Mieszkańcy Łomży i Ziemi Łomżyńskiej wybór wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przez inwestora przebiegu kolei dużych prędkości, mieli poznać do końca 2021 roku. Ze względu na złożoność materii przesunięto ogłoszenie tego opracowania na koniec I kwartału 2023 roku. Zbliża się wspomniany czas, więc zapytaliśmy Centralny Port Komunikacyjny o ten wybór.
„Zakładamy, że wybór wariantu inwestorskiego może nastąpić później, tzn. w II kwartale tego roku. Zmiana terminu wynika z przedłużających się prac po stronie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli firmy Egis, która przygotowuje na zlecenie CPK studium wykonalności” – odpowiada Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. Wyjaśnia, że chodzi o analizę wielokryterialną i doprecyzowanie czterech wariantów, od której bezpośrednio zależy rekomendacja wariantu inwestorskiego. Wariant ten z proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową.
Zatem już po raz drugi przesunięto termin ogłoszenia przebiegu linii kolejowej dużych prędkości. W trakcie konsultacji w każdym proponowanym wariancie linia kolejowa miała przebiegać estakadą przez środek Łomży. Ostatnio pojawiły się jednak pogłoski, że ostatecznie wcale tak być nie musi, a w analizie są także inne „opcje”. Trudno to zweryfikować, czy to kwestia zniecierpliwienia środowisk, czy rzeczywistych prac. Takie spekulacje przetnie oczekiwane ogłoszenie wariantu inwestorskiego.
„Od strony realizacyjnej podzieliliśmy naszą inwestycję na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany jednocześnie z pierwszym etapem Lotniska CPK. Odcinek do Giżycka zostanie uruchomiony w drugim etapie kolejowego programu inwestycyjnego” – przypomina rzecznik.
Prace studium dotyczą ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Tzw. szprycha nr 3, na północnym wschodzie Polski ma przebiegać przez teren trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS