A A+ A++

OGŁOSZENIE

Zarząd Powiatu Opoczyńskiego ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej pn. “Prowadzenie II całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego na terenie Powiatu Opoczyńskiego”

I. W otwartym konkursie ofert mogą uczestniczyć: podmioty określone w art. 190 ust.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177 z późn. zm.).

II. RODZAJ ZADANIA I WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PUBLICZNYCH PRZEZNACZONYCH NA JEGO REALIZACJĘ:

1. Rodzaj zadania:

Zadanie z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej pn. „Prowadzenie II całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego na terenie Powiatu Opoczyńskiego”.

2.Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania:

Planowane środki na realizację zadania objętego niniejszym konkursem w 2025r. wynoszą łącznie – 700 000,00 zł.

W kolejnych latach obowiązywania umowy o powierzenie realizacji zadania publicznego, objętego niniejszym konkursem, kwota dotacji ustalana będzie w drodze aneksu do umowy według następujących zasad:

1) podmiot realizujący powierzone zadanie przedstawi Zarządowi Powiatu, w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok na który ma być przyznana dotacja, projekt planu finansowego dotyczący realizowanego zadania, sporządzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177 z późn. zm.), dotyczącymi minimalnych wysokości środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce, środków finansowych przeznaczonych na bieżące funkcjonowanie placówki oraz innych środków, do których ponoszenia zobligowany jest organ prowadzący (o których mowa w art. 114 – 121 ww. ustawy);

2) Zarząd Powiatu Opoczyńskiego zweryfikuje wydatki objęte projektem planu, w oparciu o ww. przepisy. Tylko zweryfikowana i zatwierdzona przez Zarząd Powiatu kwota wydatków może być wprowadzona aneksem do umowy jako dotacja na dany rok.

III. ZASADY PRZYZNAWANIA DOTACJI.

1.Złożenie oferty nie jest jednoznaczne z przyznaniem dotacji.

2.Dotacja może być przyznana tylko na realizację zadania, o którym mowa w niniejszym ogłoszeniu.

3.Podstawą do uruchomienia dotacji będzie umowa zawarta pomiędzy Powiatem Opoczyńskim, a podmiotem wyłonionym w drodze konkursu, sporządzona zgodnie ze wzorem ustalonym w rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018r., poz. 2057).

4.Podmiot, który w chwili składania oferty nie posiada zezwolenia na prowadzenie całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego wydanego przez Wojewodę Łódzkiego oraz zaświadczenia o wpisie placówki do rejestru placówek opiekuńczo-wychowawczych wydanego przez Wojewodę Łódzkiego, przedłoży te dokumenty w terminie nie dłuższym niż miesiąc od powiadomienia go, iż jego oferta została najwyżej oceniona. W przypadku niedochowania tego terminu Zarząd Powiatu wybierze koleją najwyżej ocenioną ofertę.

5.Środki na funkcjonowanie Placówki będą przekazywane w transzach miesięcznych.

IV. TERMIN I WARUNKI REALIZACJI ZADANIA

1.Termin realizacji zadania:

Zadanie, którego dotyczy niniejsze ogłoszenie realizowane będzie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2029r.

2.Warunki realizacji zadania:

1) Podmiot wyłoniony w drodze konkursu zobowiązany będzie realizować powierzone zadanie publiczne zgodnie z przepisami dotyczącymi prowadzenia całodobowych placówek opiekuńczo- wychowawczych typu rodzinnego, zawartymi w szczególności w:

– ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177 z późn. zm.);

– rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011r. Nr 292, poz. 1720 z późn. zm.).

Istotne postanowienia związane z prowadzeniem całodobowych placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego, które muszą być stosowane przez podmiot wyłoniony w drodze konkursu, zawiera załącznik do niniejszego ogłoszenia.

2) Podmiot, o którym mowa w pkt 1 będzie zobowiązany do stosowania innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności:

– ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.);

– ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.);

– ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.).

V. TERMIN I ZASADY SKŁADANIA OFERT

Ofertę w zamkniętej kopercie, opatrzonej opisem “Oferta na prowadzenie II całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego na terenie Powiatu Opoczyńskiego” należy złożyć w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego w Opocznie, ul. Kwiatowa 1A, 26-300 Opoczno, lub przesłać do Starostwa na wskazy adres. W przypadku przesłania oferty przyjmuje się, iż została złożona w dniu wpływu do Starostwa.

Termin składania ofert upływa w dniu: 21 dni od dnia ogłoszenia.

Oferty złożone po terminie pozostaną bez rozpatrzenia.

Wszelkie wyjaśnienia dotyczące konkursu mogą być uzyskane w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Opocznie, w godzinach pracy placówki (poniedziałek, środa, czwartek od 7.30 do 15.30, wtorek od 7.30 do 16.30, piątek od 7.30 do 14.30), bezpośrednio w siedzibie (ul. Kwiatowa 1A) lub telefonicznie (nr telefonu 44 736 14-64).

Osobami uprawnionymi do kontaktu z oferentami są: Pani Katarzyna Szymczyk, Pani Joanna Jaworska oraz Pani Anna Warda.

VI. TRYB I KRYTERIA STOSOWANE PRZY WYBORZE OFERTY, TERMIN DOKONANIA WYBORU OFERTY

1.O powierzenie zadania, którego dotyczy niniejsze ogłoszenie wraz z udzieleniem na nie dotacji może ubiegać się podmiot, określony w art. 190 ust.1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, który:

1) prowadzi działalność statutową w dziedzinie objętej konkursem;

2) zobowiązuje się realizować zadanie na terenie powiatu opoczyńskiego;

3) dysponuje kadrą legitymującą się kwalifikacjami wymaganymi do realizacji zadania;

4) posiada doświadczenie niezbędne do prowadzenia placówki opiekuńczo-wychowawczej;

5) złoży w terminie prawidłowo sporządzoną ofertę wraz ze wszystkimi załącznikami, zgodnie z treścią ogłoszenia o konkursie oraz szczegółowymi warunkami konkursu oraz spełnia kryteria, o których mowa w pkt 4.

2.Podmiot przystępujący do konkursu zobowiązany jest złożyć ofertę zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018r. poz. 2057). Oferta musi być sporządzona w sposób czytelny.

3.Do oferty oprócz załączników wskazanych we wzorze, o którym mowa w pkt 2 należy dołączyć następujące dokumenty:

1) sprawozdanie merytoryczne i sprawozdanie finansowe, sporządzone zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, za ostatni rok, a podmioty niezobowiązane do sporządzania takiego sprawozdania finansowego oświadczenie o wydatkowaniu środków publicznych w roku objętym obowiązkiem sprawozdawczości finansowej,

2) statut podmiotu uprawnionego,

3) 2 rekomendacje (opinie osób lub instytucji mogących potwierdzić wiarygodność działalności i osiągnięć podmiotu) wystawione w sześciu ostatnich miesiącach,

4) projekt regulaminu placówki opracowany zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011r. Nr 292 poz. 1720),

5) dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, na której jest położona placówka,

6) wykaz osób, które będą realizować zadanie wraz z opisem ich kwalifikacji, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z ww. rozporządzenia oraz ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (kserokopie dokumentacji potwierdzających ich kwalifikacje),

7) zezwolenie na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej i dokumenty potwierdzające wpis do rejestru placówek opiekuńczo – wychowawczych, w przypadku jego posiadania,

8) informacje na temat dotychczas realizowanych tego typu zadań pod kątem ich rzetelności, terminowości oraz sposobu rozliczania.

4. Złożone oferty będą oceniane pod kątem spełnienia kryteriów formalnych i kryteriów merytorycznych.

1) Kryteria formalne.

Przy rozpatrywaniu ofert ocenia się:

a) terminowość złożenia oferty,

b) czy oferta została złożona przez uprawniony podmiot,

c) poprawność sporządzenia oferty w tym jej kompletność,

d) czy cele statutowe podmiotu składającego ofertę są zbieżne z zadaniem publicznym, którego dotyczy niniejsze ogłoszenie.

2) Kryteria merytoryczne.

Ocenie tej podlegają wyłącznie oferty spełniające kryteria formalne z zastrzeżeniem, iż oferty złożone przez podmioty, o których mowa pkt III.4 zostają dopuszczone do oceny merytorycznej warunkowo.

Przy rozpatrywaniu ofert pod względem merytorycznym:

a) ocenia się możliwość realizacji zadania przez podmiot składający ofertę – skala ocen 0-10 pkt;

b) ocenia się proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których ma być realizowane zadanie- skala ocen 0-10 pkt;

c) ocenia się przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania – skala ocen 0-10 pkt;

d) uwzględnia się planowany przez podmiot wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków – skala ocen 0-10 pkt;

e) uwzględnienia się analizę i ocenę realizacji zleconych zadań, w przypadku podmiotów, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadanie publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków – skala ocen 0-10 pkt.

3) Żadne z powyższych kryteriów nie będzie stosowane oddzielnie jako decydujące. Przy podejmowaniu decyzji będą brane pod uwagę wszystkie wyżej wymienione czynniki.

5. Otwarcia i oceny ofert dokona Komisja Konkursowa powołana przez Zarząd Powiatu, odrębną uchwałą, w terminie 21 dni od upływu terminu składania ofert.

6. Komisja będzie działać w oparciu o zasady określone w Rocznym Programie Współpracy Powiatu Opoczyńskiego z Organizacjami Pozarządowymi oraz Innymi Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego na 2025 rok stanowiącego załącznik do uchwały Nr VIII/49/24 Rady Powiatu Opoczyńskiego z dnia 24 września 2024r. w sprawie Rocznego Programu Współpracy Powiatu Opoczyńskiego z Organizacjami Pozarządowymi oraz Innymi Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego na 2025 rok.

7. Komisja obraduje przy drzwiach zamkniętych.

8. Posiedzenia komisji są protokołowane.

9. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych Komisja wzywa podmiot, którego oferta jest nimi dotknięta do ich usunięcia w terminie 5 dni od otrzymania wezwania, nie dłuższym jednak, niż w terminie 14 dni od dnia wysłania pisma na adres organizacji wskazany w ofercie.

10. Wyniki kontroli formalnej ofert odnotowuje się w „Karcie Oceny Formalnej” z zaznaczeniem czy oferent spełnia, czy nie spełnia poszczególne kryteria. Karta stanowi załączniki do protokołu, o którym mowa w ust.8.

11. Dla każdej oferty podlegającej ocenie merytorycznej Komisja wpisuje w Karcie Oceny Merytorycznej liczbę punktów przyznanych przez poszczególnych członków Komisji.

Karty te stanowią załączniki do protokołu, o którym mowa w ust.8.

12. Po zakończeniu pracy przez Komisję Konkursową, Przewodniczący Komisji przekazuje protokół kontroli wraz z ofertami Zarządowi Powiatu.

13. Wyboru oferty dokonuje Zarząd Powiatu w terminie 7 dni od daty otrzymania Protokołu Komisji Konkursowej wraz z ofertami.

14. Decyzje o udzieleniu dotacji oraz wysokości udzielonej dotacji podejmuje Zarząd Powiatu Opoczyńskiego po zapoznaniu się z opinią Komisji. O podjętych decyzjach składający ofertę powiadamiani są pisemnie.

15. W przypadku, gdy oferent otrzyma niższą kwotę dotacji od wnioskowanej powinien w terminie do 5 dni roboczych od daty powiadomienia dostarczyć korektę kosztorysu i/lub korektę harmonogramu lub wycofać swoją ofertę.

16. W przypadku:

1) niedostarczenia przez podmiot w wymaganym terminie korekty kosztorysu i/lub korekty harmonogramu,

2) dostarczenia korekty kosztorysu i/lub korekty harmonogramu niezgodnej z decyzją Zarządu Powiatu Opoczyńskiego, uznaje się, że oferent wycofał swoją ofertę.

17. Ogłoszenie wyników konkursu ukaże się:

1) na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Opocznie i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Opocznie http://www.opocznopowiat.pl/ i http://www.pcpropoczno.pl

2) w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Opocznie i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Opocznie

http://www.bip.opocznopowiat.pl i http://www.pcpr-opoczno.4bip.pl

3) na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Opocznie.

VII. Informacja o zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3. Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W bieżącym roku Powiat będzie realizował zadanie objęte konkursem.

Na zadanie to przeznaczył dotację w wysokości:

– w 2023r. – 598 130,13 zł

– w 2024r. – 700 081,76 zł.

VIII. Postanowienia końcowe

Zleceniodawca zastrzega możliwość odwołania konkursu bez podania przyczyny, przesunięcia terminu składania ofert oraz zmiany terminu rozpoczęcia i zakończenia postępowania konkursowego.

W oryginale podpisał:

STAROSTA

Marcin Baranowski

INFORMACJA DOT. PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH DLA OSÓB SKŁADAJĄCYCH OFERTĘ NA REALIZACJĘ ZADANIA PUBLICZNEGO W RAMACH KONKURSÓW OFERT.

Realizując obowiązek informacyjny w związku z wymaganiami art. 13 i 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 z późn. zm.), dalej RODO informujemy, że:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opocznie ul. Kwiatowa 1a, 26-300 Opoczno;

Z Administratorem danych można się skontaktować w następujący sposób:

2) za pośrednictwem poczty elektronicznej: [email protected];

3) przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP na adres skrytki: /PCPR_OPOCZNO/SkrytkaESP;

4) telefonicznie pod numerem 44 736-14-64;

5) listownie na adres siedziby administratora: ul. Kwiatowa 1a, 26-300 Opoczno;

Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować w następujący sposób:

1) za pośrednictwem poczty elektronicznej: [email protected];

2) listownie na adres siedziby administratora;

3) lub telefonicznie pod numerem 44 736-14-64;

Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w PCPR w Opocznie oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przeprowadzenia naboru i oceny wniosków w ramach konkursów ofert na realizację zadań publicznych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. e RODO w związku z Ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Odbiorcami do których mogą być przekazywane Pani/Pana dane osobowe są podmioty uprawnione do ich przetwarzania na podstawie przepisów prawa.

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji ww. celów przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa.

Na zasadach określonych przepisami RODO przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych (przy czym skorzystanie z prawa do sprostowania nie może skutkować zmianą oferty złożonej w ramach konkursu ofert oraz nie może naruszać integralności dokumentacji konkursowej), sprzeciwu wobec przetwarzania, sprzeciwu wobec przetwarzania, usunięcia swoich danych osobowych po upływie wskazanych okresów lub ograniczenia ich przetwarzania.

Gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, 00-193 Warszawa, ul. Stawki 2, tel. 22 531 03 00).

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne aby przystąpić do konkursu ofert.

Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania.

Załącznik do ogłoszenia o konkursie na zadanie pn. Prowadzenie II całodobowej placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego na terenie Powiatu Opoczyńskiego

Istotne postanowienia związane z prowadzeniem całodobowych placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego, które muszą być stosowane przez podmiot wyłoniony w drodze konkursu.

Placówka opiekuńczo-wychowawcza:

1) zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne;

2) realizuje przygotowany we współpracy z asystentem rodziny plan pomocy dziecku;

3) umożliwia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej;

4) podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny;

5) zapewnia dziecku dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;

6) obejmuje dziecko działaniami terapeutycznymi;

7) zapewnia korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych.

Całodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza typu rodzinnego:

1) wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające usamodzielniające się:

2) umożliwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu;

3) współpracuje z koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej i asystentem rodziny.

Placówka zapewnia dzieciom:

1) wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych oraz stanu zdrowia;

2) dostęp do opieki zdrowotnej;

3) zaopatrzenie w produkty lecznicze;

4) zaopatrzenie w środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne wraz z pokryciem udziału środków własnych dziecka – do wysokości limitu przewidzianego w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

5) dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile takie są wskazane dla dziecka;

6) wyposażenie w:

a) odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,

b) zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,

c) środki higieny osobistej,

7) zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;

8) kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 3% kwoty odpowiadającej kwocie, której mowa w art. 80 ust. 1 pkt 2 ustawy, ustala co miesiąc dyrektor placówki opiekuńczo – wychowawczej;

9) dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów,

10) dostęp do nauki, która w zależności od potrzeb dzieci odbywa się:

a) w szkołach poza placówką opiekuńczo – wychowawczą;

b) w systemie nauczania indywidualnego;

11) pomoc w nauce, w szczególności przy obrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,

12) uczestnictwo, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno- sportowych;

13) opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka opiekuńczo – wychowawcza;

14) pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką opiekuńczo – wychowawcza.

Warunki lokalowe jakie powinna zapewniać całodobowa placówka opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego:

1) pokoje mieszkalne nie większe niż 5- osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia:

2) łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety, w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny;

3) miejsce do nauki;

4) miejsce do przygotowania posiłków, zapewniające odpowiednie warunki do przechowywania i obróbki żywności;

5) wspólną przestrzeń mieszkalną, w której można spożywać posiłki, stanowiącą miejsce spotkań i wypoczynku.

Kadra w całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego:

Placówką rodzinną kieruje dyrektor.

Dyrektor placówki rodzinnej może być jednocześnie wychowawcą. W razie jego nieobecności placówką rodzinną kieruje osoba wyznaczona przez podmiot prowadzący, w uzgodnieniu z dyrektorem.

W placówce zatrudnia się:

a) co najmniej jedna osobę do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich – w przypadku gdy w placówce przebywa więcej niż 4 dzieci;

b) co najmniej dwie osoby do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich – w przypadku gdy w placówce przebywa więcej niż 8 dzieci.

Kwalifikacje kadry

Dyrektorem placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego może być osoba, która:

1) posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe ;

2) posiada świadectwo ukończenia szkolenia, o którym mowa w art. 44 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

3) posiada pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej dotyczącą predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora;

4) nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona;

5) wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego;

6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;

7) nie figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym;

8) jest zdolna do kierowania placówką opiekuńczo – wychowawczą, co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań do pełnienia tej funkcji.

Osobą pracującą z dziećmi w placówce opiekuńczo – wychowawczej może być osoba posiadająca następujące kwalifikacje:

1) w przypadku wychowawcy – wykształcenie wyższe:

a) na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, praca socjalna, nauki o rodzinie lub na innym kierunku, którego program obejmuje resocjalizację, pracę socjalną, pedagogikę opiekuńczo – wychowawczą, albo

b) na dowolnym kierunku, uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki, nauk o rodzinie lub resocjalizacji;

c) na dowolnym kierunku oraz przygotowanie pedagogiczne uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela;

2) w przypadku pedagoga – tytuł zawodowy magistra na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna:

3) w przypadku psychologa – prawo wykonywania zawodu psychologa w rozumieniu ustawy z dnia 8 czerwca 2001r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów;

4) w przypadku osoby prowadzącej terapię – udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii o profilu potrzebnym w pracy z dzieckiem i rodziną;

5) w przypadku opiekuna dziecięcego – ukończoną szkołę przygotowującą do pracy w zawodzie opiekuna dziecięcego lub pielęgniarki albo studia pedagogiczne;

6) w przypadku pracownika socjalnego – wykształcenie wyższe uprawniające do wykonywania zawodu.

Przepisu pkt. 1 nie stosuje się do wychowawcy w placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego posiadającego wykształcenie średnie lub średnie branżowe i pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej dotyczącą predyspozycji do pełnienia funkcji wychowawcy.

W placówce opiekuńczo – wychowawczej z dziećmi może pracować osoba, która:

1. Nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona;

2. Wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego;

3. Nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;

4. Nie figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym;

5. Jest zdolna do pracy w placówce opiekuńczo – wychowawczej, co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań do tej pracy.

Liczba dzieci

W placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego można umieścić, w tym samym czasie, łącznie nie więcej niż 8 dzieci, osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o których mowa w art. 37 ust. 2-4 i 6, oraz osób opuszczających rodzinną pieczę zastępczą jako niepełnoletnie, o których mowa w art. 37 ust. 5 i 6. Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

W razie konieczności umieszczenia w placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego rodzeństwa, za zgodą dyrektora placówki oraz po uzyskaniu zezwolenia wojewody, jest dopuszczalne umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci, nie więcej jednak niż 10.

Obowiązująca dokumentacja dotycząca dziecka oraz sposób jej prowadzenia:

W placówce opiekuńczo- wychowawczej typu rodzinnego dla każdego dziecka prowadzi się plan pomocy dziecku oraz kartę pobytu dziecka, która zawiera informacje o znaczących dla dziecka wydarzeniach, postępach w nauce szkolnej, stanie zdrowia dziecka oraz ocenę aktualnej sytuacji dziecka.

W oryginale podpisał:

STAROSTA

Marcin Baranowski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułЯк спекти лаваші вдома: після цього рецепту магазинних не захочеться
Następny artykułJest komunikat Komisji Europejskiej dotyczący pieców na gaz. Zmiany od 1 stycznia