A A+ A++

Potwierdzają się nasze nieoficjalne doniesienia mówiące o tym, że przy zbiegu ulic Chrzanowskiego i nowo budowanego łącznika tej z ul. Furmańską w Ostrowcu Świętokrzyskim może powstać park handlowy. Informacje potwierdził w minionym tygodniu  Prezydent Miasta Jarosław Górczyński.
– Mamy inwestora, który chce wybudować cztery obiekty w tej lokalizacjimówi prezydent Jarosław Górczyński. Trzy z nich będą miały powierzchnię po 1.900 m kw. każdy, zaś ostatni 880 m kw. W sumie da to ok. 6, tys. m kw. powierzchni.
Jak na razie nie znamy nazwy inwestora, ani najemców, którzy mogliby znaleźć swe lokalizacje w nowym parku handlowym w Ostrowcu Świętokrzyskim. Według ekspertów JLL i Trei Real Estate Poland to parki handlowe obok tzw. centrów codziennych zakupów są najbardziej popularne w rozwoju powierzchni handlowych w naszym kraju.
Jak czytamy w eksperckim raporcie obu firm, w I poł. 2021 r. deweloperzy oddali do użytku 242 000 m kw. GLA, z czego 43% przypadło na parki handlowe i centra codziennych zakupów (ok. 103.000 m kw.). W budowie pozostaje kolejne 237.000 m kw. GLA w ramach tych dwóch formatów, z czego 188.000 m kw. trafi na rynek do końca tego roku.

– Podaż parków handlowych, zarówno regionalnych, jak i tradycyjnych, oraz centrów typu convenience w układzie parku handlowego wynosi 2,87 mln m kw. powierzchni GLA. Regionalne parki handlowe stanowią połowę tej powierzchni, jednak ich udział z roku na rok maleje na rzecz mniejszych obiektów- mówi Joanna Tomczyk, Starszy Analityk Rynku, JLL. Podaż parków handlowych i centrów convenience rozkłada się nierównomiernie w zależności od wielkości miasta. Skoncentrowane są one bowiem w głównych aglomeracjach (46% podaży) oraz w miastach poniżej 50.000 mieszkańców (29% podaży). Co ciekawe, 67% zasobów w budowie znajduje się w najmniejszych miastach poniżej 50.000 mieszkańców. Zaledwie 8% powstaje w największych aglomeracjach, co świadczy o tym, że mniejsze rynki są obecnie na celowniku deweloperów. – Zawirowania na rynku handlowym w Polsce, w tym spadek odwiedzalności i obrotów w większości centrów handlowych podczas pandemii COVID-19, a także negocjacje najemców z wynajmującymi spowodowały czasowe wstrzymanie planów rozwoju niektórych sieci. Lockdowny w najmniejszym stopniu wpłynęły na marki typu value retailers, off – price – oferujące produkty o niższych cenach, sieci spożywcze oraz drogeryjne, których plany ekspansji prawie nie uległy zmianie, a w niektórych przypadkach wręcz przyspieszyły. Action, Dealz, KiK, Pepco, Tedi czy debiutująca na rynku firma HalfPrice skutecznie przyciągają konsumentów do swoich sklepów, oferując szeroką gamę produktów i atrakcyjne ceny – wskazuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL. Czynsze i opłaty eksploatacyjne w parkach handlowych i centrach typu convenience są nieporównywalnie niższe niż w centrach handlowych. Wynika to z cech charakterystycznych dla tego typu obiektów, tj. braku przestrzeni wspólnych, prostego układu parterowego, jednopoziomowego parkingu zewnętrznego i często peryferyjnej lokalizacji.


– W dalszym ciągu na celowniku inwestorów pozostają głównie parki handlowe, centra codziennych zakupów, sklepy spożywcze oraz sklepy typu DIY, o czym najlepiej świadczą sfi nalizowane w tym roku transakcje. Jak na razie, stopy kapitalizacji za najlepsze parki handlowe pozostają stabilne na poziomie około 6,80%, jednak wysoki poziom zainteresowania i ograniczona dostępność dobrego produktu może spowodować kompresję w krótkim terminie”- mówi Agnieszka Kołat, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Wykorzystano dane i obszerne fragmenty z raportu JLL i Trei Real Estate Poland

Print Friendly, PDF & Email
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZagrodno szuka dzierżawcy dla 204 ha w swojej strefie
Następny artykułBezpieczna Transformacja Cyfrowa – czy warto?