A A+ A++

Część ósmoklasistów nie spełni w tym roku swoich planów o wymarzonej szkole średniej. Nie dlatego, że mają niską średnią na świadectwie czy słabo napisali egzamin końcowy. Na drodze stanęła im za duża konkurencja.

Ta z kolei nie wynika z faktu, że mamy do czynienia z wybitnie silnym rocznikiem. Nastolatków szturmujących licea i technika jest po prostu więcej niż zazwyczaj.

To pokłosie ministerialnych decyzji, na podstawie których w 2014 roku do klas pierwszych poszło półtora rocznika – nie tylko 7-latki, ale i 6-latki urodzone w pierwszej połowie roku.

Toteż na liście tych, którzy muszą zapomnieć np. o prestiżowym krakowskim liceum, są absolwenci ósmych klas z czerwonym paskiem na świadectwie i egzaminem ósmoklasisty zdanym zdecydowanie powyżej 90 procent.

Rok temu taki wynik satysfakcjonowałby niejedną szkołę średnią z pierwszych miejsc rankingowych. W tym to za mało.

Niestety, to piętno będzie się ciągnąć za obecnymi 15- i 14- latkami przez kolejne lata ich edukacyjnej ścieżki – a i później też. Więcej będzie ich walczyć o indeksy na wyższe uczelnie, a następnie o dobrą pracę.

Paradoksalnie, egzamin ósmoklasisty, mimo pandemii i trwającego prawie dwa lata zdalnego nauczania, wypadł zaskakująco dobrze. Inna sprawa, że w ocenie samych zdających nie był zbyt trudny. To dodatkowo wywindowało średnie, a w konsekwencji, wyśrubowało kryteria stawiane przez niektóre szkoły. (Średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty w poszczególnych szkołach powiatu chrzanowskiego podajmy na s. 6 bieżącego wydania “Przełomu”).

Warto zauważyć, analizując dane na naszym edukacyjnym podwórku, że najwyraźniej skończył się, tak mocny w ostatnich latach, szturm na ogólniaki (piszemy o tym w bieżącym numerze “Przełomu” s. 11). W tym roku absolwenci po połowie podzielili się na tych, co wybrali naukę w liceach i tych decydujących się na technika i szkoły branżowe (niegdyś zawodówki), licząc na zdobycie już w szkole średniej konkretnych kompetencji zawodowych. W liceach z kolei chętniej aplikują do klas o profilach ścisłych i przyrodniczych (np. matematyka, fizyka, biologia, chemia).

To dobry trend. Brawo ósmoklasiści!

Grażyna Kaim

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPozbądź się elektrośmieci za darmo
Następny artykułPremiera ASUS Zenfone 9 – Smartfon z 5,9-calowym ekranem, złączem 3,5 mm audio jack i układem Snapdragon 8+ Gen 1