Na naszych oczach znika stary budynek dworca PKP w Czarnej. W tym miejscu jeszcze tej jesieni rozpocznie się budowa nowego, który ma być gotowy wiosną 2021 roku.
Nowy dworzec został zaprojektowany jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będzie mieścić się poczekalnia oraz toalety. W drugiej tzw. części miejskiej niewielki lokal komercyjny.
Pod wiatą będzie 14 stojaków dla rowerów, a także stacja naprawy rowerów. Obok stanie wieża zegarowa o wysokości prawie 8 metrów. W ramach inwestycji uporządkowane zostanie otoczenie dworca, w tym tereny zielone. Powstaną nowe chodniki oraz droga wraz ze zlokalizowanymi przy niej 24 miejscami postojowymi, w tym dwoma przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych.
Budynek nowego dworca będzie pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.
Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Budynek zostanie też wyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu.
Dodatkowo dworzec będzie posiadał pompę ciepła, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a na jego dachu zaprojektowano 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Na dworcu w Czarnej poprawi się również bezpieczeństwo. Zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
Stacja Czarna istnieje od 20 lutego 1856 roku. Pod koniec maja 1959 roku zmieniono jej nazwę na Czarna Tarnowska. W 2009 roku została rozebrana kładka, zastąpiona obecnie przejściem podziemnym. Przed modernizacją linii kolejowej nr 91 zakończoną przed trzema laty był tu jeden peron dwukrawędziowy, obecnie są dwa jednokrawędziowe. Z danych pochodzących z 2017 roku udostępnionych przez utk.gov.pl wynika, że stacja obsługiwała od 100 do 499 pasażerów na dobę.
Czytaj też:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS