- Pandemia nie wpływa na realizacje prac, które przebiegają zgodnie z harmonogramem – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, iż bez przeszkód kontynuują pierwszy etap inwestycji „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”, znanej powszechnie jako „Podłęże – Piekiełko”.
Zgodnie z zamierzeniami, pierwszy etap obejmuje prace projektowe i geologiczne oraz wykup gruntów. Rozpoczęcie wykupu gruntu na terenie powiatu limanowskiego planowane jest na przełomie 2021/2022 r. W pierwszej kolejności będzie dotyczyło odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Zakończenie wykupów planowane jest pod koniec IV kwartału 2022 r. i będzie dotyczyło odcinków Szczyrzyc – Tymbark / podg. Fornale oraz fragmentu odcinka Gdów – Szczyrzyc, znajdującego się na terenie powiatu.
Po załatwieniu formalności związanych z własnością gruntów, PKP zamierza zająć się modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. – Rozpoczęcie prac modernizacyjnych na terenie powiatu limanowskiego planowane jest w IV kwartale 2022 r. na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – informuje w odpowiedzi na nasze pytania Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Etap I przedsięwzięcia kosztuje ponad 311 mln zł – ta kwota obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntu niezbędnego do realizacji inwestycji. Finansowanie etapu II i III zakładane jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w bieżącej i w kolejnej perspektywie. Prace przygotowawcze planowane w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz (etap I) obejmują zaprojektowanie: kompleksowej wymiany nawierzchni kolejowej ze wzmocnieniem podtorza na długości 74,5 km; budowy estakady o długości 1,11 km; budowy dwóch tuneli o łącznej długości 5,76 km; modernizacji układów torowych i peronów 5 stacji; budowy nowego posterunku odgałęźnego; modernizacji peronów na 10 przystankach osobowych; wymiany lub budowy co najmniej 26 rozjazdów, a także budowy lub przebudowy: 62 mostów, 237 przepustów, 23 ścian oporowych, 16 wiaduktów kolejowych i 4 wiaduktów samochodowych oraz 63 przejazdów kolejowo – drogowych.
Z kolei w ramach przygotowawczych budowy nowych linii kolejowych, zakłada się zaprojektowanie: nowych zelektryfikowanych linii kolejowych o łącznej długości 58,47 km; 8 estakad o łącznej długości 7,79 km; 11 tuneli o łącznej długości 11,82 km, jak również: 20 mostów, 89 przepustów, 17 wiaduktów kolejowych i 14 wiaduktów samochodowych oraz 11 przejazdów kolejowo – drogowych.
W tym właśnie zakresie kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK realizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail S.A. Konsorcjum dostarczy PKP PLK S.A. opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych, m.in.: koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze, decyzje administracyjne. Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.
Szacowany koszt całego przedsięwzięcia to 7 mld zł. Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 h. Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 „Amber”.
(Fot.: podleze-piekielko.pl)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS