Rajd Monte-Carlo, uznawany za jedną z najbardziej wymagających imprez ze względu na zmienne, zimowe warunki pogodowe, otworzy 52. sezon Rajdowych Mistrzostwa Świata. Zawody, na które składa się siedemnaście odcinków specjalnych, odbędą się w dniach 25-28 stycznia.
Toyota Gazoo Racing przystępuje do WRC 2024 z ambitnymi planami po zdobyciu potrójnej korony, w klasyfikacjach producentów, kierowców oraz pilotów, w każdej z trzech ostatnich kampanii. Nadal rozwija GR Yarisa Rally1 Hybrid, aby uczynić go jeszcze bardziej konkurencyjnym: silnik został ulepszony, w celu poprawienia właściwości jednostki przy niskich prędkościach. Na ten rok przygotowano także nową, odważną kolorystykę auta.
TGR-WRT rzecz jasna ma wysokie cele na Rajd Monte Carlo, wraz ze swoimi załogami Rally1, w skład których wchodzi Sebastien Ogier, jeżdżący z Vincentem Landaisem, dziewięciokrotny triumfator tego wydarzenia, ponownie bazującego w jego rodzinnym mieście Gap w Alpach Francuskich. Duet ten ponownie zaliczy wybrane rundy czempionatu.
Pełnoetatowi Elfyn Evans i Scott Martin, wicemistrzowie sezonu 2023 z trzema wygranymi rajdami na koncie, notowali już dobre wyniki w Monte Carlo, a najlepszym jest drugie miejsce w edycji 2021. Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona, awansował z TGR WRC Challenge Program do głównej stajni japońskiej marki.
Obrońcy tytułu, Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen, w tym roku zaliczą dla Toyoty tylko wybrane imprezy, a zbliżający się klasyk nie znalazł się w ich programie. Do akcji wkroczą dopiero od Rajdu Szwecji.
– Rozpoczęcie nowego sezonu jest zawsze ekscytujące, zwłaszcza w przypadku Rajdu Monte Carlo – powiedział Evans. – Sezon 2023 stanowił dla nas dobry progres i pokazał, że idziemy w dobrym kierunku. Oczywiście liczymy na jeszcze więcej w 2024 roku, ale nie będzie łatwo to osiągnąć. Wiemy, że rywalizacja będzie trudna, jak zwykle, więc jako zespół zawsze pracujemy nad ciągłym doskonaleniem się i jesteśmy gotowi dać z siebie wszystko w tym sezonie.
– Ponieważ w tym roku Rajd Monte-Carlo ponownie przenosi się na północ, znacznie bardziej prawdopodobne jest, że częścią wyzwania będzie zimowa aura – dodał. – Mieliśmy do czynienia z trudnymi warunkami podczas testów przed rajdem, więc był to dobry trening. Generalnie ten rajd polega na dostosowaniu się do okoliczności, które napotkamy podczas weekendu.
– Cieszę się, że po tylu latach mogę rozpocząć kolejny sezon i sięgam po tę szansę obiema rękami – mówił Ogier. – Przez ostatnie lata dobrze się bawiliśmy z zespołem i udało nam się osiągnąć kilka niezłych wyników. Liczę, że taki stan rzeczy będzie trwał możliwie jak najdłużej i taki jest plan na 2024 rok, zaczynając oczywiście od Rajdu Monte-Carlo.
– Dla mnie to wydarzenie obowiązkowe i wiążę z nim duże nadzieje – przekazał. – Myślę, że jest to rajd, do którego trzeba podchodzić z dużo większym respektem niż w przypadku jakiegokolwiek innego, ponieważ warunki mogą być bardzo wymagające, co oznacza, że niczego nie można brać za pewnik. Liczby nigdy nie są moją główną motywacją, ale jeśli udałoby mi się odnieść dziesiąte zwycięstwo w tej imprezie, byłoby to coś wyjątkowego.
– Zawsze miło jest wrócić w góry wokół Monte Carlo i rozpocząć nowy sezon – przyznał Katsuta. – Każdego roku oczekiwania są większe, ale lubię tę presję i chcę walczyć w czołówce. Postaram się uzyskać jeszcze lepsze wyniki w 2024 roku. Zamierzam regularnie walczyć o podium i spróbować odnieść pierwsze zwycięstwo. Będę przekraczał swoje granice i ciężko na to pracował. Inżynierowie robią wiele, aby jeszcze bardziej ulepszyć samochód. Jestem przekonany, że możemy być mocniejsi niż w zeszłym sezonie. Rajd Monte-Carlo to jedno z najtrudniejszych wydarzeń pod względem warunków i wyboru opon, ale jesteśmy gotowi na to wyzwanie.
Rajd Monte Carlo będzie stanowił również arenę debiutu w mistrzostwach nowego GR Yarisa Rally2. Wystawione zostaną cztery samochody, przez cztery różne zespoły: Printsport (Sami Pajari/Enni Malkonen), Burton Racing (Stephane Lefebvre/Andy Malfoy), ERACE WRT (Bryan Bouffier/Frederic Vauclare) i Teo Martin Motorsport (Jan Solans/Rodrigo Sanjuan de Eusebio). Lefebvre, Bouffier i Solans są zgłoszeni do punktowania w WRC 2.
Video: Testy przed Rajdem Monte Carlo 2024 – Elfyn Evans
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS