„Zadowoleni klienci mówią trzem przyjaciołom, wściekli klienci mówią 3000… Ten dobrze znany cytat ma zastosowanie zarówno w przypadku Twoich pracowników, jak i z pewnością byłych pracowników. Inwestycja w zaprojektowanie dobrego offboardingu zwraca się wielokrotnie i przynosi ogromne rezultaty. Zachęcenie byłych pracowników do objęcia roli ambasadorów organizacji to kluczowy powód, dla którego warto zainwestować czas i uwagę w offboarding”. David Plink, CEO Top Employers Institute
Fot.: Top Employers Poland Sp. z o.o.
Prawo hedonistycznej asymetrii
Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy tym, co postrzegamy w danym momencie, a tym, co zapamiętujemy. Doskonale wyjaśnił to laureat Nagrody Nobla, Daniel Kahneman: „Istnieje jaźń doświadczająca, która żyje w teraźniejszości. Mamy też jaźń pamiętającą, która notuje wyniki, prowadzi opowieść naszego życia”. To pierwsze jest ulotne i emocjonalne. Z kolei „pamiętające ja” wspomina, ocenia, a jego przekonania na temat przeszłości są względnie stałe. Istotne jest zatem, co i jak zapamiętujemy.
Daniel Kahneman jest również autorem zasady szczytu i końca (peak-end rule). Udowodnił, że ludzie oceniają doświadczenie w dużej mierze na podstawie tego, jak czuli się u jego szczytu (najbardziej intensywny punkt – najlepszy lub najgorszy) oraz tego, jak czuli się na samym końcu. Przy czym nie jest istotny czas trwania danego zdarzenia. Stąd płynie lekcja: to zakończenia zmieniają naszą percepcję. A więc nawet, gdy doświadczenia pracownika w okresie zatrudnienia będą pozytywne, to w sytuacji złego potraktowania przy rozwiązywaniu umowy, zbagatelizuje on je i wyolbrzymi to, co dzieje się na końcu .
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS