Administratorem danych osobowych zbieranych za pośrednictwem serwisu internetowego jest Bomega sp. z o.o. KRS:0000841054, NIP: 9112034523; REGON: 386056613. Dane są lub mogą być przetwarzane w celach oraz na podstawach wskazanych szczegółowo w polityce prywatności (np. realizacja umowy, marketing bezpośredni). Polityka prywatności zawiera pełną informację na temat przetwarzania danych przez administratora wraz z prawami przysługującymi osobie, której dane dotyczą. Szybki kontakt z administratorem: adres poczty elektronicznej: [email protected]
Co pewien czas w testach kart graficznych na ITHardware mają miejsce zmiany, związane z wymianą gier, które wchodzą w skład procedury, czy aktualizacjami sterowników GPU. W ostatnim czasie, tzn. od premiery GeForce’a RTX 3080 Ti, takowych było dość dużo, toteż postanowiłem przygotować materiał podsumowujący, który właśnie czytacie. Pierwszym z bohaterów niniejszego wpisu jest Watch Dogs: Legion, tj. najnowszy tytuł z hakerskiej serii od Ubisoftu, który swoją premierę miał w październiku ubiegłego roku. Patrząc na niego od strony osiągów, karty graficzne firmy NVIDIA niewątpliwie miały poważny problem, gdyż w niektórych lokalizacjach, głównie tych z dużą liczbą drzew, ich wydajność znacząco odstawała od czerwonych rywali. A że miejsce testowe, którego używam, to właśnie park, z oczywistych względów wyniki zielonych były dalekie od oczekiwanych. Gwoli ścisłości, lokalizacja ta oczywiście nie została wybrana, żeby pognębić produkty NVIDII, ale dlatego, że w ogólności jest wymagająca, solidnie dając w kość także kartom AMD. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z wprowadzaniem sterowników o numerze 466.54, które rozwiązały ten problem, mocno podnosząc FPS. Przechodząc do konkretów, architektura Ampere zyskała do 22% dodatkowej mocy, Turing do 20%, z kolei Pascal do 15% – to bardzo konkretne wzrosty! Swoją drogą, fakt ten nieco kłóci się z wciąż żywym mitem, jakoby zieloni optymalizowali swoje sterowniki tylko pod najnowszą generację, czyż nie?
Zmiany w testach kart graficznych to w obliczu premier nowych gier czy aktualizacji sterowników naturalna kolej rzeczy. Zobaczmy więc, co dokładnie się zmieniło.
Mining na GeForce RTX LHR – test trybu odblokowującego w NBMiner
Radeony też trochę przyspieszyły, nowe gry w procedurze
Spoglądając jeszcze na Radeony, one także dostały poprawki pod kątem Watch Dogs: Legion, choć w ich wypadku różnice są symboliczne – np. RX 6800 XT przyspieszył do 5%, a słabsze GPU jeszcze mniej. Odnośnie GeForce’ów, co ciekawe, optymalizacje sterowników przyniosły korzyści i w starszej części Watch Dogs 2, niemniej aktualizacja bazy wyników w tej już leciwej produkcji nie miała najmniejszego sensu, stąd decyzja o jej zastąpieniu przez The Medium, tj. najnowsze dzieło polskiego Bloober Team. To jednocześnie trzeci tytuł w procedurze na silniku Unreal Engine, ale osobiście nie widzę nic złego w tak licznej jego reprezentacji – wszak to najpopularniejsze rozwiązanie w branży gier. Poszukiwanie odpowiedniego miejsca testowego w The Medium było dość trudne i ostatecznie nie zdecydowałem się na wybór któregoś z segmentów tzw. dualnej rzeczywistości, zamiast tego stawiając na widok tradycyjny, bez podzielonego ekranu. Dlaczego? Dlatego, że po pierwsze wybrana lokalizacja i tak jest niezwykle wymagająca, a po drugie sekwencje podwójnej rzeczywistości istotnie potrafią przynieść potężne spadki FPS, ale wynika to z przeciętnej optymalizacji oraz gorszego wykorzystania w nich potencjału GPU (szczególnie w niższych rozdzielczościach), co objawia się mniejszym poborem prądu przez kartę. W efekcie, porównując kandydatów dla tradycyjnego widoku i dzielonego, ten drugi co prawda notował mniej kl./s w 1080p i 1440p, za to w 4K było już odwrotnie i fakt ten ostatecznie przeważył na korzyść pierwszej opcji.
FSR vs DLSS – test wydajności i jakości obrazu na przykładzie Chernobylite
Najnowszy patch do Cyberpunk 2077 pełny niespodzianek
Ponadto Sniper Ghost Warrior Contracts 2 zastąpił poprzednią część, jako reprezentant silnika CryEngine. Tak jak Crysis Remastered, tytuł ten niezmiennie bazuje na API DirectX 11, od strony graficznej oferując solidną oprawę z naprawdę ładnymi widokami, chociaż naturalnie nie jest to jedna z najlepiej wyglądających gier na platformę PC. Natomiast jeśli chodzi o wydajność, warto podkreślić doskonałą formę Radeonów w tej produkcji, którym starsze API w niczym nie przeszkadza. Rezultaty zarówno w The Medium, jak i kolejnej odsłonie snajperskiej strzelanki od CI Games odnajdziecie m.in. tutaj. Zachęcam również, o ile tego jeszcze nie zrobiliście, do przejrzenia materiału poświęconego stricte Sniper Ghost Warrior Contracts 2, gdzie poruszone zostały też tematy takie jak skalowanie osiągów z detalami, towarzyszące temu różnice w grafice i rozgrywka na bardzo słabych GPU pokroju Radeona RX 550. Idąc dalej, polski superhit Cyberpunk 2077 dostał aktualizację do wersji 1.3, która nieco zmienia w kwestii liczby FPS. Wszystkie szczegóły znajdziecie tutaj, zaś streszczając wnioski nowa łatka (niestety) nie przynosi zbyt wiele dobrego, przynajmniej w moim miejscu testowym będąc przyczyną niemal samych spadków – nie ucierpiały tylko Radeony w rozdzielczości Full HD. Można by się więc zastanawiać – po co w takim razie aktualizować wyniki? Mimo wszystko wydaje mi się to sensowne, gdyż akurat Cyberpunk 2077 jest taką grą, gdzie gracze natychmiast instalują każdego kolejnego patcha, w nadziei na eliminację błędów…
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
Nie zgadzam sięZgadzam się
Etykieta logowania społecznościowego
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
Nie zgadzam sięZgadzam się
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS