ORLEN zwiększa ekspansję na rynki zagraniczne. Jego ostatni zakup to sieć stacji paliw w Austrii, działających pod marką Turmöl. Jak podkreśla koncern, jest to możliwe dzięki połączeniu z Grupą Lotos i PGNiG.
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się we wtorek, 4 lipca, prezes ORLENU, Daniel Obajtek podkreślał, iż to właśnie fuzje znacząco zwiększyły potencjał rozwojowy i inwestycyjny Grupy.
– Jeśli chodzi o detal, jesteśmy obecni na rynku polskim, niemieckim, litewskim, węgierskim, czeskim, ale i również na rynku słowackim – przypominał podczas konferencji prasowej Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN. – Wchodzimy teraz na kolejny rynek, austriacki. Dziś podpisaliśmy umowę na przejęcie 266 stacji w Austrii pod marką Turmöl. Jest to trzecia marka w zakresie wielkości detalu na tym rynku. Przejmujemy tam również 14 proc. rynku hurtowego – mówi prezes ORLENU.
Podkreślał, że Polacy mogą być dumni z firmy, która tak dynamicznie rozwija swoją sieć na rynkach międzynarodowych.
Dzięki tej transakcji, koncern będzie jednym z trzech największych sieci paliwowych w Austrii, posiadając 10 procent udziału w rynku detalicznym. Ogółem więc klienci ORLENU będą mogli korzystać z sieci ponad 3.400 stacji paliw w siedmiu krajach Europy Centralnej. Daniel Obajtek wyjaśniał, że wszystkie efekty synergii i korzyści uwalniane w wyniku przejęcia przez ORLEN Grupy LOTOS i PGNiG mogą przekroczyć 20 mld zł do 2032 roku, a jest to dwukrotnie więcej, niż kwota szacowana przed sfinalizowaniem fuzji z LOTOS i PGNiG.
– Zgodnie z zapowiedziami chcemy, aby w ciągu 10 lat te środki wspierały realizację nowych projektów rozwojowych połączonej grupy, w tym przede wszystkim zwiększających wartość Grupy ORLEN oraz bezpieczeństwo energetyczne Polski i regionu – mówi Daniel Obajtek.
Do 2030 r. – zgodnie ze strategią – sieć ORLEN ma liczyć 3,5 tysiąca stacji paliw. Wejście na rynek austriacki oznacza, że te założenia są już zrealizowane w blisko 97 proc.
Najnowszy zakup 266 nowoczesnych stacji paliw ORLEN nabył od Grupy Doppler. Obecnie działają one pod marką Turmöl, a zlokalizowane są w całej Austrii. Blisko połowa nabywanych stacji to obiekty samoobsługowe, które umożliwiają klientom zakup paliwa i płatność za nie bezpośrednio przy dystrybutorze. Na ponad 130 stacjach można zrobić zakupy, a na ok. 80 skorzystać z oferty gastronomicznej. 25 stacji wyposażone jest w panele fotowoltaiczne.
Wśród zakupionych stacji są również takie, na których znajdują się ładowarki dla samochodów elektrycznych pod marką Turmstrom (35 punktów ładowania w 29 lokalizacjach). W ramach transakcji zostanie także przejęta spółka Austrocard, która oferuje karty paliwowe dla klientów prywatnych i biznesowych, akceptowane w ponad 500 lokalizacjach w Austrii.
Transakcja nabycia austriackiej spółki i sieci stacji paliw będzie sfinansowana z zysków wypracowanych przez Grupę ORLEN. Jej finalizacja nastąpi m.in. po otrzymaniu zgód urzędów antymonopolowych i planowana jest na przełomie 2023 i 2024 roku.
Obecnie Grupa ORLEN posiada 3156 stacji, a 39 proc. spośród nich stanowią obiekty zagraniczne. Po przejęciu sieci Turmöl liczba stacji wzrośnie do 3422, a udział zagranicznych stacji w całej sieci sprzedaży wyniesie 44 proc.
ORLEN zakończył projekt kalkulacji korzyści wynikających z połączeń. Jak się okazuje, największe z nich w perspektywie kolejnych lat mogą przynieść trwałą poprawę wyniku EBITDA, docelowo nawet o ok. 3 mld zł rocznie.
Efekty synergii mają być widoczne m.in. w obszarze zarządzania finansami, np. poprzez zwiększenie możliwości pozyskiwania finansowania w obcych walutach na rynkach zagranicznych. Z kolei w obszarze logistyki możliwe będzie m.in. obniżenie kosztów operacyjnych ponoszonych na rzecz przewoźników oraz dzierżawców cystern kolejowych poprzez wspólne planowanie i zarządzanie dystrybucją paliw.
W celu realizacji tego celu, powstał kompleksowy program budowy wartości Grupy ORLEN – PMI (Post Merger Integration), który jest ściśle powiązany ze Strategią Grupy ORLEN do 2030 roku. Zakłada on transformację oraz integrację wszystkich segmentów działalności spółki. Program został przygotowany zgodnie z światowymi praktykami przez czołowych specjalistów PwC, wspieranych przez międzynarodowych ekspertów branżowych.
Jak mówił Wojciech Słowiński, partner Strategy& z Grupy PwC, w najbliższych latach zostanie wdrożone ponad 160 projektów integracyjno-transformacyjnych, które mogą wygenerować ponad 20 mld zł korzyści. Będą one obejmowały wszystkie segmenty działalności Grupy ORLEN.
– Realizacja tych projektów umożliwi m.in. wykorzystanie najnowszych technologii, podniesienie bezpieczeństwa, wprowadzenie zmian w strukturach organizacyjnych, optymalizację zasobów, wdrożenie innowacji, poprawę efektywności, a także pozyskiwanie nowych, wartościowych pracowników. W wielu obszarach można spodziewać się, że uzyskane korzyści będą jeszcze wyższe, np. w petrochemii, w przypadku podjęcia decyzji o realizacji inwestycji rozwojowych – podkreśla Wojciech Słowiński.
Dodaje, że już dziś widać znaczące efekty tych działań – na koniec pierwszego kwartału br. zrealizowane zostały synergie głównie w obszarach handlu ropą i gazem, logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw o wartości blisko 400 mln zł. Usprawnione zostało także zarządzanie Grupą ORLEN poprzez konsolidację działalności obszarów księgowości i HR, spółek usługowych, np. serwisowych i projektowych, a także rozszerzenie zakresu działalności centrów usług wspólnych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS