Trzech milionów złotych potrzebuje wolsztyńska parowozownia na remont parowozu Tr5-65, jedynego takiego na świecie. Ponieważ przekracza to jej możliwości finansowe – postanowiła zwrócić się o pomoc do miłośników kolei.
Parowozownia Wolsztyn uruchomiła zbiórkę w serwisie zrzutka.
„Rozpoczynamy akcję zbierania funduszy na przywrócenie do ruchu parowozu Tr5-65” – czytamy w opisie zbiórki. – „Jest to jedyna lokomotywa tego typu i znajduje się ona w naszej Parowozowni od 20 lat. Niestety od 2010 roku nie jest sprawna i wymaga przeprowadzenia naprawy P5 (w dawnym nazewnictwie: naprawy głównej). W tym momencie kocioł lokomotywy przygotowujemy do wykonania rewizji wewnętrznej. Cała lokomotywa zostanie wysłana na naprawę do specjalistycznego zakładu zajmującego się kompleksowymi naprawami parowozów”.
Parowozownia informuje też, że obecnie trwa naprawa dwóch parowozów: Pt47-65, który jest remontowany w Czechach, oraz Ol49-59 naprawiany przez firmę ZUT Wągrowiec. Naprawa każdego z nich to wydatek kilku milionów złotych, na co bez pomocy z zewnątrz parowozownia nie mogłaby sobie pozwolić.
Teraz prosi na zrzutce o wsparcie remontu Tr5-65 – bo to wyjątkowy parowóz. Został wyprodukowany w 1921 r. w fabryce Orenstein & Koppel w Berlinie o maksymalnej prędkości 70 km/h. Jest ostatnią maszyną tej serii zachowaną na świecie.
„Ostatni raz pod parą była w czerwcu 2010 roku. Pomimo wymaganej bardzo kosztownej naprawy głównej P5, jest to maszyna w stosunkowo dobrym stanie” – zapewnia parowozownia. – „Mamy nadzieję, że dzięki wspólnemu wysiłkowi uda nam się ponownie zobaczyć Tr5-65 (a w przyszłości być może inne parowozy) na kolejowym szlaku! Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wsparcia tego projektu”.
Ostatnio dodane:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS