A A+ A++


29 kwietnia odbyła się transmitowana w internecie z Mińska ceremonia wręczenia trzeciej już nagrody im. Michała Aniempadystawa. Głównym partnerem medialnym wydarzenia była telewizja Biełsat.

Laureatem konkursu została Alena Daszkiewicz, która zaprojektowała okładkę książki poświęconej patronowi nagrody „Proste słowa. Michał Aniempadystau” (wyd. Stowarzyszenie Młodych Twórców „Ku Teatrowi”, Agencja Wydawnicza „Ekopress”). Książka jest hołdem złożonym zmarłemu nagle przed trzema laty wybitnemu białoruskiemu poecie, grafikowi i fotografowi i składa się na nią kilkadziesiąt tekstów przyjaciół artysty z Białorusi, Polski, Łotwy, Estonii i Kanady, spisanych krótko po jego odejściu.

Jak mówi sama Daszkiewicz, zaprojektowanie okładki zbioru wspomnień o legendarnej postaci, jaką bez wątpienia dla wielu Białorusinów jest Michał Aniempadystau, stanowiło dla niej duże wyzwanie:

– Musiałam znaleźć takie zdjęcie, które najlepiej oddawałoby to, kim był Michał; nie wystarczyło, by była to ładna fotografia, na której się on uśmiecha – takich jest wiele. Chciałam pokazać determinację Michała i to, że Michał był inicjatorem wielu przedsięwzięć. Bardzo istotną rzeczą dla niego było to, by inni go słuchali. Dlatego na zdjęciu wykonuje ten gest palcem.

Аlena Daszkiewicz. Mińsk, 29 kwietnia 2021. Fot.: TK / belsat.eu

W tym roku do nagrody nominowano łącznie 28 publikacji. Na liście finalistów znaleźli się:

  • Kaciaryna Damanikawa, Andrej Hanczaruk, „Lotos na asfalcie” (aut. Aleś Płotka, wyd. Liuta Sprawa),
  • Paweł Darochin, „Eseje o współczesnym krajoznawstwie” (aut. Zbych Słupouski, wyd. Halijafy),
  • Natalla Pawalajewa, „ROT” (aut. Julia Cimafiejewa, wyd. Januszkiewicz, Wiasna),
  • Anatol Łazar, „Białoruska idea narodowa” (aut. Zmicier Łukaszuk, Maksym Harunou, wyd. Medysont).

Ponadto projektanta okładki książki „Białoruska idea narodowa” nagrodzono oddzielnie, jako zwycięzcę plebiscytu widzów Biełsatu.

Prowadząca ceremonię Wolha Babkowa zauważyła, że dramatyczne wydarzenia minionego roku wyzwoliły w Białorusinach ogromne potrzeby twórcze, w związku z czym wybór, którego musiało dokonać jury, był bardzo trudny. Zdecydowano się brać pod uwagę nie tylko estetykę okładki, ale i spójność projektu z treścią publikacji.

Nagrodę na najlepszą okładkę książki na Białorusi ustanowiono w 2019 roku. Jej pierwszym laureatem został Hryhor Kacnelson za „Wileński poker” autorstwa Ričardasa Gavelisa, a rok później uhonorowano nią Kaciarynę Pikirenię za „Trzech panów w łódce (nie licząc psa)” Jerome’a K. Jerome’a.

Statuetka nagrody im. Michała Aniempadystawa. Mińsk, 29 kwietnia 2021. Fot.: TK / belsat.eu

Partnerem medialnym konkursu była telewizja Biełsat, z którą Michał Aniempadystau współpracował, tworząc między innymi czołówki do niektórych audycji. W 2016 roku stacja wyprodukowała widowisko muzyczne „Narodny Albom. 20 lat” z librettem Aniempadystawa, uchodzące za najwybitniejsze dzieło niezależnej sceny muzycznej lat dziewięćdziesiątych na Białorusi.

md / belsat.eu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJarosław Charłampowicz odwołany! Przewodniczącego nie chcieli nawet klubowi koledzy
Następny artykułTotalizator Sportowy przekazał oddział intensywnej opieki medycznej Szpitalowi Tymczasowemu w Radomiu