A A+ A++

Mimo to patrząc na wyniki rok do roku, największe spadki firma odnotowała w sektorze rafineryjnym. Wynik EBITDA LIFO tego sektora zmalał z 7,3 mld zł w III kw. ub.r. do zaledwie 1,8 mld zł obecnie, czyli o około 75 proc. – To wyniki tego sektora w naszym kraju zaważyły głównie na tych rezultatach. Wynik w sektorze rafinacji jest dużo niższy, niż wynikałoby to z 10-proc. spadku rok do roku marży benchmarkowej uwzględniającej dyferencjał, co wynika z bardzo niskiej krajowej premii lądowej. Przykładowo raportujące również dziś austriackie OMV i rumuńskie OMV Petrom zanotowały nieporównywalnie niższy spadek rafineryjnego EBITDA w tym samym okresie o 25 proc. rok do roku – mówi Krzysztof Kozieł, analityk BM Pekao.

Jednocześnie Orlen osiągnął wysoki wynik EBITDA LIFO w innym segmencie. – W tym roku pojawił się też wynik sektora gazowego, którego rok temu nie było, a teraz wyniósł on 5,2 mld zł, co pozwoliło zneutralizować duże spadki w sektorze rafinacji – wskazuje Kozieł. To oczywiście efekt wchłonięcia przez Orlen grupy PGNiG. To przejęcie zostało zrealizowane w IV kw. ub.r.

Koszty tańszego paliwa

W opinii analityków już przez sporą część III kw. ceny paliw z płockiego koncernu odbiegały od tych, które powinny wynikać z notowań ropy i złotego. To zjawisko nasiliło się przed wyborami, które odbyły się 15 października. Po wyborach Orlen rozpoczął podnoszenie cen, co widać po wykresach cen hurtowych, które prezentuje firma.

O ile mniej koncern mógł zarobić wskutek swojej polityki cenowej? Wielu analityków unika takich szacunków. Część zaś skupia się jedynie na segmencie detalicznym firmy, pomijając wpływ na wyniki segmentu rafineryjnego, na który rzutowały także inne czynniki. Jak wylicza Daniel Kostecki, analityk CMC Markets, z dostępnych danych w segmencie detalicznym wynika, że polityka cenowa Orlenu w III kw. kosztowała spółkę ok. 71 mln zł. – Te wyliczenia uwzględniają spadek marży paliwowej o 264 mln zł, wzrost marży pozapaliwowej o 73 mln zł przy jednoczesnym wzroście wolumenu sprzedaży o 119 mln zł – mówi Kostecki. Patrząc na cały wynik segmentu detalu, ten spadł o 255 mln zł rok do roku w … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLudzie głupieją od fluoru dodawanego do wody pitnej
Następny artykułMetrorower zaprezentowany, znamy też cennik. Darmowe pół godziny dla posiadaczy biletów okresowych