A A+ A++

Opony XL to tzw. opony wzmacniane o podwyższonej nośności względem ogumienia bez tego oznaczenia. Czy to oznacza, że nadają się do aut ciężarowych albo dostawczych? Błąd! Są szczególnie często stosowane w autach… sportowych.

XL to skrót od Extra Load, czyli “dodatkowe obciążenie”. Wbrew pozorom, nie chodzi tu wyłącznie o załadowanie większego ładunku na auto. Bardzo często, a właściwie niemal zawsze, ogumienie XL stosuje się w samochodach sportowych. Dlaczego?

Otóż ogumienie typu XL to ogumienie wzmocnione, które daje możliwość zastosowania wyższego ciśnienia bez uszczerbku na wytrzymałości. Przydaje się to podczas transportu ciężkich ładunków, np. autem użytkowym, ale także w samochodzie sportowym, w którym podczas bardzo dynamicznej jazdy ciśnienie w oponach wzrasta. Musi być też odpowiednio wysokie, by opony zachowały odpowiednią sztywność. Sztywności tej dodają wzmocnienia, jakie stosuje się właśnie w oponach XL. Podobnie jak w oponach typu run flat. 

Opony Run Flat – do czego naprawdę się ich używa?

Jeśli czytaliście tekst o indeksach prędkości i nośności, to wiecie już, że te indeksy zwykle idą w parze. Zwłaszcza indeks nośności podąża za indeksem prędkości (wzrastają oba), a co z tym się wiąże, im wyższy któryś z tych indeksów w oponach sportowych, tym wyższy też drugi indeks. Większa nośność opony XL zwiększa więc wytrzymałość, a więc i odporność na wysokie prędkości, ale także na ostrą jazdę (agresywne skręty, częste hamowanie), czyli wysokie temperatury. Dlatego, gdy w danym rozmiarze i modelu opony występuje kilka indeksów prędkości, oznaczenie XL będzie związane z oponą o najwyższym indeksie prędkości.

Samochody o naprawdę wysokich osiągach zawsze powinny być wyposażone w opony Extra Load. Podobnie jak SUV-y, które mają wyżej położony środek ciężkości, więc wzmocnione opony poprawiają właściwości jezdne, ale i zapewniają odpowiednią wytrzymałość, np. w terenie. Choćby lekkim.

Zalety opon XL:

  • Większa wytrzymałość i trwałość przy ekstremalnym użytkowaniu.
  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne.
  • Lepsze właściwości trakcyjne.
  • Większa stabilność, lepsze zachowanie w zakrętach, szybszą reakcję na skręty, skuteczniejsze przenoszenie mocy na nawierzchnię oraz większą odporność na przeciążenia.

 Wady opon XL:

  • Wyższy poziom hałasu.
  • Wyższe opory toczenia, a więc zużycie paliwa.
  • Wyższa masa opony, co również wpływa na spalanie, ale i bezwładność.
  • Pogorszenie komfortu jazdy.

Kiedy stosować opony XL?

Zwykle informację o konieczności stosowania opon z oznaczeniem XL znajdziemy w instrukcji pojazdu i warto tego przestrzegać. Producenci samochodów raczej zaniżają wymagania względem części eksploatacyjnych, by ułatwić konsumentom serwis, ale jeśli producent wymaga opon XL, nie powinniście tego ignorować. Jeśli producent pojazdu homologował do niego opony wzmacniane, należy bezwzględnie się do tego stosować. Jeśli producent tego nie wymaga, ale macie jeden z poniższych typów pojazdów, to polecam opony XL. Chodzi o:

  • SUV-y przynajmniej klasy średniej
  • Kompaktowe SUV-y choćby sporadycznie używane w terenie
  • Duże vany i minivany
  • Dużych kombi, typu cross (np. Skoda Octavia Scout, Volvo XC60, Subaru Forester lub Otuback)
  • Sedany z silnikami o mocy 200 KM lub wyższej
  • Auta sportowe
  • Tzw. hot hatche
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMecze Sandecji znowu przy ul. Kilińskiego. Na razie bez kibiców
Następny artykuł27 miliardów dolarów w niespełna dwa tygodnie