A A+ A++

Katowice przygotowują się do stworzenia koncepcji dla trzech kolejnych połączeń rowerowych, tym razem w Piotrowicach-Ochojcu, Ligocie-Panewnikach, Załęskiej Hałdzie oraz Dębie. Trwa także projektowanie nowych dróg rowerowych, realizacja robót budowlanych w rejonie ul. Francuskiej oraz ul. Hallera, prowadzone są również postępowania przetargowe na kolejne odcinki infrastruktury dla użytkowników jednośladów.

W tym roku planujemy budowę prawie 8 km nowych tras rowerowych, a także przygotowanie dokumentacji projektowej na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie koncepcji dla poprowadzenia kolejnych połączeń rowerowych w Piotrowicach-Ochojcu, Ligocie-Panewnikach, Załęskiej Hałdzie oraz Dębie. Aby dobrze przygotować inwestycje konieczne jest opracowanie koncepcji przebiegu tych tras. Ułatwi to później proces projektowania i decyzje o sposobie realizacji tych inwestycji. O tym jak ważny to etap świadczy niedawno zakończona inwestycja rowerowa łącząca Osiedle Paderewskiego z Szopienicami oraz Nikiszowcem i dalej Giszowcem. Właśnie po opracowaniu koncepcji dla inwestycji wiedzieliśmy, że zadanie będziemy realizować w dwóch etapach, najpierw przez Dolinę Trzech Stawów, a później odcinek w ciągu ul. Gospodarczej. Dzięki temu z części tej infrastruktury rowerzyści mogli korzystać już w ubiegłym roku – podkreśla  Marcin Krupa, prezydent KatowicW latach 2015-2022 w Katowicach powstało 43 km tras o wartości 34 mln zł.

Przedłużenie istniejącej infrastruktury rowerowej

Pierwszy z odcinków ma połączyć dzielnicę Piotrowice-Ochojec z dzielnicą Ligota-Panewniki na odcinku od skrzyżowania ulic Jankego i Armii Krajowej do skrzyżowania ulic: Piotrowickej, Poleskiej i Słupskiej. Tam nowa trasa włączy się w już istniejącą infrastrukturę łączącą Centrum Przesiadkowe „Ligota” z ul. Medyków oraz z infrastrukturą rowerową biegnącą przez Panewniki w kierunku ronda Huchrackiego i dalej do Rudy Śląskiej. Wybrany wykonawca będzie musiał stworzyć dwuwariantową dokumentację koncepcyjną dla wyznaczenia przebiegu infrastruktury rowerowej. Na to zadanie wykonawca będzie miał 6 miesięcy od daty podpisania umowy.

Kolejna z dróg przebiegać będzie od skrzyżowania ulic Kijowskiej z Wybickiego do ul. Załęskiej, gdzie połączy się z trasą rowerową nr 2 oraz 122. Docelowo zostanie połączona z infrastrukturą, która powstanie w ramach planowanego przedłużenia ul. Bocheńskiego w kierunku dzielnicy Ligota-Panewniki oraz prowadzić będzie do przystanku kolejowego w rejonie ul. Szadoka, planowanego do realizacji w ramach rozbudowy linii kolejowej E-65. Termin realizacji zadania wynosi 6 miesięcy od daty podpisania umowy.

Powstanie także dokumentacja koncepcyjna dla dzielnicy Dąb. Tu, istniejąca infrastruktura rowerowa w rejonie ronda Kani ma zostać połączona z drogą dla rowerów biegnącą wzdłuż ul. Chorzowskiej. Wykonawca rozpocznie od opracowania koncepcji przebiegu trasy w dwóch wariantach wraz ze sporządzeniem szacunkowego kosztorysu, a po dokonaniu wyboru przygotuje już właściwą dokumentację dla jednego rozwiązania. Termin realizacji zadania to 5 miesięcy od daty podpisania umowy.

Otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym planowane jest na 16 czerwca. Wybrany wykonawca zaproponuje możliwy przebieg dróg dla rowerów, a także określi szacunkowe koszty dla kolejnych etapów realizacji inwestycji, czyli opracowania dokumentacji projektowych oraz samych prac budowlanych.

Kolejne budowy, projekty i przetargi

Obecnie prowadzonych jest kilka inwestycji, dzięki którym katowicka sieć dróg rowerowych będzie jeszcze większa.

Przy ulicy Francuskiej – na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Trzech Stawów oraz z ulicą Lotnisko – powstaje ponad 700 metrów nowej drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak chodnik, dodatkowe oświetlenie, ławki parkowe, kosze na śmieci. Przy okazji zrealizowane zostaną też nasadzenia, a łączna wartość prac to ponad 2,5 mln zł – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.  To ta spółka w imieniu miasta prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie koncepcji dla trzech nowych połączeń rowerowych.

Rozpoczęły się również prace związane z budową infrastruktury rowerowej przy ul. Hallera. To pierwszy z dwóch etapów połączenia ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ramach tego etapu za około 5,5 mln zł powstaje odcinek o długości ponad 1300 metrów, a jeszcze w tym roku rozpoczną się prace związane z wykonaniem drugiej części inwestycji – drogi rowerowej wzdłuż ulicy Korczaka. Oprócz tego trwa procedura przetargowa na wykonanie robót dla połączenia istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej. Nastąpiło już otwarcie ofert potencjalnych wykonawców, obecnie są one analizowane.

W trakcie projektowania są obecnie trzy drogi rowerowe – wzdłuż ul. Francuskiej od ul. Lotnisko do ul. Damrota, droga między ul. Barbary i ul. Kościuszki, a także połączenie wzdłuż ul. Morawa od ul. Sosnowieckiej do ul. Brynicy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚmierć ciężarnej Doroty z Nowego Targu. “Tam, gdzie aborcja jest nielegalna, pacjentki umierają w szpitalach”
Następny artykułRazem z Łukaszem Dybcem zapraszamy na obchody 100-lecia Polskiego Związku Bokserskiego