18 czerwca br. Parlament Europejski (PE) zatwierdził powstanie trzech nowych komisji specjalnych, w tym Komisji Specjalnej ds. Walki z Rakiem. Czym dokładnie zajmie się nowopowstałe ciało?
Uzasadnienie Parlamentu Europejskiego
W uzasadnieniu powołania nowej komisji czytamy, że jej stworzenie było podyktowane wieloma czynnikami, m.in. związanymi z rosnącą zachorowalnością i wysoką umieralnością na nowotwory w krajach Unii Europejskiej (UE). Ponadto PE wskazuje na szerokie spektrum oddziaływania chorób nowotworowych w wymiarze zdrowotnym, ale również społecznym. W dokumencie podkreślono m.in., że choroby nowotworowe pozostają jednym z głównych wyzwań, przed którymi staną Europejczycy w przyszłości. Zwrócono również uwagę na problem nierówności w dostępie do profilaktyki, leczenia oraz leków onkologicznych w krajach UE.
Zakres kompetencji nowej komisji
Komisja otrzymała szerokie kompetencje związane stricte z onkologią, ale także z obszarami naukowo-badawczymi oraz dotyczącymi prawodawstwa. W oficjalnej decyzji PE o powołaniu organu czytamy o 16 przyznanych kompetencjach, są to kolejno:
1. wskazanie działań, które wzmocnią profilaktykę, diagnostykę, poprawią leczenie, opiekę paliatywną oraz podniosą jakość życia osób, które wygrały walkę z rakiem, przy jednoczesnym zadbaniu o ścisły związek z misją badawczą w przyszłym programie „Horyzont Europa” poświęconą badaniom nad rakiem;
2. śledzenie aktualnych dowodów naukowych i danych oraz reagowanie poprzez wytyczanie strategii i priorytetów odpowiadających potrzebom pacjentów;
3. ocena, w jakich sytuacjach możliwe jest podjęcie przez UE, zgodnie z Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), konkretnych kroków w walce z rakiem, a kiedy możliwe jest jedynie przedstawienie zaleceń dla państw członkowskich i prowadzenie wymiany najlepszych praktyk, a także skoncentrowanie się na konkretnych działaniach;
4. ocena wiedzy naukowej w zakresie najlepszego możliwego zapobiegania nowotworom i określenie konkretnych działań, w tym ścisłego wdrożenia obowiązujących przepisów, a także wskazanie przyszłych środków w zakresie:
- ograniczania użycia tytoniu;
- zmniejszenia otyłości oraz poprawy wyborów żywieniowych;
- zmniejszenia spożycia alkoholu;
- zwiększenia liczby szczepień i leczenia zakażeń;
- zmniejszenia narażenia na działanie substancji chemicznych, a także zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza oraz narażenia na działanie czynników rakotwórczych w miejscu pracy;
- ochrony przed promieniowaniem;
oraz w miarę możliwości ocena wymiernych skutków takich środków.
5. analizowanie i ocena wczesnego wykrywania nowotworów za pośrednictwem badań przesiewowych, w celu zapewnienia szybkiego i skutecznego wprowadzania zalecanych, przyszłych zmian;
6. ocena najlepszego możliwego sposobu wspierania badań w celu poprawy profilaktyki, diagnostyki, leczenia i innowacji, zwłaszcza z myślą o pomyślnej realizacji nowej misji poświęconej badaniom nad rakiem w ramach programu „Horyzont Europa”; skupienie się na obszarach, w których państwa członkowskie nie są w stanie same osiągnąć wystarczającej skuteczności, na przykład w odniesieniu do nowotworów dziecięcych i nowotworów rzadkich;
7. analizowanie – w szczególności – sposobów wspierania niekomercyjnych badań klinicznych w celu poprawy leczenia w obszarach, w których przemysł farmaceutyczny nie prowadzi badań z uwagi na ich ograniczoną rentowność;
8. ocena obowiązujących ram prawodawstwa farmaceutycznego oraz oszacowanie potrzeby zmian, w celu zachęcenia do rzeczywistego wprowadzania innowacji i przełomowych terapii dla pacjentów. W szczególności dotyczy to oceny możliwości poprawy leczenia nowotworów u dzieci oraz zharmonizowania w UE naukowej oceny skuteczności, wartości dodanej oraz stosunku kosztów do korzyści każdego leku przeciwnowotworowego, w tym szczepionek przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV), jak również aplikacji w zakresie e-zdrowia;
9. ocena możliwości działań, w tym prawodawczych, w celu opracowania wspólnych norm zwiększających interoperacyjność systemów opieki zdrowotnej, w tym rejestrów chorób nowotworowych oraz niezbędnych struktur w zakresie e-zdrowia;
10. ocena wdrożenia dyrektywy w sprawie transgranicznej opieki zdrowotnej oraz w razie konieczności, przedstawienie propozycji ulepszeń, w celu umożliwienia pacjentom kontaktu ze specjalistami najlepiej przygotowanymi do ich leczenia, bez nakładania zbędnych obciążeń;
11. analizowanie i ocena funkcjonowania europejskich sieci referencyjnych, w tym ich roli w gromadzeniu wiedzy i najlepszych praktyk w dziedzinie zapobiegania i kontroli rzadkich nowotworów;
12. ocena możliwości podejmowania przez UE działań służących:
- poprawie przejrzystości cen leczenia w celu zwiększenia przystępności cenowej i dostępności leków przeciwnowotworowych,
- zapobieganiu niedoborom leków oraz zmniejszeniu nierówności między państwami członkowskimi w tym obszarze;
13. ocena możliwości poprawy praw pacjentów, zgodnie z TFUE, w tym praw dotyczących:
- ich danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym),
- niedyskryminacji, w celu utrzymania zatrudnienia i możliwości powrotu do pracy,
- zachowania dostępu do leczenia niepłodności i leczenia w zakresie zdrowia reprodukcyjnego,
- nadzoru lekarskiego przez całe życie
- optymalnej opieki paliatywnej,
- unikania wszelkiej dyskryminacji psychicznej lub finansowej wynikającej z genetycznej predyspozycji do zachorowań na nowotwory;
14. ocena możliwości poprawy jakości życia pacjentów i ich rodzin;
15. ocena możliwości wspierania badań w zakresie opieki paliatywnej oraz uruchomienia intensywniejszej wymiany najlepszych praktyk w hospicjach i ośrodkach opieki paliatywnej;
16. przedstawianie wszelkich zaleceń, które komisja uzna za konieczne w odniesieniu do unijnej polityki zwalczania nowotworów, w celu osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego, w oparciu o podejście zorientowane na pacjenta.
- Organizowanie w tym celu wizyt i wysłuchań z udziałem innych instytucji UE, odpowiednich agencji, a także instytucji międzynarodowych i krajowych, organizacji pozarządowych i branż przemysłowych, z uwzględnieniem perspektywy wielu zainteresowanych stron, w tym lekarzy, pacjentów i ich bliskich;
- Przedstawianie zaleceń dotyczących tego, w jaki sposób należy uruchomić konkretne fundusze unijne, aby osiągnąć wspomniane cele.
Skład i procedowanie
Komisja będzie liczyła 33 członków, a jej kadencja będzie trwała 12 miesięcy, z możliwością wydłużenia tego czasu przez Parlament (przed upłynięciem pierwotnego terminu). Kadencja komisji rozpocznie się w dniu posiedzenia inauguracyjnego (data nie została podana jeszcze do publicznej wiadomości).
Wszystkie zalecenia komisji specjalnej będą przedkładane właściwym komisjom stałym Parlamentu, które w razie potrzeby podejmą dalsze działania.
Źródło: Parlament Europejski
dr Paweł Koczkodaj
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS