A A+ A++

We wtorek, 26 kwietnia zostały rozdane TECHNO-GRANTY 2023. Podczas 7. edycji nagród Powiatu Ostrowskiego dla kreatorów innowacyjnych projektów technologicznych główne nagrody otrzymali twórcy bionicznej protezy ręki, wielkoformatowej drukarki 3D o dużym polu roboczym i zespołu czujników dozorowych na małych i średnich odległościach w terenie zurbanizowanym.

Tegoroczna gala podsumowująca TECHNO-GRANTY odbyła się w Centrum Kształcenia Praktycznego przy ulicy Wojska Polskiego. Uroczystość zorganizowano w hali budowlanej, w której na co dzień uczniowie ostrowskich szkół technicznych budują ściany i układają instalacje. W tym iście technicznym otoczeniu autorzy projektów odbierali wyróżnienia i nagrody.

* tg23 (36)

TECHNO-GRANTY, to inicjatywa finansowana z budżetu Powiatu Ostrowskiego. Niezależny zespół ekspertów, w skład którego wchodzą przedsiębiorcy i ludzie z otoczenia biznesu wybiera najpierw ze zgłoszonych projektów te, które ich zdaniem zasługują na dofinansowanie. Na koniec najlepsze otrzymują dodatkowo nagrody finansowe. Prace uczniów rozpatrywane są w trzech kategoriach: TECHNO-INNOVATOR, TECHNO-KREATOR, TECHNO-IDEA.

W 7. edycji TECHNO-GRANTÓW wręczone zostały 3 nagrody główne, 2 nagrody za zajęcie 2. miejsca oraz 5 wyróżnień w 3 kategoriach.

– Gratulacje dla wszystkich wyróżnionych i nagrodzonych. Ukłony dla nauczycieli, którzy wspomagali zdolnych uczniów z naszych szkół. Widząc jak wiele talentów chodzi do naszych szkół uruchomiliśmy formę finansowego wsparcia w ramach TECHNO-GRANTOW. Przeznaczamy na ten cel 50 tys. zł z naszego budżetu i są to dobrze zainwestowane pieniądze. Chcemy, żeby młodzi ludzie mogli dzięki nim najpierw zrealizować swoje pomysły, a najlepsi otrzymać nagrody finansowe. Wybór i ocenę projektów pozostawiliśmy panelowi ekspertów złożonemu z przedstawicieli firm z naszego terenu. Zabezpieczamy środki, organizujemy konkurs, ale nie ingerujemy w decyzje ekspertów. To zresztą kolejna forma współpracy na linii biznes – szkolnictwo techniczne – mówi Paweł Rajski, Starosta Ostrowski.

* tg23 (19)

W tym roku przyznano następujące nagrody.

Kategoria: TECHNO-IDEA.

Główna nagroda: Zespół czujników dozorowych na małych i średnich odległościach w terenie zurbanizowanym.

Uczestnicy: Wojciech Adamski, Wojciech Jakubczyk, Marek Marczak (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekun: Sławomir Szymanowski (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Z roku na rok nasza technologia jest coraz bardziej zaawansowana i skomplikowana, ale jednocześnie nasze środowisko naturalne staje się bardziej zdegradowane poprzez wydobywanie surowców naturalnych oraz wydalanie zanieczyszczeń. Przedstawiony projekt i prototyp sytemu ma dołączyć do całokształtu działań zmierzających do zapobiegania wyrządzaniu szkód otoczeniu i zasobom naturalnym poprzez wcześnie wykrywanie zagrożeń. Zespół czujników monitoruje określone parametry środowiska wykorzystując do komunikacji sieć LoRa – narzędzie idealne do przesyłania danych i wyjątkowo energooszczędne. Inspiracją do podjęcia tematu była potrzeba monitorowania wybranych parametrów na terenie szkoły, m.in. dozór i ochrona budynków w czasie nadzwyczajnych warunków pogodowych.

* tg23 (61)

II nagroda: Interaktywna gra edukacyjna – Latająca piłeczka.

Uczestnicy: Szymon Marciniak, Wiktor Dembny (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekun: Sławomir Szymanowski (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Głównym celem projektu jest uszczęśliwianie oraz zachęcanie młodego pokolenia do efektywnej nauki i sportu. Autorzy tego projektu posiadają pełną świadomość toku rozumowania dzieci, które chcą się wybiegać czy też pobawić, jednakże przez żmudne siedzenie przy szkolnej ławce, jedynie tracą zapał młodzieńczych lat. Ze stanowczą postawą chcąc zapobiec takowym sytuacjom, autorzy stworzyli grę edukacyjną, która wspomaga rozwój nie tylko intelektualny lecz również fizyczny dzieci. Również sama gra ma pomagać dzieciom w ukształtowaniu wielu procesów rozwojowych i ruchowych. Hasłem, które wymownie opisuje program platformy jest „nauka przez zabawę”.

Wyróżnienie: Miniaturowa klimatyzacja „Mini – klimax”.

Uczestnicy: Jan Szydłowski (I Liceum Ogólnokształcące), Karol Wieczorek (Zespół Szkół Technicznych), Mieszko Szymoniak (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekun: Anna Jędrzejak-Izydorska (I Liceum Ogólnokształcące).

O projekcie: Celem projektu było zbudowanie kompaktowego – miniaturowego urządzenia, służącego do klimatyzacji – regulacji temperatury na małych przestrzeniach na przykładzie kampera. Urządzenie będzie mogło być wykorzystywane, np. w przyczepach kempingowych, domkach letniskowych, itp., w których instalacja tradycyjnej klimatyzacji byłaby zbyt droga, lub/oraz zajmowałaby zbyt dużo miejsca. Dodatkowo urządzenie dzięki zastosowaniu modułów ogniw Peltiera ma również dysponować funkcją grzania, dzięki temu będzie mogło zastąpić również elementy grzewcze, którymi najczęściej są piece gazowe. Urządzenie jest zasilane z sieci, a całym układem zasilania ma zarządzać mikrokomputer, które na podstawie odczytów czujników, będzie dbać o odpowiednią temperaturę pomieszczenia oraz temperaturę roboczą „Mini – klimax`a”. Do zbudowania klimatyzacji zainspirował uczestników projektu domek holenderski ich znajomych.

Wyróżnienie: „H2O Explorer – podwodna sonda”.

Uczestnicy: Karolina Błaszczyk (III Liceum Ogólnokształcące), Nikodem Piasecki (Zespół Szkół Technicznych), Jakub Młynek (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekun: Tomasz Szydłowski (III Liceum Ogólnokształcące).

O projekcie: Zbudowanie sondy pomiarowej zostało oparte na boi ratunkowej. „H2O Explorer” ma na celu odczytywać parametry wody a następnie przekazywać je do aplikacji mobilnej poprzez bluetooth lub wiadomość SMS. Wyposażony został w mechanizm regulacji głębokości głowicy pomiarowej. Platforma na której oparty jest cały system pomiarowy to Arduino, zasilanie poprzez powerbanka. Silnik zasilany jest poprzez akumulator. W przyszłości autorzy chcieliby wyposażyć sondę w dodatkowe, bardziej zaawansowane czujniki oraz dodać do niej układ energii odnawialnej. Inspiracją do zbudowania sondy była zeszłoroczna sytuacja na rzece Odrze.

Kategoria: TECHNO-INNOVATOR.

Główna nagroda: Wielkoformatowa drukarka 3D o dużym polu roboczym.

Uczestnicy: Kacper Kaczmarek, Hubert Żarnowski (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekunowie: Jarosław Sobczak, Paweł Sobczak (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Głównym celem rozpoczęcia prac nad tak dużą drukarką była chęć pomocy osobom niepełnosprawnym oraz zwierzętom, które w wyniku chorób lub wypadków straciły kończyny lub inne części ciała. Maszyna umożliwia druk protez w całości, bez konieczności ich klejenia lub łączenia w sposób mechaniczny, zmniejszając w ten sposób wytrzymałość całej konstrukcji. Ponadto, dzięki utrzymywaniu odpowiednich warunków wewnątrz komory druku możemy drukować formy do odlewów silikonowych wykorzystywanych w operacjach plastycznych i rekonstrukcyjnych. Szczególną uwagę zwraca fakt, że system głowic, ich wymiany, pozycjonowania i sterowania został w całości zaprojektowany i wykonany przez autorów projektu. Drukarka jest zaprojektowana w taki sposób aby drukować przy użyciu pięciu wymiennych głowic. System wymiany głowic pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na ewentualną wymianę filamentu. Drukarka będzie mogła drukować przy pomocy pięciu różnych rodzajów materiału pod względem typu jak i koloru. Drukarka wyróżnia się przede wszystkim: systemem wymiany dysz w sposób automatyczny podczas trwania programu, dużym polem roboczym 350mm x 350mm x 650mm, większą precyzją poprzez zastosowanie śrub kulowych, dotykowym panelem LCD, modułem Wi-fi i kamerą do monitorowania całego procesu replikacji w czasie rzeczywistym, oświetleniem LED informującym o rzeczywistym stanie drukarki, specjalną komorą do druku z ABS i silikonu. Komora spełnia również rolę wygłuszającą hałas generowany przez drukarkę.

* tg23 (7)

II nagroda: Przewidywanie stanu powietrza w czasie rzeczywistym.

Uczestnicy: Jakub Stasierski, Mateusz Pasik, Artur Płóciennik (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekunowie: Ewa Szpot, Paweł Sobczak (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Celem projektu było zaimplementowanie programu monitorującego i prognozującego stan powietrza z danych pogodowych w czasie rzeczywistym ze zbudowanej przez autorów stacji pomiarowej. Motywacją do wdrożenia projektu stał się fakt, że mimo działań mających poprawić jakość powietrza, jego stan w Polsce stale się pogarsza. Autorzy projektu chcieli, aby ich program uświadomił wszystkich ludzi o zagrożeniu wynikającym z obecności różnych typów zanieczyszczeń w powietrzu, którym oddychamy. Program korzysta z sieci neuronowej utworzonej przy użyciu biblioteki programistycznej Tensorflow, aby przewidywać stężenia pyłów zawieszonych PM10 i PM2.5 oraz tlenku węgla, bazując na temperaturze powietrza, prędkości wiatru oraz stężeniach zanieczyszczeń z poprzednich pomiarów. Połączenie stacji pogodowej i aplikacji wykorzystującej sztuczną inteligencję pozwala nam przewidywać stan powietrza w czasie rzeczywistym. Stacja może zostać umieszczona w dowolnym miejscu miasta i monitorować jakość powietrza, aby informować mieszkańców kiedy warto wybrać się na spacer, a kiedy zostać w domu ze względu na zły stan powietrza.

Wyróżnienie: Hydro2Bike.

Uczestnicy: Maciej Miguła, Jakub Musiała, Paweł Obsadny (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekunowie: Piotr Miś (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Celem projektu było wprowadzenie komunikacji miejskiej na nowy poziom poprzez stworzenie nowoczesnego roweru napędzanego w pełni ekologicznym źródłem paliwa jaki jest wodór. Za wodorem ciągnie się pełen wachlarz zalet taki jak wysoka energetyczność wodoru, wszechobecność pierwiastka oraz brak emisyjności. Rower dodatkowo będzie wyposażony w nowoczesne udogodnienia umilające i usprawniające jazdę takie jak wspomaganie elektryczne, lepsza trakcja, dłuższy maksymalny zasięg, interaktywny Head-Up Display itd. Do zainteresowania projektem skłoniła autorów rosnąca popularność napędów wodorowych, chęć poprawy komfortu jazdy na rowerze oraz wyposażenie go w systemy i rozwiązania, które dadzą użytkownikowi nowe możliwości.

* tg23 (1)

Kategoria: TECHNO- KREATOR.

Główna nagroda: Bioniczna proteza ręki.

Uczestnicy: Patryk Grobelny, Kamil Kaniewski, Jakub Markowski (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekun: Sławomir Szymanowski (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Celem projektu bionicznej protezy ręki było stworzenie zaawansowanego, funkcjonalnego i ergonomicznego urządzenia, które znacząco poprawi jakość życia osób z niepełnosprawnościami wynikającymi z utraty dłoni, palców lub przedramienia. Wykonana proteza ręki łączy zaawansowane rozwiązania, takie jak czujniki EMG, tensometry, druk 3D i mikrokontrolery, aby stworzyć urządzenie o wyjątkowych możliwościach, który może zmieniać życie osób z amputacjami kończyn.

* tg23 (6)

II nagroda: Modernizacja stanowisk dydaktycznych w pracowni energetyki odnawialnej.

Uczestnicy: Kacper Musiał, Franciszek Nowicki (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekun: Andrzej Majer (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Przedmiotem projektu jest modernizacja dwóch stanowisk dydaktycznych. Składają się na nie dwie tablice z płyty wiórowej z zamontowanymi urządzeniami, zawieszone na ścianie, połączone z trzema modułami PV umieszczonymi na zewnątrz budynku. Obecnie po przeniesieniu części zajęć szkolnych do budynku CKZ, stanowiska te nie są w pełni wykorzystywane, a w pracowni odbywają się  zajęcia podczas których uczniowie wykonują ćwiczenia z innymi przenośnymi miniaturowymi zestawami edukacyjnymi. Realizując ten projekt autorzy chcieli, aby w przyszłości mogli uczyć się zawodu na urządzeniach w realnej skali, a nie na wersjach miniaturowych oraz zdobyć dużo praktycznych umiejętności, a przy okazji dobrze się bawić. Jednocześnie chcieli sprawić, aby sala, w której się uczą sprzyjała rozwojowi zainteresowań także na zajęciach pozalekcyjnych i wizualnie zachęcała do spędzania w niej długich godzin lekcyjnych, a także była wykorzystywana do przeprowadzania badań instalacji i modułów PV, w warunkach rzeczywistego promieniowania słonecznego i była wyposażona w urządzenia umożliwiające gromadzenie zielonej energii w akumulatorach podczas nieobecności uczniów i korzystania z niej na zajęciach lekcyjnych, np. do ładownia telefonów, ale również do zasilania lampy z czujnikiem ruchu, na zewnątrz budynku, oświetlającej wjazd na teren szkoły oraz parking.

Wyróżnienie: Rama ochronna dla ciągnika C 330.

Uczestnicy: Marcel Mróz, Kacper Kokot, Adam Szymański, Oliwer Tułacz (Zespół Szkół Ponadpodstawowych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Przygodzicach).

Opiekun: Andrzej Sobczak (Zespół Szkół Ponadpodstawowych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Przygodzicach).

O projekcie: Celem projektu było stworzenie ramy bezpieczeństwa dla ciągnika C 330. Autorzy projektu poprzez wykonanie ramy chcą uświadomić, że życie i zdrowie jest najważniejsze. Rama stworzona przez samych uczniów pozwoliła podnieść poziom bezpieczeństwa uczniów pracujących z ciągnikiem C 330 i maszynami rolniczymi do niego przyczepianych. To także sygnał, aby patrzeć na wykonywaną pracę w rolnictwie, także pod kątem własnego bezpieczeństwa. Pozwoli też na dalszy inspiracje w kierunku bezpieczeństwa podczas prac rolniczych. Pomysł stworzenia takiej ramy wyszedł od uczniów drugiej klasy technikum mechanizacji rolnictwa i agrotroniki.

Wyróżnienie: Wielofunkcyjny mikroprocesorowy system badania jakości powietrza wzbogacony o regulację układów grzewczych i chłodzenia.

Uczestnicy: Szymon Stasiak, Robert Marciszewski (Zespół Szkół Technicznych).

Opiekunka: Anna Opłocka (Zespół Szkół Technicznych).

O projekcie: Zaprojektowany przez uczniów mikroprocesorowy wielofunkcyjny system badania jakości powietrza łączy cele użytkowe i edukacyjne i ma zapewnić niezawodny i precyzyjny pomiar oraz wizualizację istotnych parametrów klimatycznych – wilgotności względnej, temperatury i ciśnienia bezwzględnego oraz jakościowych  – pyłów zawieszonych PM 2,5; PM 10. Oprócz tego system ma za zadanie wykryć gazy niebezpieczne dla człowieka, takie jak metan, LPG, tlenek węgla oraz alarmować o ich wysokim stężeniu w pomieszczeniu. Dodatkowo w zależności od wartości temperatury i wilgotności w pomieszczeniu ma sterować układem regulacji grzania lub chłodzenia. Projekt ten został wykonany jako zestaw dydaktyczny i ma służyć do nauki programowania. Autorom projektu zależało na tym, aby młode pokolenie umiało rozpoznać zagrożenia w środowisku i potrafili prawidłowo na nie reagować. Wykonany projekt jest w 100% ich rozwiązaniem, którego nie ma na polskim rynku.

 * tg23 (8)

Do CKP na galę wręczenia TECHNO-GRANTÓW oprócz opiekunów i nagrodzonych uczniów przyszli także ich szkolni koledzy, nauczyciele, dyrektorzy szkół Powiatu Ostrowskiego oraz przedsiębiorcy, a czeki i dyplomy wyróżnionym i nagrodzonym wręczali Starosta Ostrowski Paweł Rajski, Przewodniczący Rady Powiatu Ostrowskiego Piotr Walkowski, Radni Powiatowi: Sylwia Nowicka i Józef Wajs, Andrzej Jaroń – zastępca przewodniczącego kaliskiego oddziału Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa oraz Anna Piotrowska – zastępczyni dyrektora kaliskiej delegatury Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

* tg23 (40)

Dodał(a): Biuro Promocji i Relacji Społecznych
Odwiedzin: 65

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOstrów Wlkp.: Pasmo olimpijskich laurów w III LO
Następny artykułHandel z Ukrainą korzystny dla Polski