Płońscy policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). W ostatnim czasie na terenie powiatu płońskiego doszło do kilku wyłudzeń pieniędzy z wykorzystaniem kont na portalach społecznościowych i kodów płatności. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać swoich danych do kont bankowych.
W ostatnich dniach policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Płońsku zostali powiadomieni o kilku oszustwach z wykorzystaniem popularnego komunikatora społecznościowego i systemu płatności mobilnych – kodów BLIK. Oszuści po włamaniu się na konta osób korzystających z komunikatora, wysyłali wiadomości do ich znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy. Konieczne było do tego wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej i podanie go w wiadomości zwrotnej. Swoją prośbę tłumaczyli głównie pilną potrzebą zapłaty za zakupy dokonywane w Internecie i niemożnością zrobienia przelewu ze swojego konta. Dwie z trzech zgłaszających niestety dały się namówić na przekazanie kodów i straciły ze swoich kont po kilkaset złotych.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK np. w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze lub płaci za jakąś transakcję w Internecie.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK – zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Info. za podkom. Kinga Drężek-Zmysłowska/KGP
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS