Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała résumé najważniejszych inwestycji ostatnich 12 miesięcy dla kierowców powiatu oświęcimskiego.
Dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44
18 października 2022 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID na budowę obwodnicy. Budowa drogi rozpoczęła się 7 listopada 2022 r. Wykonawcą jest firma Budimex. Nowa droga będzie miała ok. 9 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa klasy GP, przebiegająca po południowej stronie miasta od DK44 do węzła Oświęcim. Poprzez węzeł Oświęcim nowa trasa zyska połączenie z drogą ekspresową S1. Ta droga jest obecnie w trakcie budowy na odcinku od Mysłowic do węzła Suchy Potok. Na drodze powstaną trzy mosty (nad Wisłą, Sołą i Młynówką). Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz – Birkenau. Opracowano raport, w którym szczegółowo opisano powody specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia dla wykonawcy. Droga w pobliżu obozu zostanie poprowadzona w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowała w otoczenie. Na początku listopada 2022 r. rozpoczęły się roboty budowlane.
40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Realizację tej dwujezdniowej, dwupasowej trasy z rezerwą pod trzeci, podzieliliśmy na cztery krótsze odcinki i na wszystkie mamy podpisane umowy z wykonawcami. Ich łączna wartość to niespełna 2,3 mld zł. Dwa odcinki, tworzące 27-kilometrowy ciąg trasy od Oświęcimia do Bielska-Białej są już w budowie. Natomiast dwa, pomiędzy Mysłowicami i Oświęcimiem, na etapie uzyskiwania warunków technicznych, uzgodnień, opinii oraz opracowywania projektu budowlanego do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zgodnie z podpisanymi umowami kierowcy z całej 40-kilometrowej trasy powinni skorzystać przed końcem 2025 r.
Mysłowice – Bieruń, długość 10 km, umowę o wartości ok. 490 mln zł podpisaliśmy 4 lipca 2022 r. z firmą Budimex. Obecnie trwa etap projektowania, wniosek o ZRID planujemy złożyć w połowie 2023 r. Na odcinku zlokalizowane będą dwa węzły drogowe: Mysłowice Kosztowy i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.
Bieruń – Oświęcim, umowę o wartości ok. 212,7 mln zł podpisaliśmy 30 listopada 2021 r. z firmą Strabag. Jesteśmy na końcowym etapie projektowania. Ponowny wniosek o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, zaktualizowany o zapisy nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydanej przez GDOŚ 3 października 2022 r. – został złożony w listopadzie 2022 r.
W ramach zadania powstanie fragment S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Na tym odcinku zostanie wybudowany węzeł Bieruń oraz pięć obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.
Oświęcim – Dankowice, długość 15,2 km, umowę o wartości ok. 990 mln zł podpisaliśmy 14 maja 2020 r. z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.
Dankowice – Bielsko-Biała, długość 12 km, umowę o wartości ok. 587 mln zł podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Powstaną dwa węzły drogowe Stara Wieś i Bielsko-Biała Hałcnów, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi.
Źródło: GDDKiA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS