A A+ A++

fot. MZUiM

W sieci od pewnego czasu pojawiają się głosy mieszkańców, którzy sprzeciwiają się niektórym rozwiązaniom drogowym, jakie proponuje Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach. Chodzi głównie o praktykę wyznaczania miejsc parkingowych poprzez zawężanie określonych odcinków ulic. Spora część tyszan wyraża obawę, że zmniejszenie przepustowości niektórych kanałów komunikacyjnych doprowadzi do pojawienia się znacznych zatorów, szczególnie w godzinach szczytu. Dyskusja w tym temacie nabrała tempa przy okazji planów związanych z utworzeniem parkingów w pobliżu Parku Jaworek, na terenie którego powstaje Wodny Plac Zabaw.

Przypomnijmy, że w związku z trwającą budową, MZUiM we współpracy z Działem Inżynierii Ruchu, wyznaczył przestrzeń parkingową w ciągu ulicy Jaśkowickiej oraz ulicy Stoczniowców 70. W obu przypadkach miejsca postojowe mają powstać poprzez zajęcie jednego pasa ruchu, podobnie jak w przypadku fragmentu ul. Stoczniowców 70 przy Parku Suble. Zgodnie z projektem na ul. Jaśkowickiej przeznaczony do tego celu zostanie 140 metrowy odcinek jezdni od zatoki przystankowej w kierunku ronda Żwakowskiego, dzięki czemu powstaną 23 miejsca dla samochodów. Z kolei na ul. Stoczniowców zawężony zostanie około 70-metrowy odcinek jezdni za zatoką przystankową, w kierunku ronda Harcerskiego, dzięki któremu przybędzie 9 miejsc parkingowych.

Skąd taki pomysł?

– Układ komunikacyjny miasta stanowi sieć w głównej mierze ulic o przekroju dwujezdniowym, co znacznie poprawia przepustowość i płynność ruchu, ale jednocześnie nie sprzyja poprawie bezpieczeństwa. Zadaniem miasta jest znalezienie tzw. „złotego środka”, umożliwiającego pogodzenie obu tych elementów. Od kilku lat policja oraz inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego prowadzą na szeroką skalę działania, mające na celu zmniejszenie prędkości i wyeliminowanie wyprzedzania na przejściach dla pieszych. Proponowane przez nas rozwiązania, czyli np. wspomniane zawężanie drogi w celu wyznaczenia miejsc parkingowych, jak najbardziej wpisują się w działania poprawiające bezpieczeństwo pieszych oraz innych uczestników ruchu – wyjaśnia Piotr Tarach, kierownik Działu Inżynierii Ruchu.

Aspekt ekologiczny

Wodny Plac Zabaw powstający w Parku Jaworek z pewnością, zwłaszcza w upalne dni, przyciągnie tłumy mieszkańców. Idealnym rozwiązaniem będzie sytuacja, w której mieszkańcy zdecydują się dojeżdżać tam komunikacją miejską, rowerem lub przyjdą pieszo.

– Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że nie każdy skorzysta z takich możliwości, więc potrzebne są również miejsca parkingowe dla zmotoryzowanych. W czasie planowania zwyciężył wariant ekologiczny – wyjaśnia Marcin Godzik, rzecznik prasowy MZUiM Tychy. – Chodzi o uniknięcie budowy klasycznego parkingu i tym samym betonowanie kolejnego terenu, który co do zasady i przeznaczenia powinien zostać terenem zielonym. Nie chcemy też wyznaczać kolejnych zatok postojowych, ponieważ po pierwsze znów ingerowalibyśmy w zieleń, po drugie istniejący układ sieci elektrycznej i energetycznej mocno ograniczyłby ilość miejsc parkingowych.

– Nie mamy wątpliwości, że miejsca parkingowe w rejonie Parku Jaworek są potrzebne. Brak takiej przestrzeni, spowoduje sytuację, w której osoby przyjeżdzające do parku będą pozostawiać samochody na parkingach osiedlowych, blokując tym samym miejsca dla mieszkańców np. osiedli K i R. Postanowiliśmy wyznaczyć strefy postojowe poprzez wyłączenie pewnych odcinków pasa ruchu. Takie rozwiązanie ogranicza się jedynie do wykonania odpowiedniego pionowego i poziomego oznakowania. Jeżeli w przyszłości okaże się, że natężenie ruchu w tym miejscu powoduje zatory, możliwe będzie niemal natychmiastowe odtworzenie pierwotnej funkcji danej przestrzeni drogowej, czyli w tym przypadku ponowne uwolnienie zajętego wcześniej  pasa ruchu  – wyjaśnia Arkadiusz Bąk, dyrektor MZUiM w Tychach

Badania i analizy

Decyzja o takim rozwiązaniu poprzedzona była analizą ruchu, którą przygotowano na podstawie danych pozyskanych z systemu ITS Tychy, ze szczytu popołudniowego (14:30-17:30), we wtorek 11.06.2024, z trzech przyjętych punktów pomiarowych zlokalizowanych w okolicy Parku Jaworek:

  • Stoczniowców 70/Reymonta. Przekrój drogi 2×2.
  • Jaśkowicka. Przekrój drogi 2×2.
  • Żwakowska/Kopernika. Przekrój drogi 1×1.

– Dla badanej pory nie zaobserwowano zatorów na wybranych odcinkach. Na ul. Jaśkowickiej i ul. Stoczniowców 70 (drogach o przekroju 2×2), panuje podobne natężenie, co w rejonie skrzyżowania ul. Żwakowska/Kopernika, o przekroju 1×1. Na tej podstawie można stwierdzić, że ewentualne przekształcenie części jezdni ul. Jaśkowickiej i ul. Stoczniowców 70 na miejsca parkingowe, nie pogorszy znacząco płynności ruchu – mówi Marcin Godzik. – Dodajmy, że w ubiegłych latach, w Tychach wyznaczono już miejsca parkingowe poprzez zajęcie fragmentów pasa ruchu. Takie rozwiązania zastosowano  m.in. na ulicach Armii Krajowej (odcinek pomiędzy al. Piłsudskiego a ul. Tołstoja) i Dąbrowskiego, Grota Roweckiego (pomiędzy al. Niepodległości, a ul. Dąbrowskiego), al. Niepodległości, czy ul. Stoczniowców (rejon Subli). Z obserwacji prowadzonych przez Dział Inżynierii Ruchu można wywnioskować, że takie rozwiązania się sprawdziły i co ważne – poprawiły poziom bezpieczeństwa – podsumowuje.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚmiertelny wypadek w Mirocinie [ZDJĘCIA]
Następny artykułZmiana adresów BIP Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych