A A+ A++

Ponad jedna czwarta Polaków twierdzi, że miała styczność z internetowym oszustwem. Nadal jednak nie do końca wiemy, jak bronić się przed cyberoszustami.

Coraz więcej Polaków miało styczność z oszustami

Tak wynika z najnowszego badania „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022” przeprowadzonego przez instytut IBRiS na zlecenie Santander Consumer Banku. Respondentów zapytano o kwestie związane z bezpieczeństwem poruszania się w sieci. 26 proc. internautów przyznało, że zetknęło się z zakupami online, po których towar nie został wysłany przez sprzedawcę. Wielu z nas spotkało się również z fałszywymi mailami (21 proc.) oraz kradzieżą danych z karty kredytowej lub debetowej (20 proc.). Aż 15 proc. badanych padło ofiarą przejęcia konta na portalu społecznościowym, nieco mniej poczty elektronicznej (9 proc.). Co ciekawe, 7 proc. uczestników badania nieświadomie udostępniło złodziejom swoje dane wrażliwe, np. numer PESEL.

Chcemy się bronić, ale nie do końca wiemy jak

Rośnie jednak świadomość użytkowników sieci, spośród których aż 78 proc. zadeklarowało, że nie otwiera podejrzanych linków. Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa online jest zmiana haseł, jednak o tej procedurze pamięta zaledwie 20 proc. respondentów. Niepokojący jest odsetek ankietowanych, którzy mają w swoich urządzeniach zainstalowany program antywirusowy (63 proc.). Oznacza to, że komputery i telefony pozostałych 37 proc. nie są chronione przed zewnętrznymi atakami. Niewielu pamięta też o posługiwaniu się silnymi hasłami, urozmaiconymi znakami specjalnymi czy dużymi literami (54 proc.). 48 proc. pytanych rezygnuje z łączenia się poprzez nieznane sieci Wi-Fi.

Autorzy publikacji podkreślają, że to zdecydowanie zbyt mała aktywność, zwłaszcza w obliczu trwającej w Ukrainie wojny, która wiąże się również z większym prawdopodobieństwem ataków w sieci. Najczęściej dotykana przez działalność hakerów grupa, to internauci w przedziałach wiekowych 30-39 i 40-49 lat, absolwenci uczelni wyższych, którzy zarabiają powyżej 5 tysięcy złotych netto.

Oszuści nie oszczędzają mieszkańców Elbląga

W 2021 roku Elblążanie zgłosili w Komendzie Miejskiej Policji 97 przypadków oszustw internetowych. W 2022 roku, od początku stycznia do dnia dzisiejszego, jest ich już 43.

– W skład rzeczonych spraw wchodzą też wszelkie oszustwa na portalach ogłoszeniowych, smsy, wiadomości przesyłane za pośrednictwem platform komunikacyjnych, ale również fałszywe informacje o paczkach i opłatach za prąd, które prowadzą nie tylko do wyłudzenia bezpośrednich wpłat, ale również danych wrażliwych – wyjaśnia Jakub Sawicki z zespołu prasowego KMP w Elblągu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJakie wybrać okna do domu – o czym pamiętać?
Następny artykułWarszawa. Operator numeru 112 odmówił przyjazdu karetki do ciężarnej uchodźczyni