Bydgoska Pesa wygrała przetarg rozpisany przez Ceské dráhy. Z Pesą rywalizował Newag. Trzeci oferent, hiszpański CAF, nie spełnił warunków.
– Nowa umowa oznacza stabilizację dla firmy. Pesa dostarczy czeskim kolejom nową konstrukcję. Pojazd spalinowy nowej generacji, proekologiczny – mówi Maciej Grześkowiak, szef działu PR w Pesie. – Kontrakt ma duże znaczenie z jeszcze jednego względu. Czechy były dla Pesy bramą do Europy. Tam sprzedawaliśmy najpierw nasze nowe produkty, które potem znajdowały nabywców w innych krajach europejskich – dodaje.
Prezesi Pesy i Kolei Czeskich podpisali umowę online, podczas wideokonferencji. Potem firmy wymieniają się dokumentami. Umowa ramowa opiewa na maksymalnie 160 spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości 2,5 mld zł. Konkretny już kontrakt zobowiązuje Pesę do dostarczenia 33 pojazdów za ponad 514 mln zł.
– Pierwsze mają trafić w 2023 roku – informuje Grześkowiak. – Rynek transportu kolejowego w Czechach jest uwolniony. Ceské dráhy startują w przetargach na organizację transportu w poszczególnych regionach – mówi szef PR w Pesie.
Od ich wyników będą uzależnione kolejne zamówienia z puli 160 pociągów. Spalinowe pociągi dla Czechów mają być podobne do eksploatowanych już przez nich w ruchu regionalnym 31 linków. Wyposażone w niskoemisyjne silniki klasy Stage V mają osiągać prędkość do 120 km na godz. Zabiorą 115 pasażerów. Znajdą się w nich: przestrzeń pierwszej klasy, miejsca dla rowerów i pasażerów z wózkami dziecięcymi i na wózkach inwalidzkich, ładowarki do urządzeń elektrycznych, ładowarki USB, bezprzewodowy internet. Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, w Wysoczynie i Pradze.
Dostawy mogą być realizowane przez następnych 8 lat, co da Pesie sporą stabilizację. Bydgoska firma, która przeżywała ogromne kłopoty, groziło jej bankructwo i została ostatecznie przejęta przez państwowy Polski Fundusz Rozwoju, wychodzi na prostą. Zmieniła się strategia firmy, pracuje teraz na marży, nie konkurując za wszelką cenę o przejęcie kolejnych rynków i zamówienia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS