A A+ A++

Świat starożytnych mitów i legend niejednokrotnie okazywał się być odzwierciedleniem realnie istniejących kultur i społeczności. Tak też może być w przypadku legendarnych Amazonek – wojowniczych kobiet, które według greckich przekazów zamieszkiwały tereny Kaukazu. Najnowsze odkrycia archeologiczne sugerują, że prawzorem tych mitycznych postaci mogły być rzeczywiste koczownicze plemiona żyjące na tym obszarze około 4000 lat temu.

Badania prowadzone w ostatnich latach na Kaukazie dostarczają coraz więcej dowodów na istnienie starożytnych społeczności, w których kobiety odgrywały kluczową rolę w życiu wojskowym i społecznym. W 2019 roku rosyjscy archeolodzy odkryli szczątki czterech wojowniczek, pochowanych wraz z grotami strzał i włóczni. Dwa lata później, ormiańscy naukowcy natrafili na grób kobiety ze śladami odniesionych w walce ran, w tym z grotem strzały wbitym w nogę. 

Analiza tych znalezisk wskazuje, że kobiety te przez całe życie posługiwały się łukiem i strzałami, o czym świadczą charakterystyczne zmiany w budowie ich kości palców. Ponadto wiele szkieletów nosi ślady długotrwałego użytkowania siodła, co sugeruje, że prowadziły one koczowniczy tryb życia, przemieszczając się konno na duże odległości.

Ciekawe uzupełnienie tych odkryć stanowią lokalne legendy przekazywane przez mieszkańców górskiej wioski Khinalig w Azerbejdżanie. Położona na wysokości 2200 m n.p.m., uważana za najwyżej położoną osadę w Europie, Khinalig istnieje nieprzerwanie od epoki brązu. Według tamtejszych podań, miejscowe kobiety walczyły z zakrytymi twarzami, aby ich wrogowie nie mogli określić płci przeciwnika.

Odkrycia te wpisują się w szerszy obraz starożytnych społeczności koczowniczych, w których kobiety odgrywały istotną rolę, nie tylko w sferze domowej, ale także w sferze militarnej. Podobne ślady obecności wojowniczych kobiet znajdujemy na terenie Azji Środkowej, gdzie badania wykazały, że około 30% pochówków z okresu od IV do I w. p.n.e. należało do kobiet, które w trakcie życia prowadziły walkę wręcz lub na odległość.

Wizerunek Amazonek, utrwalony w greckiej mitologii, przez długi czas uważany był za wytwór wyobraźni antycznych poetów i historyków. Jednak coraz więcej dowodów archeologicznych sugeruje, że legenda ta mogła mieć swoje źródło w rzeczywistych wydarzeniach i kulturach, które ukształtowały się na terenach Kaukazu i Azji Środkowej w starożytności. Być może to właśnie te koczownicze społeczności, w których kobiety aktywnie uczestniczyły w życiu wojskowym, stały się pierwowzorem mitycznych Amazonek.

Oczywiście, wciąż wiele kwestii związanych z tymi społecznościami pozostaje niejasnych. Nie wiemy na przykład, czy owe wojownicze kobiety tworzyły odrębne, wyłącznie żeńskie wspólnoty, jak to przedstawiają greckie mity, czy też były one integralną częścią szerszych koczowniczych plemion. Konieczne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć charakter i organizację tych starożytnych społeczności.

Niemniej już teraz można stwierdzić, że odkrycia dokonane na Kaukazie rzucają nowe światło na postrzeganie roli kobiet w starożytnych kulturach koczowniczych. Obalają one utarty stereotyp, zgodnie z którym kobiety w tych społecznościach miały wyłącznie podporządkowaną pozycję, ograniczoną do sfery domowej. Wygląda na to, że przynajmniej część z nich aktywnie uczestniczyła w życiu wojskowym, a niektóre mogły nawet dowodzić oddziałami.

To ważne odkrycie, które wzbogaca naszą wiedzę na temat różnorodności i złożoności starożytnych kultur. Pokazuje, że rzeczywistość tamtych czasów mogła być znacznie bardziej zróżnicowana, niż sugerują to klasyczne źródła historyczne, często skupiające się na perspektywie dominujących grup społecznych. Badania te pozwalają nam lepiej zrozumieć, jak wyglądało życie w starożytnych społecznościach koczowniczych, w których kobiety odgrywały istotną, choć niekiedy pomijaną, rolę.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzyż wprost o krytykach “19.30”: Są głupkami
Następny artykułRomuald Starosielec – List do mieszkańców Warszawy