Krótki klip, uściśnięcia dłoni Daniela Obajtka i juniorów, wręczanie piłek i podarunki dla prezesa – klubowe koszulki z jego nazwiskiem, logo Orlenu i dużą jedynką – tak było we wtorek w płockiej siedzibie PKN.
Po informacji o sponsorowaniu Wisły Kraków przez Orlen Oil, jedną ze spółek z Grupy Orlen, na płockim wiadukcie nad obwodnicą ktoś rozwiesił baner „Rak dla Płocka, pieniądze dla Krakowa”. W internecie aż kipiało od dosadnych komentarzy. Mało tego, o sprawie mówiło się nawet w Sejmie. Poseł Arkadiusz Iwaniak z mównicy zwracał się do prezesa Obajtka: – Zapomniał pan o czymś takim, co jest odpowiedzialnością społeczną biznesu, budowaniem relacji ze społecznością lokalną. Zamiast pomagać nam, w Płocku, za to, że mamy taki zakład, który jest dla nas uciążliwy, zwiększa zachorowalność na raka, głównie kobiet, pan daje pieniądze do Krakowa.
Jeśli dotychczas w Płocku komunikowano o nowych umowach z którąś z naszych Wiseł, to bez udziału prezesa Orlenu (w przeciwieństwie do sytuacji z Wisłą Kraków, kiedy zjawił się osobiście) i przez informacje prasowe. Zawsze oszczędnie.
Wspomnijmy o jeszcze jednym aspekcie, który wybrzmiał przy okazji sponsoringu Wisły Kraków – wsparciu młodych sportowców. Kiedy pod koniec czerwca zwracaliśmy się z tym pytaniem do koncernu, uzyskaliśmy odpowiedź z biura prasowego: „To zarząd i kierownictwo klubu podejmują decyzje czy szkolą przyszły narybek poprzez prowadzenie szkółek, drużyn lub akademii dla dzieci i młodzieży. W gestii klubu jest także decyzja, jakie środki finansowe od sponsorów przeznaczane są na pracę z najmłodszymi. Jako PKN Orlen stawiamy dziś bardzo mocny nacisk na szkolenie dzieci i młodzieży w ramach umów sponsorskich z klubami czy związkami sportowymi. Jednak to od klubu czy związku zależy kształt funkcjonowania akademii, forma działania czy filozofia rozwoju i to sponsorowany dokonuje podziału środków finansowych na poszczególne obszary swojej działalności”.
Prezes PKN Orlen: Nie można oderwać PKN od Płocka
Prezes Obajtek podczas wtorkowego briefingu dla prasy nie zdradził żadnych konkretów dotyczących umów. Wspomniał za to, że opłaca się inwestować w sport, w ten sposób buduje się rozpoznawalność marki. Warto inwestować długoterminowo i starać się, aby w klubach było jak najwięcej dzieci i młodzieży. Obajtek deklarował też: – Orlen będzie z wami, Orlen będzie inwestował w sport i region, bo tu robimy biznes, tu się rozwijamy, tu są nasi pracownicy i ich rodziny.
A co z „budowaniem relacji ze społecznością lokalną”?
Daniel Obajtek przekonywał: – Nie można oderwać PKN od Płocka, jesteśmy trwale związani z tą ziemią, z tym miastem i powiatem. Naszą powinnością wręcz jest inwestowanie w zadania społeczne. Same wpływy z podatku do kasy miasta to ponad 200 mln zł. W 2015 r. na zadania społeczne przeznaczyliśmy ok. 9 mln zł, teraz prawie 17 mln zł. Jesteśmy mocno związani z Płockiem. Tu unowocześniamy rafinerię, rozbudowujemy nowoczesną petrochemię, również inwestujemy w sport, kulturę, zdrowie. Uważam, że tych inwestycji będziemy realizowali coraz więcej.
Z wicemistrzami Polski na trzy lata
Współpraca z drużyną piłki ręcznej SPR Wisła Płock (wciąż pod nazwą Orlen Wisła Płock) została wydłużona o jeden sezon w stosunku do poprzedniego, dwuletniego kontraktu i będzie obowiązywała od 1 lipca 2021 do 30 czerwca 2024 r. Logo sponsora generalnego znajdzie się m.in. na wszystkich strojach zawodników, materiałach prasowych i marketingowych oraz w Orlen Arenie.
Prezes SPR Wisła Płock Robert Czwartek: – Oczywiście aplikowaliśmy o znacznie większą kwotę. Niemniej dla profesjonalnego klubu każde pieniądze są ważne, aby realizować swoje cele strategiczne. Wszystkim znane są różnice budżetów między Vive Kielce a nami, natomiast biorąc pod uwagę, że nasz budżet też jest jednym z najwyższych w polskiej Superlidze, musimy wszystko odpowiednio skonstruować. Mówi się, że pieniądze nie zdobywają zwycięstwa, natomiast ułatwiają realizację celów. W tym sezonie będziemy dysponować dość mocnym składem, jednym z najsilniejszych w ostatnich latach. Wierzę, że przy pomocy dyrektora sportowego Adama Wiśniewskiego zespół zrobi krok do przodu i będziemy cieszyć się z sukcesów. O ile, jak to było w ostatnim sezonie, nie przeszkodzi nam COVID. To również nasz przeciwnik, z którym musimy się liczyć.
Czy w puli od PKN znalazła się osobna część na szkolenie juniorów? – Nie mogę zdradzić tajemnicy handlowej, natomiast dla naszego sponsora szkolenie młodzieży jest również szalenie istotne. Szkolimy juniorów. To znalazło swoje odzwierciedlenie również w naszej ofercie – twierdzi Czwartek.
Przyznaje, że – jak w każdej umowie sponsoringowej – uwzględniono pewne dodatki. – Oczywiście, jeśli zespół będzie się dobrze prezentował na arenie sportowej, zdobywał najwyższe cele, wygrywał mecze, to tym lepiej dla klubu.
Umowa z futbolową Wisłą na rok
Sponsoring drużyny piłki nożnej został przedłużony o kolejny sezon. Umowa ze sponsorem strategicznym obowiązuje od 1 lipca 2021 do 30 czerwca 2022 r.
– Mam nadzieję, że przez najbliższy sezon pokażemy się z jak najlepszej strony. Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli rozmawiać o czymś więcej – mówił Tomasz Marzec, prezes Wisły Płock.
Jak dużą kwotę wynegocjował? – Nie mogę rozmawiać na temat warunków finansowych. Jestem zadowolony z każdego wsparcia klubu – zapewniał Marzec.
Czy takiego rezultatu oczekiwał? – Oczywiście negocjacje mają to do siebie, że zawsze chciałoby się więcej. Ale szanujemy to, co udało się wynegocjować i pozwoli na stabilną pracę w najbliższym sezonie. Rozmowy trwały wcześniej niż ogłoszona informacja o wsparciu Wisły Kraków. Z całościowego budżetu klub przeznacza pewne kwoty na szkolenie dzieci młodzieży, ale umowa sponsoringowa i promocyjna została podpisana przede wszystkim na finansowanie pierwszej drużyny Wisły Płock – zaznacza prezes. – Uwzględnia kwotę stałą oraz dodatkowe bonusy za różne osiągnięcia zespołu. Logo Orlenu będzie umieszczone mniej więcej na tych samych polach eksploatacji jak do tej pory. Ale też trzeba pamiętać, że niedługo zostaną oddane dwie trybuny dla kibiców, więc na pewno znajdzie się tam logo PKN Orlen.
W stosunku do ubiegłego kontraktu zwiększono wysokość premii za osiągane wyniki sportowe. Przewidziano promocję marki Orlen na koszulkach zawodników oraz na nowym stadionie.
Obajtek: Kwoty zawsze są lepsze
Zapytaliśmy prezesa koncernu, czy obie spółki mogą w zawartych umowach liczyć na lepsze warunki finansowe niż wcześniej.
– Zdajemy sobie sprawę, że kluby mają pewien plan rozwojowy, i umowy, które zawieramy, zawsze są w tym zakresie lepsze właśnie z korzyścią dla tych klubów sportowych. Pewne kwoty są stałe, niezbędne do utrzymania, ale są pewne progi motywacyjne. Mówimy nie tylko o umowie społecznej, ale też o umowie biznesowej, ekwiwalentności za otrzymane środki. Im lepsze wyniki w obu spółkach, tym automatycznie większa kwota. Zwiększamy sponsoring proporcjonalnie do zysków. Te kluby czasem ze sobą konkurują w rozgrywkach, a to wymaga uczciwego podejścia do wszystkich – odpowiedział Obajtek, któremu kibice dopiero co wytykali większe wsparcie dla Wisły Kraków niż dla Wisły Płock.
Co z finansowaniem młodych sportowców? – Bardzo mocno uzależniamy pewne kwoty od generalnie szeroko pojętej aktywności sportowej. Zwracamy szczególną uwagę, aby brały w niej udział młodzież i dzieci – dodał Obajtek.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS