“Tylko w tym roku odbyło się sześć rund konkursowych. Łącznie przedsiębiorcy złożyli aż 672 wnioski, z czego grant otrzyma około 285. Do tej pory zostało wypracowanych 114 strategii. Niemal 2/3 wszystkich aplikacji wysłali mikroprzedsiębiorcy. Projekty, z jakimi zgłaszają się przedsiębiorcy dotyczą w dużej mierze innowacyjnych technologii w sektorach rolno-spożywczym i leśno-drzewnym. Sporo wpisuje się też w takie kategorie inteligentnych specjalizacji, jak zdrowe społeczeństwo i inteligentne sieci oraz technologie informacyjno-komunikacyjne” – powiedziała project manager PMT Angelika Wójcik, cytowana w komunikacie.
Najchętniej wybieranymi rynkami były USA i ZEA, podano także.
PAIH realizuje projekt Polskie Mosty Technologiczne od 2018 roku. Stawką w PMT jest grant o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis na opracowanie i wdrożenie strategii ekspansji zagranicznej poza Unię Europejską. Wsparcie mogą otrzymać MŚP, których oferta jest innowacyjna na danym rynku. PMT składa się z etapu krajowego i zagranicznego. Nabór i pierwszą ocenę wniosków poprzedza seminarium informacyjne dla przedsiębiorców. Kolejnym krokiem są warsztaty nt. specyfiki rynku docelowego, tworzenia strategii ekspansji którą grantobiorcy przetestują i wdrożą na rynku zagranicznym w asyście ekspertów PAIH i doradców zewnętrznych. Okres realizacji projektów przez firmy nie może przekroczyć dziewięciu miesięcy, a grant może osiągnąć 100% wydatków kwalifikowanych, przypomina PAIH.
Jednym z grantobiorców projektu jest Medidesk, która opracowała narzędzie do obsługi oraz analizy zgłoszeń pacjentów w placówce medycznej. Jak zaznacza jej prezes Daniel Nowocin, udział w konkursie PMT był podyktowany chęcią wejścia na najważniejszy rynek dla branży medtech – Stany Zjednoczone.
“Dzięki pracy, jaką wykonaliśmy w projekcie Polskie Mosty Technologiczne, mamy już właściwie gotowy projekt na kluczowe dla nas rynki anglosaskie, w tym priorytetowy – amerykański. Analizy i ekspertyzy pomogły mam zrozumieć od czego zacząć. Uświadomiliśmy też sobie, że na ekspansję będziemy gotowi dopiero w 2020 roku. Udział w projekcie to był eksperyment, który się udał. Jesteśmy wdzięczni pracownikom Agencji za wszelką pomoc, w tym – w rozliczeniu projektu” – powiedział Nowocin.
Ze wsparcia oferowanego w ramach projektu PAIH skorzystał także fintech Sandbox.
“Strategia ekspansji, którą wypracowaliśmy w projekcie Polskie Mosty Technologiczne przydaje się jako dokument wyjściowy dla konkretnego biznesplanu. Biura handlowe robią bardzo dobrą robotę. To kopalnia kontaktów, nawet tych, które najtrudniej zdobyć. PAIH to bardzo dobry partner w ekspansji zagranicznej” – podkreślił prezes firmy Piotr Góralczyk.
Angelika Wójcik z PAIH informuje, że w przyszłym roku PAIH zorganizuje cztery nabory do projektu PMT na 12 rynków:
– Chiny, Malezja, Meksyk (I runda),
– Singapur, Arabia Saudyjska, Senegal (II),
– Kanada, ZEA, Kazachstan (III),
– Kenia, USA, Tajwan (IV).
W konkursie zadebiutuje pięć ważnych, z perspektywy polskich firm, biznesowych kierunków, podkreślono.
“Malezja, Arabia Saudyjska, Senegal, Kazachstan i Tajwan to bardzo obiecujące rynki dla przedsiębiorstw z wielu sektorów – od budowlanego i maszynowego, przez kosmetyczny i motoryzacyjny, po IT i fintech. Mamy na nich ekspertów, którzy na swoim koncie mają już udane projekty z polskimi firmami. Liczymy, że z ich wiedzy i doświadczenia skorzystają nasi przyszli grantobiorcy” – zakończyła szefowa projektu.
Projekt Polskie Mosty Technologiczne jest realizowany w latach 2018-2023 i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach III Osi priorytetowej Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, Działanie: 3.3. Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Łączna wartość wparcia dla firm wyniesie ponad 176,5 mln zł.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu to punkt pierwszego kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa na rzecz promocji Polski i polskiej gospodarki. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz polską myśl technologiczną. Pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również inwestycje bezpośrednie polskich i zagranicznych firm – ważny element zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski.
Źródło:
komentarze
irytujące
Napisz komentarz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS