Warszawa wprowadza nowe przepisy dotyczące ograniczenia wjazdu pojazdów emitujących najwięcej zanieczyszczeń do centrum miasta. Strefa Czystego Transportu (SCT) obejmie znaczną część Śródmieścia oraz fragmenty przyległych dzielnic, co stanowi 7% powierzchni stolicy, czyli około 37 km². Choć wprowadzenie tych regulacji ma na celu poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców, nowe prawo niesie za sobą poważne konsekwencje, które uderzają w najbiedniejszych obywateli.
Wymogi i Obszar
Nowe przepisy zakładają, że od 1 stycznia 2025 roku, wjazd do SCT zostanie ograniczony dla starszych pojazdów, które emitują najwięcej trujących spalin. Ograniczenie to dotyczy pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które są starsze niż 27 lat lub nie spełniają normy Euro 2, oraz pojazdów z silnikiem Diesla starszych niż 19 lat lub niespełniających normy Euro 4.
Wprowadzenie SCT może znacząco wpłynąć na życie najbiedniejszych mieszkańców Warszawy. Wielu z nich nie stać na zakup nowszych, droższych samochodów spełniających wyśrubowane normy emisji. W efekcie, ci mieszkańcy zostaną wykluczeni z możliwości wjazdu do centralnych dzielnic miasta, co może znacząco utrudnić im codzienne funkcjonowanie. Uderza to w osoby, które już teraz borykają się z trudnościami finansowymi i nie są w stanie sprostać kosztom zakupu nowego pojazdu.
Zwolnienia z Wymogów
Przez pierwsze 3,5 roku, mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają tu podatki, będą zwolnieni z nowych wymogów. Jednakże zwolnienia te obejmują jedynie 3% pojazdów w stolicy. Na mocy tych przepisów, wyłączeni z ograniczeń będą także inwalidzi oraz osoby, które ukończyły 70 lat. Aby skorzystać z tego przywileju, potrzebne będzie uzyskanie specjalnej nalepki, którą można zdobyć, składając wniosek stacjonarnie w Zarządzie Dróg Miejskich lub online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl.
Mimo że SCT ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w mieście, jego wprowadzenie może w praktyce doprowadzić do marginalizacji biedniejszych mieszkańców. Osoby, których nie stać na zakup nowego samochodu, mogą zostać odcięte od dostępu do centrum miasta, co dodatkowo pogorszy ich sytuację życiową. Nowe przepisy, zamiast wspierać wszystkich mieszkańców, w rzeczywistości mogą pogłębiać istniejące nierówności.
Jakie będą długofalowe skutki wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie? Czy uda się zredukować poziom zanieczyszczeń powietrza, nie pogarszając jednocześnie warunków życia najbiedniejszych mieszkańców? To pytania, na które odpowiedzi przyniesie dopiero przyszłość.
Komentarze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS