. Rozbudowany układ wahaczy i przegubów powoduje, że gdy tylko na drodze pojawią się nierówności, wyczucie tego, co dzieje się na styku opony z asfaltem, wyraźnie spada. Mimo że z przodu Metropolis ma dwa koła, podczas jazdy na śliskiej nawierzchni nie zapewniało mi to ponadprzeciętnej pewności siebie.
Fot. Jacek Hanusz
|
Przednie zawieszenie dobrze pokonuje nierówności, choć jest niezbyt precyzyjne. Niewielki prześwit powoduje, że trzeba uważać na poprzeczne garby. |
Peugeot Metropolis 400 Allure – zintegrowany układ hamulcowy
Sporym zaskoczeniem była praca sprzężonego układu hamulcowego. Gdy zaciśniesz klamki wszystko działa jak w normalnym skuterze. Ale Peugeot Metropolis 400 ma też pedał działający na przednie i tylne koło. Jego naciśnięcie powoduje, że dźwignie na kierownicy momentalnie stają się twarde. W takiej sytuacji nie ma co panikować, tylko jeszcze mocniej nacisnąć na pedał, by wyposażony w układ ABS skuter zatrzymał się. Fajnym patentem, zaczerpniętym z samochodów, jest włączenie się świateł awaryjnych w przypadku ostrego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h.
Fot. Jacek Hanusz
|
Na przód i tył. Zamiast zaciskać klamki na kierownicy, możesz posłużyć się pedałem w podłodze, działającym na oba hamulce. |
Fot. Jacek Hanusz
|
Peugeot Metropolis 400 jest ogromny, więc jazda w dwie osoby nie wymaga żadnych kompromisów. Satynowy lakier Amazonite Satin Blue przyciąga wzrok niczym magnes. |
Peugeot Metropolis 400 Allure – jak działa system blokowania przednich kół
Tym, co wyróżnia Peugeota Metropolisa 400 spośród innych trójkołowców, jest możliwość elektronicznego zablokowania przedniego zawieszenia. Służy do tego mała dźwignia po prawej stronie kierownicy. Możesz w ten sposób zatrzymać się pod światłami, nie zdejmując stóp z podłogi albo zaparkować skuter bez stawiania go na centralną podstawkę. Podczas ruszania działa to znakomicie, przy czym moment rozblokowania się zawieszenia jest tak płynny, że wręcz niezauważalny.
Trudniej jest podczas blokowania się przodu. Wtedy skuter usztywnia się, przez moment sprawiając wrażenie, że umie jechać wyłącznie na wprost. Ponieważ dzieje się tak przy minimalnej prędkości, nie jest to niebezpieczne, tyle że wymaga przyzwyczajenia.
Fot. Jacek Hanusz
|
Szału nie ma. Wielkość schowka pod kanapą robi wrażenie, ale tylko na papierze. W praktyce zmieści się tu niewiele, a kask będziesz musiał zabrać ze sobą. |
Peugeot Metropolis 400 Allure – podsumowanie
Jeśli szukasz wygodnego i designerskiego skutera, w którym pod kanapą nie muszą zmieścić się tygodniowe zakupy, Metropolis 400 będzie OK. Mnie trzy koła nie przekonują, natomiast to, że można min jeździć z prawem jazdy kategorii B – już tak.
Fot. Jacek Hanusz
|
Przyłbica w górę. Szyba Metropolisa ma regulację. Wystarczy przycisnąć dwa guziki na ramce i przesunąć ją w górę lub w dół. Proste! |
Zobacz również: videorejestrator w jednośladzie? Testujemy urządzenie Innov K2.
Dane techniczne Peugeot Metropolis 400 Allure (2020) |
|
Silnik: | jednocylindrowy, czterosuwowy, rozrząd OHC, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa, katalizator. |
Przeniesienie napędu: | bezstopniowa przekładnia CVT. |
Śr. cylindra x skok tłoka | 84,0 x 72,0 mm |
Pojemność skokowa | 399 cm3 |
Moc maks. | 36 KM (26,5 kW) przy 7250 obr/min |
Maks. moment obr. | 38,1 Nm przy 5750 obr/min |
Rama: | stalowa. |
Zawieszenia: | przód – dwa poprzeczne wahacze, zwrotnice, jeden ustawiony poprzecznie amortyzator bez regulacji twardości sprężyny, tył – dwustronny aluminiowy wahacz podparty dwoma amortyzatorami, regulowane napięcie wstępne sprężyn. |
Hamulce: | przód – dwie tarcze, średnica 230 mm, zaciski jednotłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, zacisk dwutłoczkowy; sprzężony układ hamulcowy, elektrycznie sterowany hamulec postojowy, ABS. |
Rozmiary felg p/t | 3,0 x 13 / 3,75 x 14 |
Rozmiary opon p/t | 110/70-13 / 140/70-14 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1500 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 120/103 mm |
Wysokość kanapy | 780 mm |
Masa na sucho | 271 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 450 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 13,5 l |
Cena (jesień 2020 r.) | 41 999 zł |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS