PERN szuka “Inżyniera budowy” drugiej nitki rewersyjnego ropociągu Odcinka Pomorskiego
06.02.2020r. 13:34
Odcinek Pomorski ropociągu PERN o długości ok. 240 km umożliwia transport ropy naftowej na trasie z bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem do bazy magazynowej w Gdańsku – oba obiekty należą do spółki – oraz rewersyjnie, czyli w kierunku przeciwnym.
Jak przypomniało w czwartek biuro prasowe PERN, planowana trasa drugiej nitki tej magistrali naftowej, na odcinku Płock-Gdańsk, biegnie wzdłuż istniejącej pierwszej nitki przez dziewięć powiatów w trzech województwach: mazowieckim, kujawsko-pomorskim i pomorskim. Spółka wspomniała przy tym, że budowa rurociągu realizowana jest w oparciu o ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym, która weszła w życie w kwietniu 2019 r.
“Usługa +Inżyniera budowy+ jest skutecznym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem w realizacji złożonych projektów inwestycyjnych” – zaznaczyła jednocześnie spółka.
W grudniu 2019 r. PERN informował, że rozstrzygnął przetarg i uzyskał wymagane zgody organów korporacyjnych na zawarcie umowy z ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla drugiej nitki rewersyjnego ropociągu Odcinka Pomorskiego na trasie Płock-Gdańsk. “Wstępnie zakłada się zakończenie etapu prac przygotowawczych pod koniec 2021 r. oraz rozpoczęcie fazy realizacji inwestycji” – zapowiedziała wówczas spółka.
Jak podkreślił wtedy PERN, spółka ILF, która wykona dokumentację projektowo-kosztorysową dla budowy rewersyjnego ropociągu na odcinku Płock-Gdańsk, “jest jedną z wiodących inżynierskich firm projektowo-doradczych, która świadczy kompleksowe usługi m.in. w obszarze ropy i gazu oraz posiada bogate doświadczenie i specjalistyczną wiedzę techniczną i menedżerską niezbędną do świadczenia usług projektowania, doradztwa oraz zarządzania i nadzoru na realizacją inwestycji liniowej”.
Wcześniej PERN szacował koszt budowy II nitki Odcinka Pomorskiego na ok. 1 mld zł. Spółka argumentowała jednocześnie, że zwiększenie przepustowości tej rewersyjnej magistrali naftowej na trasie Płock-Gdańsk ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Jednocześnie Miland zwracał wówczas uwagę, że rozbudowa Odcinka Pomorskiego znajduje się na liście “Projektów wspólnego zainteresowania” (Projects of Energy Community Interest – PECI), czyli strategicznych przedsięwzięć dla bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej.
Według PERN obecna przepustowość Odcinka Pomorskiego na trasie Gdańsk-Płock to ok. 30 mln ton ropy rocznie, z kolei w przeciwnym kierunku magistrala osiąga wydajność ok. 27 mln ton na rok. Spółka szacowała wcześniej, że parametry techniczne drugiej nitki tego rurociągu pozwolą m.in. na przesył na trasie Płock-Gdańsk blisko 25 mln ton surowca rocznie.
PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
Z końcem 2019 r. PERN zapowiedział, że łączny plan inwestycji i remontów zatwierdzony tam przez Walne Zgromadzenie wyniesie ponad 1 mld zł w 2020 r., natomiast zaktualizowane plany nakładów inwestycyjnych w latach 2018-22 to ok. 3,1 mld zł – wcześniej spółka podawała 2,7 mld zł.
W listopadzie 2017 r. Rada Ministrów przyjęła dokument “Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, zgodnie z którym PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także pełnić “wiodącą rolę” w składowaniu tego surowca oraz paliw, “zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego”, w tym rozbudową pojemności magazynowych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS