A A+ A++
Pesa dostarczy 33 pociągi dla kolei czeskich
/ Pesa

Pesa Bydgoszcz zawarła umowę z czeskim przewoźnikiem Ceske Drahy na dostawę 33 zespołów trakcyjnych. Wartość kontraktu to 514 mln zł – poinformował dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji fabryki Maciej Grześkowiak.

Pociągi mają zostać dostarczone do Czech w latach 2024-25. Będą przeznaczone do obsługi regionalnych połączeń w Kraju Hradeckim.

Zamówienie zostało złożone w ramach umowy ramowej zawartej pomiędzy firmami 26 lutego 2021 r., która umożliwia czeskim koleją zakup do 160 zespołów trakcyjnych o łącznej wartości 2,5 mld zł.

“Wprowadzimy na regionalne linie nowoczesne pociągi, które spełnią wszelkie wymogi komfortowej podróży na miarę XXI wieku. Dotrzymamy obietnicy, do której zobowiązaliśmy się w umowach z samorządami województw. Nowe jednostki spółki Pesa będą już miały zainstalowane europejskie urządzenie kontroli bezpieczeństwa pociągów ETCS; zaoferują przestronne wnętrze ze 115 miejscami siedzącymi, klimatyzację, dostęp bez barier, wi-fi oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Polski producent dostarczy nam łącznie 66 pojazdów” – powiedział cytowany w komunikacie prezes i dyrektor generalny kolei czeskich Ivan Bednarik.

Łącznie w ramach obowiązującej umowy ramowej Ceske Drahy zamówiły już w Pesie 66 pojazdów za ponad 1 mld zł. Bydgoska firma dostarczy dla narodowego czeskiego przewoźnika spalinowe pojazdy nowej generacji przeznaczone dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych w Czechach Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark.

“Konsekwentnie wzmacniamy naszą pozycję na europejskim rynku, realizując strategię 2025+. Zdobywamy kolejne zamówienie na wymagającym czeskim rynku, na którym obecni są przecież najwięksi światowi producenci. To zamówienie potwierdza dobrze rozwijającą się współpracę Pesy z Ceskimi Drahami. Jej bazą są dostarczone siedem lat temu Linki, wsparcie ich utrzymania i bardzo dobre wskaźniki eksploatacyjne. Zapewniam, że nowe pojazdy, które dostarczymy CD będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom bezpieczeństwo i komfort podróży. Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy” – podkreślił cytowany prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

Ceskie Drahy eksploatują już dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Link serii 844, produkowane przez Pesę i nazwane w Czechach RegioShark. Korzystają z nich pasażerowie w regionach Usti, Liberec, Karlove Vary, Pilzno, Pardubice i Zlin.

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi i 172 tramwaje. Pojazdy z bydgoskiej fabryki wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Kluż, węgierskiego Szeged i Kaliningradu.

Obecnie spółka produkuje też elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i Kolei Dolnośląskich oraz tramwaje dla Jassy w Rumunii, Sofii, Chorzowa i Torunia. (PAP)

Autor: Jerzy Rausz

rau/ mhr/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzełajowy Puchar Świata 2021/22 #10. Vos i Pidcock na ostatniej prostej
Następny artykułSłowo na niedzielę: Najcudowniejsze w dziejach świata spotkanie kobiet