To już ostatnie chwile, aby w Płockiej Galerii Sztuki obejrzeć prace Bohdana Butenko. Ekspozycja kończy się w niedzielę. Artysta był jednym z najwybitniejszych polskich grafików i ilustratorów.
Dziura w całym! Bohdan Butenko. Ilustracje
Wystawa „Dziura w całym! Bohdan Butenko. Ilustracje”, zainspirowana została sposobem myślenia autora o książce, który bazuje na ciągłym dialogu z odbiorcą, wielowątkowości, przenikaniu się dwóch rzeczywistości: słowa i obrazu. Podstawę stanowią przeskalowane, z zachowaniem proporcji stron, fragmenty książek.
Istotne jest operowanie linią, plamą oraz literą, a od czasu do czasu – dziura… dziura w całym! Jak choćby ta wycięta w stronach jednej z książek – dziurka od klucza, przez którą można podglądnąć to, co zdarzy się za chwilę.
Butenko, znany z nowatorskich pomysłów, już w latach 50. zaplanował wykonanie perforacji w stronach książki („Tere-fere”, 1958), a następnie wycięcie otworów w kształcie dziurek od klucza („Kanapony”, 1980). Jedną z jego ostatnich autorskich książek była „Dziura”, w całości zdominowana przez ten motyw.
Na płockiej wystawie dziury przybierają rozmaite formy – czasem jest to mysia norka, w której butenkowa bohaterka chowa się przed kocurem, innym razem otwór w sicie, którym Dżamble pływają po morzu albo wyjedzona przez kucharza dziura w obwarzanku.
Publiczność, a zwłaszcza młodsi widzowie mogą oglądać wystawę ze specjalnie udostępnioną ścieżką zwiedzania, złożoną m.in. z zadań do rozwiązania na podstawie treści będących częścią ekspozycji.
Kuratorka i projektantka wystawy: Monika Chrabąszcz-Tarkowska
Konsultacje merytoryczne: Ewa Gruda, dr Krystyna Rybicka
Wsparcie w realizacji: Fundacja Czas Dzieci
Czterdzieści książek zrobionych jak sweter.
Opracował graficznie Bohdan Butenko
Wystawa „Czterdzieści książek zrobionych jak sweter. Opracował graficznie Bohdan Butenko”, to pierwszy tak przekrojowy pokaz prac Butenki. Galeria prezentuje oryginalne okładki, obwoluty, wyklejki oraz projekty rozkładówek czterdziestu książek, opracowanych przez artystę od lat 50. i przez kolejne dekady XX wieku oraz po roku 2000.
Prezentowane na wystawie poszczególne strony książkowe, opatrzone ilustracjami, uzupełnione są licznymi komentarzami i dokładnymi instrukcjami Butenki skierowanymi do drukarzy, co jest dodatkowym atutem ekspozycji i z pewnością świadczy o ogromnej wiedzy z zakresu poligrafii, ale i niezwykłej dbałości, z jaką podchodził artysta do każdej tworzonej przez siebie książki.
– Bohdan Butenko mawiał – „Książkę robi się jak sweter”. Był on twórcą idei książki totalnej, dzierganej drobiazgowo i pieczołowicie oczko po oczku, kiedy to każdy, najmniejszy element jest potrzebny, bo razem z pozostałymi tworzy jedną, skończoną i spójną całość. Od wyklejki po kolofon, nie omijając żadnej z kart tytułowych, a nawet stronie redakcyjnej, nadając graficzną rangę i znaczenie. Tak Butenko projektował książki, ilustrował je, przygotowywał do druku, a czasem nawet pisał – opisuje PGS.
Butenkowski warsztat na przestrzeni ponad 60 lat zmieniał się i ewoluował, razem ze zmieniającą się rzeczywistością i technologią drukarską. Proces ten można prześledzić między innymi na wystawie. Ponadto można odnaleźć także najbardziej znane i lubiane publikacje jak:
- „Przygody Gapiszona” czy „Gucio i Cezar”;
- klasyki literatury jak „Pan Maluśkiewicz i wieloryb” Tuwima czy „Panna z mokrą głową” Makuszyńskiego;
- piękne i wielokrotnie nagradzane książki jak „Czterdzieści szczygłów” czy „Cyryl gdzie jesteś” Woroszylskiego.
Można znaleźć również te mniej znane pozycje, eksponujące inną kreskę i spojrzenie – jak tomik poezji Asnyka.
– W dobie wszechobecnej cyfryzacji i dominacji technologii komputerowej, wielu młodych twórców, na przekór wszystkiemu wraca do korzeni i tradycyjnych technik tworzenia ilustracji. Wielu odbiorców także jest spragnionych autentyczności i oryginalności tak wykonanych obrazów. Tym bardziej wartościowe i inspirujące wydaje się poznawanie dawnych metod tworzenia ilustracji i całych koncepcji książkowych – zwraca uwagę PGS.
Oryginalne prace Bohdana Butenki zostały udostępnione dzięki uprzejmości jego córki – Moniki Grochowskiej.
Kuratorka i projektantka wystawy: Monika Chrabąszcz-Tarkowska
Wystawy są dostępne już tylko do 28 sierpnia.
Wystawy zostały objęte honorowym patronatem Prezydenta Miasta Płocka Andrzeja Nowakowskiego oraz Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika. Współorganizatorzy: Płock Stolica Kultury Mazowsza 2022, Mazowsze Serce Polski. Partnerem wystaw jest Fundacja Czas Dzieci.
Wystawy współfinansowane ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS