A A+ A++

Skąd pomysł takiej wystawy?

Jednym ze wspólnych doświadczeń większości obywateli PRL, obok kolejek przed sklepem mięsnym, wody z saturatora i „Dziennika Telewizyjnego”, była podróż Ogórkiem, czyli autobusem Jelcz 043. Produkowany w latach 1959-1986 na licencji czechosłowackiej pojazd był w tamtym czasie nieodłącznym elementem polskich szos i ulic miast.

Organizatorzy wydarzenia

Ogórki wraz ze swoim rodzeństwem – miejskimi 272 MEX, AP-02 i 021 oraz turystycznymi 014 i 015 LUX –  były wszędzie: w miastach, na wsi, na trasach turystycznych. Woziły pracowników do fabryk, dzieci do szkoły i na kolonie, turystów na wycieczki po Polsce i do krajów socjalistycznych.

Zobacz zdjęcia, które udostępniło nam Centrum Historii Zajezdnia.

Czterdziestolatek po przejściach

Jeden z takich autobusów – Ogórek zmontowany w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w 1984 roku (a więc ćwierć wieku po uruchomieniu produkcji) – jest własnością Centrum Historii Zajezdnia i w tym roku hucznie obchodził swoje 40 urodziny. 

Przez lata stał w zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej.

– Był wrakiem i dawcą części dla innych autobusów. Nie miał silnika i wielu elementów,  jego karoseria była zardzewiała. Do końca nie było wiadomo, kto jest właścicielem tego pojazdu – mówił podczas 40-urodzin Ogórka dr Andrzej Jerie, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia, które zdecydowało się przygarnąć pojazd i zaopiekować się nim.

Wyremontowany pojazd można podziwiać podczas różnych wydarzeń przy CH Zajezdnia (Ba! Można nawet go wynająć), natomiast wystawę  „Czterdzieste urodziny Ogórka”, wspólne przedsięwzięcie Centrum Historii Zajezdnia i Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, można teraz oglądać w Ossolineum (wcześniej była w CH Zajezdnia, a potem na ul. Oławskiej).

Dlaczego warto wybrać się na wystawę i do kiedy można to zrobić?

Dziś (20 sierpnia) o godz. 14 odbędzie się wernisaż, jednak wystawę na dziedzińcu Ossolineum przy ul. Szewskiej 37 będzie można oglądać do 8 września 2024 roku.

Autorem wystawy jest dr Piotr Sroka. Można się z niej dowiedzieć m.in. tego, jak wyglądała sieć połączeń autobusowych w przedwojennej Polsce, zobaczyć, że pierwsze powojenne PKS-y nie miały wiele wspólnego z autobusami, a także poznać pierwowzór Ogórka, czyli czeską Škodę 706 RTO.

Dzięki 16 planszom można też poznać historię Ogórków miejskich i turystycznych, a nawet wrocławskiego Fredrusia, czyli autobusu z otwartym nadwoziem, zbudowanego specjalnie dla Towarzystwa Miłośników Wrocławia przez pracowników MPK.

Jest tu także mowa o tym, jak 6 sierpnia 1980 roku dwa Ogórki wrocławskiego MPK zablokowały bramę Zajezdni nr VII przy ul. Grabiszyńskiej, dając w ten sposób sygnał do rozpoczęcia strajku solidarnościowego z walczącymi od prawie dwóch tygodni o swoje prawa robotnikami Wybrzeża.


Zobacz również


Źródło: materiały organizatorów

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBlack Myth: Wukong z olbrzymim sukcesem zaledwie kilka godzin po premierze. Gracze szturmem rzucili się na produkcję
Następny artykułŚwięto tenisa w Brzegu. Turniej Retro Tenis Open już w sobotę, a w niedzielę turniej dla dzieci