A A+ A++

Choć na poszerzenie wylotu ul. Wyszogrodzkiej z Płocka w kierunku Słupna przyjdzie jeszcze poczekać kilka lat, pierwszy ważny krok w tym kierunku został już zrobiony. Zarówno miasto, jak i GDDKiA ogłosiły przetargi na wybór projektanta inwestycji.

Dzięki porozumieniu, zawartemu pomiędzy samorządem Płocka a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), rozpoczęły się przygotowywania do jednej z największych inwestycji drogowych w naszym regionie. Miasto Płock i GDDKiA ogłosiły przetarg na rozbudowę ulicy Wyszogrodzkiej w ciągu drogi krajowej nr 62, a konkretnie na przygotowanie dokumentacji projektowej, koniecznej do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego nad robotami budowlanymi.

Miasto – odcinek 1

Do władz Płocka należy realizacja odcinka drogi krajowej nr 62 o długości ok. 1,3 km, tj. od ulicy Armii Krajowej do ul. Harcerskiej (wraz ze skrzyżowaniem).

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, wykonawca ma stworzyć kompletną dokumentację projektową oraz uzyskać wszelkie niezbędne przepisami prawa warunki, opracowania, uzgodnienia, opinie, prawomocne decyzje oraz decyzję na realizację inwestycji drogowej, na podstawie której zostanie wybudowany prawidłowo funkcjonujący obiekt budowlany.

Remont ten nie będzie prosty, ponieważ ten odcinek DK62 jest położony częściowo na terenie Gminy-Miasta
Płocka, a częściowo poza jej granicami administracyjnymi, na obszarze Gminy Słupno. Dodatkowo, ma być realizowany przy współpracy z GDDKiA w Warszawie.

Cała inwestycja została podzielona na dwa etapy:

  • Etap I – obejmuje odcinek od ul. Armii Krajowej do ul. Harcerskiej w Płocku wraz ze skrzyżowaniem, którego projektowanie zleca Gmina Miasto Płock,
  • Etap II – obejmuje odcinek od ul. Harcerskiej do granicy miasta Płocka, którego projektowanie zleca GDDKiA.

Projektowana jezdnia północna na terenie Płocka zajmie tereny niezabudowane przeznaczone w miejscowym
planie zagospodarowania miasta Płocka pod drugą jezdnię ul. Wyszogrodzkiej, zaś na terenie gminy Słupno
zajmie tereny hurtowni budowlanych oraz salonów samochodowych. Oznacza to, że właściciele tych firm będą musieli przenieść swoje biznesy w inne miejsca.

Na terenie inwestycji znajduje się też jar rzeki Rosicy, który funkcjonuje jako Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy. I, choć projekt nie przewiduje wyburzeń obiektów kubaturowych trwale związanych z gruntem, to projektowana ulica koliduje z drzewami. Dlatego niska i wysoka zieleń kolidująca z inwestycją zostanie przeznaczona do wycięcia. W pasie drogowym istnieje natomiast możliwość uzupełnienia nasadzeń.

Ingerencja w dolinę rzeczną będzie polegała na:

  • przebudowie obiektu inżynierskiego na rzece Rosicy (rozbiórka istniejącego przepustu i wybudowanie w
    jego miejscu pod dwiema jezdniami drogi krajowej obiektu mostowego);
  • regulacji skarp rzeki w celu dostosowania do zaprojektowanego obiektu mostowego;
  • zrzucie ścieków pochodzących z odwodnienia ulicy do rzeki Rosicy oraz związaną z tym budową
    separatorów i osadników;
  • wycince drzew i krzewów w dolinie rzeki.

Szczegółowe opracowania i dokumenty w zakresie wszystkich elementów kolidujących z formą ochrony przyrody będą musiały uzyskać zgodę Rady Miasta Płocka.

A co w zakresie samej drogi? Remont ma obejmować:

  • Przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 62, poprzez jej dostosowanie do kategorii drogi GP i dostosowanie (konstrukcyjnie i wysokościowo) do projektowanej drugiej jezdni i nowego obiektu
    inżynierskiego nad rzeką Rosicą.
  • Za wybudowanym w ramach opisywanej inwestycji skrzyżowaniem z ul. Harcerską, ma zostać połączony z planowaną przez GDDKiA w Warszawie rozbudową drogi krajowej nr 62 od ul. Harcerskiej do granicy miasta Płocka.
  • Rozbudowę drogi krajowej nr 62, poprzez dobudowanie drugiej jezdni po stronie północnej dwupasowej.
  • Przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z przedmiotowym odcinkiem drogi krajowej wraz ze skrzyżowaniem ulic: Wyszogrodzkiej, Harcerskiej i Rogozińskiej.
  • Przebudowę skrzyżowania ulic Wyszogrodzka, Szlachecka i Morelowa – preferowane rondo turbinowe,
    jeśli będzie to potwierdzać analiza wyboru typu skrzyżowania.
  • Budowę dodatkowych jezdni (oddzielonych od jezdni głównej bocznym pasem dzielącym), zlokalizowanych po obydwu stronach odcinka drogi krajowej nr 62 pomiędzy ulicami Szlachecką i Rogozińską, jednokierunkowych o jednym pasie ruchu z miejscami postojowymi (jeśli pozwolą na to uwarunkowania terenowe), dla obsługi przyległych posesji.
  • Budowę i przebudowę ciągów dla pieszych i rowerzystów wraz z przejściami i przejazdami przez jezdnię.
  • Przebudowę ciągów dla pieszych zlokalizowanych wzdłuż istniejącej DK 62, w zakresie niezbędnym do uzyskania pozwolenia na budowę lub uzyskanie odstępstw od warunków technicznych, które umożliwią
    pozostawienie układu w stanie istniejącym.
  • Drogi technologiczne do urządzeń istniejących i projektowanych odwadniających (osadnika i seperatora) zlokalizowanych przy rzece Rosicy.
  • Przebudowę obiektu inżynierskiego nad rzeką Rosicą w ciągu istniejącego i rozbudowywanego układu drogi krajowej nr 62, wraz z rozbiórką istniejącego przepustu dwukomorowego oraz innych obiektów w zależności od potrzeb w ciągu DK 62 i dróg krzyżujących się z przedmiotowym odcinkiem drogi krajowej.
  • Budowę lub przebudowę zjazdów.
  • Budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Przebudowę (dostosowanie do wymagań) istniejących zatok przystankowych dla autobusów. Budowę
    nowych zatok wraz z peronami, wiatami przystankowymi i przyłączami energetycznymi do wiat.
  • Budowę lub przebudowę pozostałych obiektów inżynierskich, w tym przepustów oraz regulacja cieków w
    ich rejonie.
  • Budowę albo przebudowę niezbędnej infrastruktury i architektury, m.in.: murki oporowe, ogrodzenia, konstrukcje wsporcze itd. w zakresie zapewniającym poprawne rozwiązanie zarówno nowoprojektowanych jak i przebudowywanych elementów.
  • Budowę kanalizacji deszczowej odwadniającej korpus drogowy wraz z urządzeniami podczyszczającymi i wylotem lub wylotami do rzeki Rosicy, oraz w zależności od potrzeb system odwodnienia terenu odprowadzającego wody do kanalizacji deszczowej.
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska w zależności od potrzeb, w szczególności: zabezpieczeń akustycznych terenów przyległych, ekranów akustycznych (fakultatywnie), przeciwolśnieniowych, dostosowanie nowobudowanego obiektu inżynierskiego nad rzeką Rosicą do pełnienia funkcji przejścia
    dla zwierząt i ciągu pieszo-rowerowego, zagospodarowanie terenów przebudowywanych DK 62 zielenią
    niską i wysoką.
  • Przebudowę i zabezpieczenie kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej:
    urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i odprowadzającej ścieki, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych i innych.
  • Wyburzenia budynków i obiektów budowlanych w zależności od potrzeb, rozbiórkę elementów dróg,
    przepustów i innych obiektów i elementów.
  • Budowę oświetlenia drogowego wraz z przyłączami ze stacji TRAFO i połączeniem z istniejącym
    oświetleniem w ulicach bocznych (przylegających).
  • Budowę lub przebudowę sygnalizacji świetlnej (w razie potrzeby).
  • Zaprojektowanie stałej organizacji ruchu wraz z urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Wycinkę drzew i krzewów kolidujących z zakresem przedmiotowej inwestycji.
  • Budowę lub przebudowę, w zależności od potrzeb, istniejących urządzeń wodnych i odbiorników w
    zakresie zapewniającym skuteczne odprowadzenie wody z pasa drogowego.

Skrzyżowanie Rogozińskiej i Harcerskiej

Droga powiatowa nr 2901W (ulica Rogozińska) i droga powiatowa nr 5221W (ul. Harcerska) mają krzyżować się z
ulicą Wyszogrodzką przy pomocy ronda (miasto preferuje rondo turbinowe), z azylami dla pieszych i rowerzystów. Zarówno ul. Rogozińska, jak i Harcerska zostaną poszerzone na długości, zapewniającej właściwą organizację ruchu przed rondem.

Skrzyżowanie Szlacheckiej i Morelowej

Podobne plany miasto ma w zakresie ul. Szlacheckiej (gm. Słupno) i ul. Morelowej (m. Płock). Skrzyżowanie tych dróg z ul. Wyszogrodzką ma być zaprojektowane, jako skrzyżowanie skanalizowane (i tu preferowane jest rondo turbinowe, jeśli będą to potwierdzać wyniki przeprowadzonej analizy wyboru typu skrzyżowania).

Przepust mostowy na Rosicy

Projektant ma uwzględnić w dokumentacji rozbiórkę istniejącego przepustu na rzece Rosicy oraz budowę nowego obiektu inżynierskiego (mostowego, np. mostu łukowego o konstrukcji z blach stalowych karbowanych). Ze względu na bardzo wysokie skarpy, projektant musi też szczegółowo przedstawić projekt wzmocnienia lub zabezpieczenia skarp przed rozmywaniem. Jeśli wzmocnienie skarp będzie niewystarczające, konieczne będzie wykonanie projektu ścian oporowych.

Zgodnie z zaleceniami urzędu miasta, roboty prowadzone na obiekcie mostowym mają odbywać się przy utrzymaniu ruchu drogowego. Jeżeli inżynierska analiza możliwości wykorzystania istniejącego obiektu uniemożliwi utrzymanie na drodze krajowej co najmniej ruchu wahadłowego, i konieczne będzie jej zamknięcie na czas robót, wówczas zaprojektowany zostanie obiekt tymczasowy wraz z dojazdami, możliwy do wybudowania w ramach obowiązującej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (lub projektant uzyska nową decyzję).

Dokumentacja projektowa dla tego odcinka ma powstać w ciągu 16 miesięcy od daty zawarcia umowy. Oferty można składać do 12 września, do godz. 10. Na realizację inwestycji w kolejnych budżetach miasto zabezpieczyło łącznie 51 mln zł.

GDDKiA – odcinek 2

Również GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla zadania: „Rozbudowa ulicy Wyszogrodzkiej w ciągu drogi krajowej nr 62 na odcinku od ulicy Harcerskiej do granicy miasta Płocka”.

W zakres tej inwestycji wchodzi rozbudowa ul. Wyszogrodzkiej w ciągu drogi krajowej nr 62 na odcinku od ul. Harcerskiej do granicy Płocka, poprzez:

  • dobudowanie drugiej jezdni po stronie północnej,
  • dostosowanie ciągu drogowego do klasy technicznej GP,
  • budowa dróg dojazdowych po obu jej stronach,
  • budowa ronda na skrzyżowaniu z ul. Parcele,
  • budowa ścieżki pieszo-rowerowej,
  • modernizacja punktu preselekcyjnego ważenia pojazdów,
  • wykonanie zatok autobusowych.

Druga jezdnia ma zostać zaprojektowana po północnej stronie istniejącej jezdni, obie będą rozdzielone pasem obsianym trawą. Po południowej stronie istniejącej jezdni na całej długości odcinka ma powstać ścieżka pieszo-rowerowa. Projektant ma uwzględnić drogi dojazdowe – po północnej stronie projektowanej nowej jezdni ma zostać zaprojektowana na całej długości rozbudowywanego odcinka, a po stronie południowej trzeba zaprojektować drogę dojazdową oraz wprowadzić rozwiązania do już istniejącego układu drogowego, które umożliwią komunikację działek przylegających do ul. Wyszogrodzkiej.

GDDKiA potwierdza w swojej dokumentacji projektowej, że ronda mają powstać w skrzyżowaniu z ul. Harcerską (turbinowe) i z ul. Parcele (zwykłe). Ze względu na nowy układ drogi, konieczne będzie stworzenie projektu nowego punktu preselekcyjnego ważenia pojazdów, na wysokości osiedla „Parcele”.

O tym, w jaki sposób przebiega inwestycja, wykonawca ma informować na stworzonej w tym celu stronie internetowej, która będzie prowadzona w okresie trwania umowy. Zgodnie z w wymogami GDDKiA, stronę należy aktualizować przy zaistnieniu kluczowych zdarzeń, w uzgodnieniu z GDDKiA.

Składanie ofert w tym przypadku jest możliwe do 6 października br. GDDKiA wymaga, aby dokumentacja projektowa została wykonana w terminie nie dłuższym, niż 55 miesięcy od daty zawarcia umowy, z uwzględnieniem terminów pośrednich wskazanych w dokumentacji przetargowej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKatarzyna Żak zażartowała z męża. Bezbłędny komentarz aktorki
Następny artykułNa murawie było bardzo gorąco – Międzygminny Turniej Piłki Nożnej