A A+ A++

Obecnie w Europie przeżywamy gorący sezon urlopowy. Przemieszczamy się  intensywniej niż w pozostałych porach roku. Mimo że przewoźnicy i zarządcy lotnisk starają się dochować wszelkich  należytych starań by zapewnić nam komfort i terminowość lotów, to zdarza się, że odbiegają one od założonego scenariusza.

Mnie z racji specyfiki pracy i stylu życia takie „niespodzianki” też okazyjnie spotykają. Jak wtedy postępuję? Różnie. Zależne jest to od indywidualnej sytuacji i tego, jak bardzo napięty mam grafik. Czasami walczę o swoje prawa jak lwica, a czasami po ludzku odpuszczam – bo mam ważniejsze sprawy na głowie, bo procedura jest zbyt skomplikowana a pani agentka nieuprzejma. Z doświadczenia wiem, że same linie lotnicze niechętnie przyznają się do uchybień. Lubią zasłaniać się działaniem sił wyższych lub oferują różne „wabiki”, które odciągną nas od chęci wystąpienia o odszkodowanie.

Powołując się na statystyki DelayFix 87% pasażerów nie zna swoich praw, a 5 mld Euro rocznie przeznaczonych na rekompensaty zostaje nieodebranych. Poniżej przedstawię Wam cztery sytuacje, w których możecie rościć sobie prawa do zadośćuczynienia w postaci odszkodowania.

UTRACONE POŁĄCZENIE ŁĄCZONE / LOT MIĘDZYKONTYNENTALNY

Ta historia miała miejsce kilka lat temu (trasa Nairobi – Frankfurt – Rzym), kiedy to w wyniku opóźnienia pierwszego połączenia nie zdążyłam na lot przesiadkowy we Frankfurcie. W moim subiektywnym odczuciu przewoźnik również zaniedbał proces szybkiego transferu. Lufthansa co prawda bezproblemowo przyznała mi nocleg, darmowe transfery, bilet na dalszy lot i obiad, ale stanowczo odmówiła wypłaty odszkodowania.

Tu zdradzę Wam szczegół, że jeśli znajdziecie się w podobnej sytuacji, to należy prześledzić czy wszystkie loty odbywały się w ramach jednej czy kilku odrębnych rezerwacji. Musicie wiedzieć, że  nie linia, która obsługuje połączenie, ale ta, która sprzedała wam bilety jest odpowiedzialna za konsekwencje ewentualnych opóźnień.

ODWOŁANY LOT

Jeśli lot został odwołany to (bez względu na przyczynę) przewoźnik jest zobowiązany do zorganizowania przelotu w najbliższym możliwym terminie, a do tego momentu linia lotnicza musi zagwarantować Wam odpowiednią opiekę (czyli posiłek, transfery, zakwaterowanie, a nawet rozmowę telefoniczną). Jeśli firma nie wywiąże się z tego obowiązku, to pasażerowie mogą nabyć sami wszystkie potrzebne artykuły/usługi, a potem na mocy paragonów domagać się zwrotu. Możliwość ubiegania się o odszkodowanie jest zależna także od tego, czy przewoźnik poinformował nas o zmianach w stosownym okresie (minimum dwa tygodnie od daty wylotu) i czy zaoferował połączenie alternatywne. Istotnym warunkiem musi być wina leżąca po stronie linii lotniczych.

OPÓŹNIONY LOT

Według danych Skyscanner z roku 2018 aż 25 tysięcy samolotów lata dziennie pod europejskim niebem. Przy tak wysokim natężeniu ruchu nietrudno o odchylenia od pierwotnego harmonogramu. Im częściej latasz, tym większe prawdopodobieństwo, że i Ciebie dotknie mniejszy lub większy poślizg czasowy.  Ja również mam ich kilka na swoim koncie.

Musicie wiedzieć, że w przypadku liczenia opóźnienia uwzględnia się czas lądowania w miejscu docelowym.  To znaczy, że jeżeli na słonecznych Wyspach Kanaryjskich planowo powinniście być o 14, a realnie wylądowaliście o 17, to możecie ubiegać się o finansową rekompensatę.

Odszkodowanie  ma wtedy zryczałtowaną formę  i jest proporcjonalnie zależne od dystansu przebytej podróży. I tak przykładowo na trasie Berlin – Paryż (poniżej 1500 km) odszkodowanie wyniesie 250 euro. Jeśli zamykacie się w widełkach 1500 – 3500 km (np. trasa Warszawa – Kair), to odszkodowanie wzrośnie do 400 euro. Maksymalna kwota to wysokość rzędu 600 euro przysługuje na  długich trasach – powyżej 3500 km (np. Monachium – Nowy Jork).

W przypadku ponad 5-godzinnego opóźnienia macie prawo do rezygnacji z podróży i zwrotu pełnej ceny biletu.

OVERBOOKING

Osobiście nigdy nie zdarzyło się, by odmówiono mi wejścia na pokład, ale chcę wspomnieć o tym zjawisku, gdyż jest dość powszechnie praktykowane przez szereg linii lotniczych: zarówno tych budżetowych, jak i bardziej elitarnych.

Sytuacja następuje wtedy, gdy liczba sprzedanych biletów przewyższa rzeczywistą ilość miejsc na pokładzie (tzw. nadkomplet pasażerów). Overbooking kończy się często Happy End-em, gdyż zazwyczaj nie wszyscy pasażerowie pojawiają się w danym dniu na lotnisku. Jeśli natomiast, dopełniłeś wszelkich wymogów i na 45 minut przed odlotem stawiłeś się z kompletnymi dokumentami przy bramce, a mimo to odmówiono Ci wejścia na pokład, to masz prawo do zadośćuczynienia w wysokości 250-600 euro.

TRAVEL TIP

Zachęcam Was byście zbyt pochopnie nie pozbywali się dokumentów i zachowali je do finału podróży.  Mam tu na myśli: kartę pokładową/bilet lotniczy/umowę z biurem lub agentem. Na ich podstawie bowiem będziecie dochodzić swoich praw. Warto wspomnieć, że przelot musi być realizowany przez Państwa Wspólnotowe lub państwa zrzeszone takie jak Szwajcaria, Islandia i Norwegia. Wszelkie prawa pasażerów reguluje unijne rozporządzenie WE 261/2004, o którym możecie szerzej doczytać we własnym zakresie.

Każdy przewoźnik ma ustawowo 30 dni na odniesienie się do Waszej skargi. Jeżeli w tym okresie nie zostanie udzielona odpowiedź lub otrzymacie ją w formie negatywnej macie do wyboru kolejną drogę: zgłoszenie do Rzecznika Praw Pasażerów lub pozew sądowy.  Są to jednak długie i żmudne procesy. Jeśli nie chcecie zagłębiać się w nie osobiście lub po prostu nie lubicie biurokracji to mam dla Was dobre rozwiązanie. Zadanie to z łatwością zlecicie (wypełniając w trzy minuty prosty formularz ) profesjonalistom z branży odzyskiwania odszkodowań lotniczych. Oni w Waszym imieniu zbadają podstawę prawną i płynnie przeprowadzą przez wszystkie etapy reklamacji.

Ten artykuł powstał przy współpracy z firmą DelayFix, organizatorem konkursu Utknięci. Wystarczy, że wejdziecie na stronę i w kreatywny sposób odpowiecie na pytanie: Co zrobiłbyś/abyś czekając na opóźniony lot?

Możecie popuścić wodze fantazji i postawić się w roli zmęczonego rodzica, osoby będącej w służbowej delegacji lub beztroskiego backpackers’a.

Konkurs trwa do 29 sierpnia 2019, a pięciu autorów najbardziej niebanalnych odpowiedzi zostanie obdarowanych aparatami Instax !

Powodzenia i koniecznie dajcie znać kto weźmie udział!

Agnieszka

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGniezno Eurobank
Następny artykułLipcowe LOVE 2019