A A+ A++

Radio RMF FM ze słuchalnością na poziomie 26 proc.
oraz TVP1 z oglądalnością 15,5 proc. to stacje, które mają największy
udział w rynku – pokazują wyniki badania konsumpcji mediów
elektronicznych przeprowadzone przez Krajowy Instytut Mediów. To badanie
pasywne, odzwierciedlające faktyczne korzystanie z mediów

Oto najczęściej wybierane stacje radiowe i telewizyjne
fot. DELBO ANDREA / / Shutterstock

Krajowy
Instytut Mediów przedstawił w środę na swojej stronie internetowej
wyniki badania konsumpcji mediów elektronicznych przeprowadzone w dniach
19-27 listopada. Instytut na potrzeby tego badania zbudował liczący
ponad 3 tys. osób badawczy panel pasywny. Oznacza to, że paneliści
otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które
codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do
realizacji badania wykorzystywana jest technologia audiomatchingu –
dopasowania dźwięku.

“Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności,
oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników
mediów. Próbkowanie odbywa się co 5 sekund. W przeciwieństwie do badania
deklaratywnego nie zdajemy się na pamięć badanych. Wyniki
odzwierciedlają więc faktyczne korzystanie z mediów” – informuje KIM.

W badaniu słuchalności stacji radiowych na pierwszym miejscu z
udziałem w czasie słuchania na poziomie 26 proc. znalazło się Radio RMF
FM
, na drugim – Radio Zet (10,2 proc.), na trzecim Jedynka Polskiego
Radia (9,9 proc.), potem kolejno: Radio Eska (7,6 proc.), Audytorium 17
(7,5 proc.), Trójka Polskiego Radia (5,9 proc.), RMF MAX (3,3 proc.),
TOK FM (3,1 proc.), Radio Maryja (3 proc.), PR24 (2,9 proc.), RMF
Classic (1,5 proc.), PR2 (1,3 proc.), Radio Pogoda (1,3 proc.). Na inne
stacje radiowe rozkłada się 16,5 proc. czasu słuchania.

Analogiczne badanie stacji telewizyjnych pokazało, że największy
udział w czasie oglądania ma TVP1 (15,5 proc.), a potem kolejno – TVP2
(10,1 proc.), TVN (9,1 proc.), Polsat (8,2 proc.), TVN24 (7,9 proc.),
TVP Sport (6,3 proc.), TVP Info (5,5 proc.), TVN 7 (3 proc.). Na inne
stacje przypadło 29,5 proc. czasu oglądania.

Uzyskane wyniki wskazują na znaczącą rolę programów informacyjnych – podaje instytut.

Bazę dla pomiaru stanowiło Badanie Założycielskie Krajowego Instytutu
Mediów, dzięki któremu zdiagnozowano populację telewidzów,
radiosłuchaczy i internautów. Badanie Założycielskie KIM to największe i
najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce. Obejmuje 30
tysięcy gospodarstw domowych. Ma formę jednoźródłowego pomiaru
populacyjnego, w którym dane są zbierane w sposób ciągły. “Badanie
Założycielskie to cenna i jedyna w swoim rodzaju baza uniwersów, które
mogą być wykorzystywane do pogłębionych badań mediów, prowadzonych także
przez innych uczestników rynku” – informuje KIM.

Jeżeli chodzi o najnowsze badanie “reprezentatywność panelu zapewnia
próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację. Panel jest stale
uzupełniany – odchodzący paneliści są zastępowani nowymi, zgodnie z
uniwersami z Badania Założycielskiego. Retencja nie przekracza 8 proc.” –
informuje KIM.

“Aktualnie dane z panelu pasywnego są kalibrowane. Pracujemy również
nad udoskonaleniem oprogramowania, tak by np. jego instalacja nie
stwarzała problemów podczas użytkowania smartfonów – takie zdarzały się
podczas wdrażania mierników w innych krajach. Chcemy uniknąć podobnych
komplikacji” – powiedział cytowany na stronie instytucji Mirosław
Kalinowski, Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

W przyszłym roku panel pasywny będzie rozbudowywany – do połowy 2023
ma liczyć 6 tys. panelistów, a pod koniec roku 0 9 tys. “Liczby te
pokazują z jak dużym i unikalnym projektem mamy do czynienia. Kwestie
związane ze złożonością organizacyjną oraz skomplikowaniem technicznym
generują w praktyce pewne problemy, których przezwyciężenie wymaga
czasu. Warto podkreślić, że KIM pracuje nad wdrożeniem badania pasywnego
od początku bieżącego roku – przykłady firm badawczych, również w
innych krajach pokazują, że proces ten zwykle trwa latami. Panel liczący
6 tys. osób pozwoli już na uzyskanie stabilnych wyników, zaś 9 tys.
osób jest optymalny dla uzyskania unikalnej jakości pomiaru konsumpcji
również treści radiowych” – dodał Kalinowski. (PAP)

autor: Agata Szwedowicz

aszw/ bii/

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDachowanie pod Warszawą. Lanosem podróżowały trzy osoby
Następny artykułFC Barcelona nie odpuszcza ws. “Lewego”