Tegoroczny egzamin 8-klasisty przebiegał w dniach: 14., 15. i 16. maja. Do udzielania odpowiedzi na polecenia z języka polskiego, matematyki i języka obcego, głównie angielskiego, przystąpiło 5 321 dzieci w województwie podlaskim i zaledwie 212 dzieci w Łomży. – W mieście i powiecie łomżyńskim egzamin ósmoklasisty przebiegał bez żadnych incydentów – informuje doktor Agnieszka Muzyk, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży. Nastolatkowie z 606-letniego miasta nad Narwią uzyskali najlepszą średnią z egzaminu z języka angielskiego, zdobywając 68 % punktów – powyżej średniej ogólnopolskiej, wojewódzkiej i powiatowej.
Przypomnijmy, że do egzaminu na zakończenie cyklu edukacji z 9 szkół podstawowych w Łomży zgłoszono 250 uczennic i uczniów klas 8, natomiast z 24 podstawówek w powiecie łomżyńskim – 289. W sumie to około połowy liczby absolwentów, jakich miały podstawówki w minionych latach.
Lepsze wyniki w powiecie niż w mieście
Określenie 68 % (czyta się jako 68 procent) oznacza, że gdyby na egzaminie 8-klasisty do zdobycia było np. 100 punktów, to 15-latki otrzymałyby z puli 68 pkt. Średnia procentowa punktów w Polsce wyglądała następująco: język polski – 61 %, matematyka – 52 %, język angielski – 66 %, język niemiecki – 53 %. W województwie podlaskim średnie wyniki procentowe były trochę słabsze od średnich krajowych: polski – 57 %, matematyka – 50 %, angielski – 63 % i tylko niemiecki lekko lepiej wypadł – 54 %. Ośmioklasiści z Łomży również poradzili sobie z poleceniami i zadaniami na egzaminie raczej przeciętnie, czyli adekwatnie do wyników w Polsce i Podlaskiem: polski – 59 %, matematyka – zaledwie 49 % i najlepiej w statystyce angielski – 68 % oraz znakomicie niemiecki, bo aż 76 % punktów, chociaż zdawało język sąsiadów zza Odry tylko 5 osób… Zastanawiające, że wyniki egzaminu 8-klasisty były z dwóch przedmiotów lepsze w… szkołach gminnych na terenie Powiatu Łomżyńskiego, niż w grodzkiej Łomży, szczycącej się ponad 1000-letnią historią: język polski – 63 %, matematyka – 52 %, angielski – 62 % (niemieckiego nie zdawał żaden z uczniów).
Dla ciekawości i refleksji porównujemy średnie wyniki nastolatków po 8 klasach nauki w szkołach 3 największych miast w Podlaskiem. O ile w Łomży i Suwałkach są podobne, to w Białymstoku są wyraźnie wyższe od średnich zarówno w kraju i województwie, jak w Łomży i Suwałkach: polski – 63 procent, matematyka – 60 % (Łomża – 49 %, Suwałki – 50 %), angielski – 75 %, niemiecki – 68 % (na 9 zdających). Symptomatyczne, że języka potężnych sąsiadów nie znamy i nie chcemy znać.
Ponad 600 ósmoklasistów mniej w Łomży
Arkusze egzaminacyjne ósmoklasistów na terenie działania łomżyńskiej OKE, obejmującej działalnością dwa województwa: podlaskie i warmińsko-mazurskie, sprawdzało około 600 egzaminatorów. Prace z odpowiedziami i rozwiązaniami uczniowskimi były zakodowane, dlatego sprawdzający nie wiedzieli, czyje rozmyślania analizują. – Uwagi od egzaminatorów są dla nas zawsze niezwykle cennym źródłem informacji – komentuje dr Muzyk. – Przyjmujemy je z wdzięcznością i przychylnością. Tegoroczny egzamin był bardzo nietypowy, ze względu na liczbę zdających. W 2023 r. w województwie podlaskim przystąpiło 13 600 uczniów, natomiast w 2024 r. o ponad połowę mniej – 5 321 zdających. W mieście Łomża ta dysproporcja była wyraźniejsza, bo liczby zdających 8-klasistów wynosiły: w 2023 r. – 840, w 2024 r. – 212 zdających. Daje to jedną czwartą absolwentów szkół podstawowych, w porównaniu z rokiem ubiegłym. Różnica wynika z reformy edukacji, która polegała na tym, że 6-latkowie poszli rok wcześniej do szkoły. Nie wszyscy skorzystali z takiej możliwości i właśnie te dzieci przystąpiły do egzaminu ósmoklasisty w 2024 r.
Konsekwencje dla pracy szkół średnich
Warto zauważyć, że do egzaminu przystąpiły dzieci, które część edukacji spędziły w trybie nauki zdalnej z powodu pandemii koronawirusa, w latach 2020 i 2021, co z pewnością nie pozostało bez wpływu na osiągane wyniki. Nauczanie online dziecka w domu przed komputerem to nie to samo, co w relacji bezpośredniej z nauczycielem. Izolacja wpłynęła również na inne obszary ich rozwoju, chociażby – wolniejszy i słabszy rozwój kompetencji społecznych. Jest jeszcze taka konsekwencja, że znacznie mniejsza liczba uczniów w klasach pierwszych szkół średnich będzie stanowić nie lada wyzwanie dla władz samorządowych, jak też i samych szkół. Mniejszy o ponad połowę nabór może znacząco wpłynąć na pracę i funkcjonowanie liceów i techników, co ujrzymy szczególnie w Łomży.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS