A A+ A++

W maju 2018 r. Barack i Michelle Obama powołali do życia Higher Ground Productions, niezależną wytwórnię specjalizującą się w produkcji scenariuszy, filmów i seriali. Równocześnie poinformowali o nawiązaniu współpracy z Netfliksem. Rok później – o partnerstwie ze Spotify. Mają przygotowywać podcasty, które będą publikowane wyłącznie na tej platformie. Pierwszy z nich – „The Michelle Obama Podcast” – miał premierę 29 lipca, a zaproszonym gościem był mąż Obamy – były prezydent USA.

Do tej pory Obamowie wyprodukowali trzy filmy dokumentalne dla Netfliksa: „Amerykańska fabryka” (ang. „American Factory”, reż. Steven Bognar i Julia Reichert), „Obóz godności. Rewolucja w życiu niepełnosprawnych” (ang. „Crip Camp”, reż. Nicole Newnham i James Lebrecht) i „Becoming. Moja historia” (ang. „Becoming”, reż. Nadia Hallgren).

Chodź, opowiem ci historię

Wspólną cechą wszystkich produkcji spod szyldu Higher Ground jest, zgodnie z przyjętym przez firmę założeniem, prezentowanie ważnych problemów i poruszających historii, które mają nie tylko dostarczać rozrywki, ale też informować i inspirować. Jest to, jak się wydaje, podejście skazane na sukces, doceniane nie tylko przez widzów, ale i przez krytyków. „Amerykańska fabryka” została przecież nagrodzona w tym roku Oscarem.

– Można powiedzieć, że to, co robiliśmy przez ostatnie nawet nie dziesięć, a 20 lat, większość naszej kariery zawodowej, polegało na opowiadaniu historii – mówi w dostępnym na Netfliksie dziesięciominutowym filmie „Amerykańska fabryka: Rozmowa z Obamami” Barack Obama. Tłumaczy w ten sposób, dlaczego w ogóle zajęli się z Michelle szeroko rozumianym storytellingiem. – Jeśli chce się nawiązać więź z ludźmi, zrozumieć ich i razem z nimi pracować, trzeba poznać ich historie. Każdy ma swoją świętą historię. Coś, co nadaje sens, określa to, jak żyjemy – dodaje były prezydent.

Pora na podcast

Założenia przyświecające misji Higher Ground odnajdziemy też z pewnością w podcaście byłej Pierwszej Damy. W opublikowanej przez Spotify informacji dla mediów czytamy, że Michelle Obama przedstawi „najbardziej szczere, ludzkie i osobiste rozmowy, które pokażą nam, co jest możliwe, jeśli tylko odważymy się odsłonić naszą słabość”.

Gośćmi „The Michelle Obama Podcast” będą – jak zapowiada gospodyni programu – między innymi jej mama, brat czy współpracownicy. Ale nie tylko – wiadomo już, że mają się pojawić również takie osoby jak gospodarz popularnego show telewizyjnego Conan O’Brien, Valerie Jarrett, która pracowała w Białym Domu jako starsza doradczyni prezydenta Obamy, czy też znana w Stanach Zjednoczonych dziennikarka Michele Norris.

– Będziemy rozmawiać o związkach, które sprawiają, że jesteśmy tym, kim jesteśmy. O wyzwaniach i radościach towarzyszących byciu rodzicem czy współmałżonkiem. O przyjaźniach, które pomagają przetrwać najcięższe chwile. Albo o rozwoju, którego doświadczamy, jeśli mamy wsparcie u naszych kolegów z pracy i mentorów – mówi Obama w zapowiedzi podcastu. Ma to więc być program, który da wrażenie, że przysłuchujemy się prywatnym, głębokim rozmowom na uniwersalne, dotyczące nas wszystkich tematy.

Renesans podcastów

Do niedawna słowo „podcast”, używane na oznaczenie audycji w formie audio lub wideo publikowanej, najczęściej w odcinkach, w wybranej platformie streamingowej w internecie, było zrozumiałe głównie dla audiofilów, entuzjastów nowych technologii i radiowców amatorów. Medium to, chociaż jest nienowe, bo swoje początki miało w okolicach 2004 r., w ciągu ostatnich zaledwie 2-3 lat wyszło z niszy, a obecnie możemy mówić o jego prawdziwym renesansie.

Z przeprowadzonego przez firmę Edison Research badania The Infinite Dial 2020 dotyczącego Stanów Zjednoczonych wynika, że do 2018 r. popularność podcastów rosła w miarę stałym tempem. Między 2018 a 2019 r. nastąpił znaczący wzrost ich słuchalności, a ubiegły rok określa się jako przełomowy dla podcastingu. Wtedy to już ponad połowa Amerykanów powyżej 12 roku życia przyznawała się do tego, że kiedykolwiek słuchali oni podcastu, a w skali miesiąca było to 32 proc. badanych (w porównaniu do 26 proc. rok wcześniej). Obecnie to 37 proc. Amerykanów, czyli około 104 mln osób.

Fot.: The infinite dial

Bardzo podobnie wygląda to zarówno na całym świecie, jak i w Polsce. Według najnowszego raportu Reuters Institute rosnące zainteresowanie podcastami jest obecnie globalnym trendem. Dane dotyczące 20 krajów z całego świata pokazują ogólny wzrost słuchalności podcastów z 29 proc. w 2019 r. do 31 proc. w 2020 r. Najbardziej popularne są one w Hiszpanii i w Irlandii, gdzie słucha ich obecnie odpowiednio 41 i 40 proc. respondentów.

Fot.: Reuters Institute

Reuters Institute nie zbadał niestety pod tym kątem polskiego rynku. Ostatnie dane dotyczące odbiorców podcastów w Polsce pochodzą z sierpnia 2019 r. i zostały one zebrane przez Publicis Groupe na zlecenie Tandem Media. Według tego badania co czwarty polski internauta choć raz słuchał podcastu, a miesięczny zasięg słuchalności w naszym kraju wynosił rok temu 27 proc.

Od tamtego czasu zainteresowanie podcastami w Polsce z pewnością jeszcze bardziej wzrosło. Brak co prawda rozległego badania w tym zakresie, ale pewne wyobrażenie na temat skali dać może nam choćby analiza wyszukiwania słowa „podcast” w Google. Zwraca na to uwagę Klaudia Żyłka, specjalistka ds. marketingu z firmy badawczej Sotrender, komentując przeprowadzone niedawno przez tę firmę badanie na temat profilu odbiorcy podcastów w naszym kraju. – W Polsce w ciągu ostatniego roku (zainteresowanie podcastami – red.) wzrosło niespełna dwukrotnie, i był to bardziej dynamiczny przyrost niż w krajach na zachodzie, jak np. w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii (warto zauważyć, że boom na podcasty w tych krajach nastąpił wcześniej) – podkreśla ekspertka.

Wielkie inwestycje

Jeśli chodzi o popularność platform, za pośrednictwem których można słuchać podcastów, bardzo długo wiodło tutaj prym Apple Podcasts, ale inwestycje, jakie poczyniła w 2019 r. firma Spotify, sprawiły, że obecnie to ona rozdaje karty i nie jest to już tylko serwis do streamingu muzyki.

W ciągu minionych 18 miesięcy firma wydała ponad 500 mln dol. na rozwój podcastingu i przejęcia w tej kategorii. W 2019 r. kupiła m.in. aplikację do tworzenia podcastów Anchor i firmę produkcyjną Gimlet; wtedy zaczęła wdrażać strategię, zgodnie z którą nawiązana została współpraca z takimi twórcami jak Michelle i Barack Obama.

W lutym 2020 r. Spotify ogłosiło przejęcie serwisu i wytwórni podcastów The Ringer Billa Simmonsa, na co miało wydać około 200 mln dol. W maju natomiast – podpisanie umowy z jednym z największych podcasterów na świecie, Joe Roganem. Od 1 września br. na Spotify będzie można znaleźć wszystkie odcinki jego programu „Joe Rogan Experience”, gromadzącego do tej pory miesięcznie 190 mln odbiorców. Później w tym roku nowe odcinki „JRE” będą się pojawiać tylko na Spotify. Na tę współpracę firma miała – według informacji „Wall Street Journal” – wydać ponad 100 mln dol.

Wielkie nadzieje

Celem Spotify jest takie przeobrażenie rynku audio, jakiego dokonał Netflix na rynku wideo i zagarnięcie dla siebie jak największego kawałka branżowego tortu. Zarówno badania Reuters Institute, według których Spotify jest obecnie wybierane przez użytkowników chętniej niż Apple Podcasts, jak i wyniki kwartalne Spotify mogą wskazywać na to, że firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia tych zamierzeń.

W niedawnym wywiadzie dla CNN Business Dawn Ostroff, szefowa ds. treści i reklamy Spotify mówiła, że Spotify wygrywa z Apple Podcasts na ponad 60 rynkach. Między styczniem a majem br. użytkownicy najchętniej słuchali podcastów na Spotify m.in. w Kanadz … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzygotowania idą pełną parą. Koszykarski Śląsk jest już po pierwszym sparingu oraz debiutach nowych zawodników
Następny artykułPochwały dla Alexa Marqueza