A A+ A++

S3 do Lubawki. Z udziałem Marszałek Sejmu Elżbiety Witek i Premiera Mateusza Morawieckiego otwarto drogę ekspresową S3 na odcinku od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka. Liczy on 12 km. Kolejne 3 kilometry od węzła do granicy państwa będzie udostępniony kierowcom dopiero wtedy, gdy prace po swojej stronie zakończą Czesi. Prawdopodobnie ma to nastąpić w 2025 roku. Nowa droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. Są trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Inwestycja kosztowała ponad 1,1 mld zł. Jest to kwota uwzględniająca m.in. projektowanie, nadzór i wykup gruntów. Natomiast same roboty budowlane to koszt blisko 880 mln zł. 

Prace przy budowie odcinka pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa trwały 37 miesięcy. S3 to droga dwujezdniowa wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Obszar budowy obejmował powierzchnię około 200 ha, a łączna powierzchnia przykryta asfaltową nawierzchnią wynosi ponad 450 tys. m2. Budowa wymagała wykonania prawie 2 mln m3 wykopów i nasypów. Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano 21 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 4,5 km, co stanowi prawie 30 proc. długości odcinka. W zakresie ochrony środowiska wykonano 13 przejść dla zwierząt małych i średnich, równocześnie 11 największych wiaduktów pełni funkcję dolnych przejść dla zwierząt dużych. Wybudowano około 9,3 km ekranów akustycznych oraz ponad 10 km ogrodzeń dla płazów. 

Organizacja ruchu na S3

W przyszłym roku udostępniony do ruchu zostanie odcinek Bolków – Kamienna Góra. Do tego czasu wjazd od północy na oddany dziś odcinek będzie możliwy z DK5 na węźle Kamienna Góra Północ. Na kolejnym węźle tj. Kamienna Góra Południe dostępne będą wszystkie relacje dla kierujących. Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy zostaną przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369). Dla pojazdów poruszających od granicy obecną DK5 wjazd na drogę S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Na węźle Kamienna Góra Północ pojazdy zostaną przekierowane na istniejący odcinek DK5 w kierunku Bolkowa. Dla pojazdów ciężarowych obowiązują istniejące ograniczenia tonażowe na granicy w miejscowości Lubawka (obecna DK5) do 9 ton dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) oraz na DW369 do 12 ton dmc. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t dmc, kierujące się do Lubawki, powinny zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na obecną DK5. Z uwagi na powyższe ograniczenia samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t dmc kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.

Otwarto S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawki

Dofinansowanie unijne

Budowa S3 od Kamiennej Góry do Lubawki (granica państwa) została dofinasowana środkami Unii Europejskiej w ramach umowy obejmującej realizację czterech odcinków od Legnicy do Lubawki. Wartość całkowita projektu wynosi 3 694 508 698,99 zł, z czego dofinansowanie unijne to 817 858 431,98 zł.

Reklama

Reklama

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFlash mob i wybory. “Czekam na wiatr, co rozgoni PiS i resztę gamoni”
Następny artykułUM Lublin: Miasto rozbuduje ul. Wallenroda