Rekordowe liczby przeładunków i wielomilionowe inwestycje – to portowe podsumowanie 2020 roku. Kryzys gospodarczy wywołany pandemią koronawirusa ominął Port Gdynia, który zanotował kolejne wzrosty i jako jeden z nielicznych portów na Bałtyku może pochwalić się dodatnim bilansem.
Wynikami osiągniętymi w 2020 roku i tym, co obecnie dzieje się w Porcie Gdynia spółka podzieliła się podczas wtorkowej konferencji prasowej w studio PAP. „Budujemy dla pokoleń” – to tytuł podsumowania, które odsłoniło nie tylko wyniki działań portu, ale i przypomniało toczące się w Gdyni inwestycje.
Pełen zapis konferencji wynikowej Portu Gdynia, facebook.com/PAPMediaRoom
Pomimo pandemii, rok 2020 był rekordowy pod kilkoma względami. Przede wszystkim jako jeden z niewielu na Bałtyku, gdyński port uchronił się przed negatywnym wpływem obostrzeń i spowolnienia gospodarczego, notując kolejne wzrosty. Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia wzrosła o 2,9% i wyśrubowała kolejny rekord.
– Rok 2020 w Porcie Gdynia zakończył się, mimo tej niespotykanej sytuacji, dużym sukcesem. Zamknęliśmy rok 2020 lepszym wynikiem niż rok 2019, który był rokiem rekordowym, rokiem niezakłóconej pracy. Jako jedyny z polskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki zeszły rok zamknęliśmy dodatnim bilansem, notując 2,9% w wolumenie przeładunków ogółem, mimo szalejącej pandemii – mówił podczas konferencji Adam Meller, prezes Portu Gdynia.
Wyniki wypadają dobrze nie tylko na tle kraju, ale i całego Morza Bałtyckiego. Port Gdynia znalazł się na drugiej pozycji w zestawieniu „Top 10 portów na Morzu Bałtyckim w 2020 roku” pod względem dynamiki wzrostów przeładunków ogółem. Lepszy był tylko port w litewskiej Kłajpedzie, a dodatnią dynamikę zanotowały tylko trzy porty na Bałyku – oprócz Kłajpedy i Gdyni także rosyjski Sankt Petersburg.
Podobnie sytuacja wygląda pod względem przeładunku kontenerów w bałtyckich portach. Port Gdynia także znalazł się na drugim miejscu, ustępując tylko duńskiemu Aarhus. Oprócz Aarhus i Gdyni z dodatnią dynamiką wzrostu rok zamknął jeszcze tylko szwedzki Goteborg.
Rok 2020 w gdyńskim porcie minął też pod znakiem innych rekordów – to m.in. załadunek największego jak do tej pory kontenerowca MSC Uberty o pojemności 1000 TEU, największy przeładunek gotowych elementów farm wiatrowych, rekord Hutchison Ports Gdynia w postaci 4 mln przeładowanych TEU czy rekordowy przeładunek oleju napędowego na statku Torm Louise.
To także rekordowe inwestycje, których przebiegu nie zatrzymał kryzys gospodarczy – trwa budowa nowego publicznego terminalu promowego, trwają też prace m.in. przy rozbudowie dostępu kolejowego do Portu Gdynia, przebudowy nabrzeży czy poszerzanie wejścia do portu. Spółka została w zeszłym roku dokapitalizowana dzięki emisji obligacji na kwotę 673 milionów złotych. Aktualnie trwają zaawansowane przygotowania do największej w historii gdyńskiego portu inwestycji – budowy Portu Zewnętrznego, który znacznie zwiększy możliwości przeładunkowe.
Podsumowanie inwestycji Portu Gdynia w 2020 roku, mat. wideo: Port Gdynia
Podczas konferencji wynikowej Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał też nagrodę „Latarnie Gospodarki Morskiej 2021″ – cykliczną nagrodę branżowego portalu GospodarkaMorska.pl. To coroczne wyróżnienia dla firm i ludzi z branży morskiej w kilku kategoriach. Zarząd Morskiego Portu Gdynia został laureatem w kategorii „Porty morskie, Logistyka morska” m.in. za skuteczność, efektywność i realizację polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS