Eksperci z Pradeo odkryli, że dwie popularne aplikacje do zarządzania danymi są zainfekowane kodem malware, który przekazuje dane użytkowników do serwerów na terenie Chin. Obie aplikacje zyskały popularność, osiągając łącznie 1,5 miliona pobrań.
Chociaż zdarza się, że w Sklepie Play pojawiają się aplikacje zawierające szkodliwe oprogramowanie, wymaga to zawsze ostrożności, zwłaszcza kiedy dotyczy to aplikacji pobranych aż 1,5 miliona razy – jak podkreślają specjaliści z Pradeo w najnowszym sprawozdaniu.
Aplikacje File Recovery and Data Recovery (com.spot.music.filedate) oraz File Manager (com.file.box.master.gkd), stworzone przez chińskiego twórcę o pseudonimie wang tom, na pierwszy rzut oka miały pomagać w zarządzaniu plikami, odzyskiwaniu i czyszczeniu systemu. W polityce prywatności była mowa tylko o wyświetlaniu reklam, jednak eksperci z Pradeo zwracają uwagę, że nie była to cała prawda.
Podczas realizacji nawet do stu transferów jednocześnie, obie aplikacje zbierają różne rodzaje danych, w tym multimedia (zdjęcia, filmy, etc.), informacje o lokalizacji, dostawcy usług sieciowych, numerze karty SIM, wersji systemu i typie urządzenia. Wszystkie te informacje są następnie przesyłane na serwer w Chinach, który jest uznawany za złośliwy przez zespół Pradeo.
Problemem jest także fakt, że deinstalacja tych aplikacji jest skomplikowana, ponieważ, dzięki przyznawanym uprawnieniom, potrafią one ukryć swoją ikonę na ekranie startowym. Dodatkowo, po ponownym uruchomieniu telefonu, aplikacje te uruchamiają się samoczynnie i pracują w tle, stanowiąc ciągłe zagrożenie od momentu ich instalacji.
Jeżeli posiadasz jedną z tych aplikacji na swoim urządzeniu, podjęcie natychmiastowych kroków w celu ochrony swoich danych jest kluczowe. Oto co możesz zrobić:
Usuń aplikację: Wejdź w ustawienia swojego urządzenia, znajdź sekcję dotyczącą aplikacji i odnajdź aplikację na liście. Wybierz opcję odinstalowania. Upewnij się, że usuwasz odpowiednią aplikację.
Przeprowadź skan antywirusowy: Zainstaluj wiarygodny program antywirusowy na swoim urządzeniu i przeprowadź pełne skanowanie, aby wykryć ewentualne resztki malware.
Aktualizuj oprogramowanie: Upewnij się, że twój telefon korzysta z najnowszej wersji systemu operacyjnego. Aktualizacje często zawierają poprawki bezpieczeństwa, które mogą pomóc chronić urządzenie przed zagrożeniami.
Zmień hasła: Jeśli logowałeś się za pomocą tej aplikacji lub udostępniałeś jej swoje dane, natychmiast zmień wszystkie powiązane hasła. Używaj silnych, unikalnych haseł, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoich kont.
Monitoruj swoje konto: Regularnie sprawdzaj swoje konta, takie jak e-mail, media społecznościowe i bankowość internetowa, aby wykryć niepokojące aktywności lub podejrzane logowania. W razie zauważenia jakiejkolwiek niepokojącej aktywności, niezwłocznie podjąć kroki, takie jak zmiana hasła i kontakt z dostawcą usług.
Bądź czujny na phishing: Bądź na baczności przed podejrzanymi wiadomościami, e-mailami lub linkami, które mogą próbować uzyskać dostęp do twoich danych osobowych lub zainfekować urządzenie. Unikaj otwierania podejrzanych załączników i klikania w podejrzane linki.
Zgłoś problem: Jeżeli napotkałeś na szkodliwą aplikację, zgłoś to odpowiednim organom, takim jak sklep z aplikacjami (np. Google Play Store lub Apple App Store) oraz producentowi swojego urządzenia. Możesz również zgłosić zagrożenie na platformach takich jak SafeBrowsing (Google) lub PhishTank.
Pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Zawsze sprawdzaj opinie, reputację dewelopera i wymagane uprawnienia przed instalacją aplikacji z nieznanych źródeł. Uważaj na aplikacje, które wydają się podejrzane lub które prosić o nadmierne dostępy do twoich danych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS