Światowe rynki ropy dalekie są od stabilizacji, a ubiegłoroczny kryzys z zanieczyszczoną rosyjską ropą pokazuje, że gwarancja pewności dostaw ciągle jest dla Polski kluczowym celem. PERN, spółka odpowiedzialna m.in. za dostawy ropy naftowej i stworzenie odpowiedniej logistyki do jej przesyłu, zainwestuje w tym roku miliard złotych w rozwiązania mające zapewnić Polsce pełne bezpieczeństwo energetyczne.
W tym roku PERN dokończy rozbudowę Bazy Gdańsk, odda też cztery zbiorniki w Terminalu Naftowym zlokalizowane nad Bałtykiem. Spółka będzie kontynuowała budowę magazynów paliw i ruszy z budową rurociągu Boronów-Trzebinia – zapowiedział zarząd spółki. „Infrastruktura, którą dziś budujemy tworzy podwaliny pod trwałe bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju w zakresie ropy i paliw. Sytuacja z zanieczyszczoną ropą, która trafiła w I połowie roku do rurociągu „Przyjaźń”, potwierdziła, że tego typu sytuacje nie są jedynie teorią, ale mogą zdarzyć się faktycznie” – mówi Igor Wasilewski, prezes PERN.
Wydatki na rozbudowę Terminala Naftowego w Gdańsku, zwiększenie pojemności magazynów paliw i budowę rurociągu Boronów-Trzebinia wyniosą w tym roku ok. 550 mln zł. Na te inwestycje oraz na remonty istniejącej infrastruktury PERN zarezerwował w swoim budżecie na ten rok ponad miliard złotych. Łączne plany inwestycyjne na najbliższe lata przekroczą 3 mld zł.
Zapotrzebowanie na nowe magazyny paliw wzrosło przede wszystkim ze względu na uszczelnienie szarej strefy, które miało miejsce w ostatnich latach w Polsce.
Celem rozbudowy infrastruktury jest zwiększenie pojemności magazynowych i tym samym wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju. 2020 jest kolejnym rokiem inwestycji. Przypomnijmy w 2019 r. spółka budowała nowe zbiorniki na ropę w Terminalu Naftowym Gdańsku i w Bazie Gdańsk. Zostaną one oddane do użytku w tym roku.
W ubiegłym roku zakończono także przetarg na wybór wykonawcy prac projektowych do budowy rewersyjnego rurociągu ropy naftowej na trasie Płock-Gdańsk. Nowe połączenie razem z nowymi zbiornikami na ropę w Gdańsku mają umożliwić pełną dywersyfikację dostaw ropy naftowej, co jest jednym z głównych zadań PERN.
PERN realizuje także II etap budowy zbiorników na paliwa: już teraz powstaje zbiornik o pojemności 32 tys. m³ w bazie paliw w Koluszkach. Zostały zawarte umowy z wykonawcami zbiorników w bazach w Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. Wykonawcy przejmują już place budów tych obiektów. W przypadku dwóch zbiorników dla bazy w Dębogórzu właśnie wybrano wykonawcę. PERN planuje zakończenie tego etapu rozbudowy pojemności w połowie 2021 roku.
Spółka zapewnia, że inwestuje w poprawę jakości obsługi klientów w tym: modernizację obsługi autocystern i cystern kolejowych, automatykę, a także w działania mające na celu zmniejszenie szkodliwości środowiska – chodzi głownie o redukcję oparów paliwa do atmosfery.
Przypomnijmy, że w 2019 roku miał miejsce poważny kryzys w dostawach ropy ze Wschodu. Na początku 2019 r. PERN zamknął zasuwy w rurociągu „Przyjaźń”, aby nie dopuścić do uszkodzenia polskiej infrastruktury zanieczyszczoną ropą z Rosji. Wstrzymanie dostaw nie wpłynęło jednak na pracę naszych rafinerii. Zgromadzone zapasy ropy i coraz bardziej zróżnicowane źródła dostaw pozwoliły Polsce dać sobie radę z tym kryzysem. Dostawy pozostały niezakłócone i ani przemysł ani kierowcy nie odczuli jego skutków.
Więcej na ten temat: Zanieczyszczona rosyjska ropa w rurociągu “Przyjaźń”
PERN S.A. to polski operator sieci rurociągów transportujących ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce i w Niemczech. Spółka zajmuje się również magazynowaniem ropy naftowej oraz transportem, przeładunkiem i składowaniem paliw. Coraz większą rolę w Grupie PERN odgrywa Naftoport, dzięki któremu do Polski napływa ropa z innych niż rosyjski kierunków. Stuprocentowym właścicielem PERN jest Skarb Państwa. Jednym z najważniejszych zadań spółki jest doprowadzenie do pełnego zróżnicowania kierunków dostaw ropy naftowej do Polski. Mówił o tym wielokrotnie pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, Piotr Naimski. Właśnie w tym celu firma rozbudowuje infrastrukturę.
Zarząd spółki podkreśla, że prowadzone obecnie inwestycje są ważne także dla zwykłych klientów, gdyż gwarantują one pewność dostaw dobrej jakości paliw na stacjach benzynowych.
W ostatnich dniach PERN zdecydował, by wschodnia część rurociągu „Przyjaźń” uzyskała możliwość rewersyjnego tłoczenia ropy naftowej, czyli tłoczenia surowca z Płocka do Adamowa. Obecnie transport odbywa się jedynie w przeciwnym kierunku. Celem jest wzrost elastyczności sieci logistycznej spółki oraz poprawa bezpieczeństwa energetycznego Polski. Firma rozpoczęła już poszukiwania wykonawcy tego projektu.
Polecamy: Polska jest zainteresowana dostarczaniem ropy naftowej na Białoruś
BG
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS