A A+ A++

PayPal Europe stosuje niedozwolone postanowienia – uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W poniedziałkowym komunikacie urząd poinformował, że nałożył na spółkę karę w wysokości 106 mln zł. PayPal podał w oświadczeniu, że analizuje decyzję UOKiK.

PayPal stosował klauzule niedozwolone. UOKiK nałożył ponad 100 mln zł kary
/ Shutterstock

„PayPal jest serwisem internetowym, który umożliwia dokonywanie płatności online na całym świecie oraz pełni funkcję elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym. Po przeprowadzonym postępowaniu, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której uznał, że PayPal stosuje klauzule niedozwolone i zakazał ich stosowania. Kara wyniosła 106,6 mln zł (106 689 453 zł)” – czytamy w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.

Urząd wyjaśnił, że prezes UOKiK z zakwestionował postanowienia w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Jego wątpliwości wzbudziły klauzule zawierające „34 działania zabronione użytkownikom” oraz katalog przykładowych sankcji, m.in. zapisy mówiące o ukaraniu użytkownika choćby za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta.

„PayPal zakładał też, że nie wolno +naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)+, bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji. W praktyce naruszenie dowolnego przepisu w jakimkolwiek państwie upoważniało PayPal do zastosowania sankcji. Naruszenie mogłoby nawet nie mieć związku z korzystaniem z konta PayPal, przez co konsumenci mogliby nie wiedzieć, że zrobili coś niezgodnego z postanowieniami umownymi” – czytamy w komunikacie.

Według urzędu otwarty katalog przewidzianych w umowie sankcji oznaczał arbitralność decyzji spółki. Urząd zwrócił uwagę, że według zapisów mogła ona „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania” zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. UOKiK zwrócił uwagę, że PayPal mógł jednocześnie nałożyć na konsumenta nawet kilka sankcji: zapłatę kwoty 2,5 tys. dolarów lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.

„Zdaniem Prezesa UOKiK zastosowanie kwestionowanych warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był z jednej strony nieświadomy tego jakie działanie może zostać uznane przez spółkę za zabronione. Z drugiej strony nie był w stanie przewidzieć sankcji, które mogą zostać wobec niego zastosowane. Skutkiem mogło być nawet pozbawienie dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas” – wskazano.

UOKiK podkreślił, że postanowienia zamieszczane w regulaminach czy umowach muszą być jednoznaczne i zrozumiałe dla konsumenta. Dodał, że klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach.

Urząd przypomniał też, że decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

PayPal podał w oświadczeniu, że analizuje decyzję UOKiK.

“Firma PayPal dokłada wszelkich starań, aby traktować swoich klientów uczciwie i przekazywać im dokładne, w pełni zrozumiałe, i przejrzyste informacje. W trakcie postępowania ściśle współpracowaliśmy z UOKiK. Analizujemy opublikowany dzisiaj komunikat. Jak wskazuje UOKiK, wydana decyzja nie jest ostateczna i istnieje możliwość odwołania się od niej” – napisano.(PAP)

ms/ pel/ pad/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKotecki o obniżkach stóp w 2025 roku. “Być może więcej niż jeden ruch”
Następny artykułGrad medali na torowych mistrzostwach Europy, złota Olga Wankiewicz