Niektóre sieci wycofały już ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego, większość deklaruje, że zrobi to do końca 2025 r. Jest też zobowiązanie sieci do rezygnacji z jaj “trójek” w produktach marki własnej – wynika z rankingu opublikowanego przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
Ranking “Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024″ bierze on pod uwagę zobowiązanie sieci do wycofania ze sprzedaży jaj klatkowych z produktów marki własnej. Zestawienie ma pomóc konsumentom, którzy nie kupują jaj tzw. “trójek” i chcą ich unikać także w składzie wybieranych produktów.
Jak informują “Otwarte Klatki”, wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów dzieli największe sieci handlowe w Polsce na dwie kategorie. Pierwsza to te, które zobowiązały się do wycofania jaj klatkowych z produktów gotowych marki własnej, a druga – te, które takiej deklaracji nie posiadają. W pierwszej kategorii znalazły się Biedronka, Kaufland, Żabka, Auchan, Carrefour, Lidl, Aldi oraz Społem. Biedronka już zakończyła w pełni proces wycofywania takich jaj, a pozostałe sieci deklarują, że wydarzy się to najpóźniej do końca 2025 roku.
W tych sieciach klienci będą mieli pewność, że swoimi decyzjami zakupowymi nie wspierają chowu klatkowego kur niosek. Z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat ze stycznia 2024 roku wynika, że aż 74,4 proc. społeczeństwa uważa, że chów klatkowy nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków. Według badania Biostatu ze stycznia 2022 roku, aż 78,5 proc. Polek i Polaków deklaruje, że przy kupowaniu jaj istotna dla nich jest informacja o warunkach hodowli kur.
“Polacy kupujący jaja w sklepach znają już dobrze oznaczenia na jajach (…)z informacji, jakie dostajemy od sieci handlowych, wiemy, że z roku na rok rośnie niechęć klientów do jaj z chowu klatkowego” – stwierdził prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki Paweł Rawicki. Podkreślił, że Polacy są wrażliwi na cierpienie zwierząt w chowie klatkowym, jednak w przypadku produktów gotowych nie mają możliwości świadomego wyboru. Dlatego tak ważne jest, aby sieci handlowe działały proaktywnie i wycofywały jaja klatkowe z produktów marki własnej, a także otwarcie informowały klientów o rodzaju jajek, z których aktualnie korzystają – dodał Rawicki.
Stowarzyszenie wskazuje, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat w Polsce zaobserwować można było duże zmiany w strukturze chowu kur niosek i wyraźny trend odchodzenia od chowu klatkowego. W styczniu 2024 w klatkach utrzymywanych było 71,97 proc. kur w porównaniu do 87,4 proc w roku 2014. Ponad 150 firm w Polsce, w tym 27 sieci handlowych zobowiązało się wycofać jaja klatkowe z oferty, a część już zrealizowała tę deklarację.
“Decyzje firm dotyczące takich produktów mają wpływ na miliony zwierząt – ranking ma zapewnić opinii publicznej dostęp do informacji o tym, które sieci proaktywnie działają na rzecz poprawy ich dobrostanu, a które pozostają obojętne. Część z nich już podjęła odpowiednie kroki i wprowadziła odpowiedzialne polityki dotyczące produktów marki własnej. Mamy nadzieję, że nasz ranking będzie motywacją dla pozostałych, aby również stanąć po stronie zwierząt” – podsumował Rawicki. (PAP)
awy/ drag/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS