Od 8 stycznia lekarze będą musieli wystawiać pacjentom e-skierowania. Dzięki temu do zapisu na wizytę u specjalisty wystarczą jedynie podane przez telefon: czterocyfrowy kod oraz numer PESEL.
Zasada dotyczy lekarzy z przychodni i poradni posiadających umowy z NFZ. Takie rozwiązanie ma pomóc w skróceniu kolejek do lekarzy specjalistów.
Pilotaż nowego systemu trwał od października 2019 roku, a do końca października 2020 roku wprowadziła go u siebie ponad połowa placówek w Polsce. Przed 8 stycznia musiały to zrobić także pozostałe placówki.
E-skierowanie działa na podobnej zasadzie, co funkcjonujące z powodzeniem e-recepty. Pacjenci nie będą już musieli odbierać papierowych wydruków, ale informację o wystawionym elektronicznie skierowaniu dostaną SMS-em lub mailem. To duże ułatwienie, zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy większość wizyt odbywa się w formie teleporad.
E-skierowanie można odebrać na trzy sposoby. Najbardziej tradycyjna metoda to odebranie z poradni wydruku informacyjnego. Do dwóch kolejnych potrzebne jest korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta oraz uzupełnienie w nim danych – numeru telefonu i adresu e-mail.
Gdy to zrobimy, zaraz po wystawieniu skierowania otrzymamy SMS z czterocyfrowym kodem lub e-mail z załączonym w pliku PDF e-skierowaniem (kod dostępu znajduje się po lewej stronie pod kodem kreskowym).
Z e-skierowaniem o wiele prostsze stanie się zapisanie na zlecone świadczenie medyczne. Wystarczy zadzwonić do poradni podając numer PESEL oraz kod skierowania. Nie trzeba już osobiście zjawiać się w placówce – tym bardziej, że nie ma już obowiązku dostarczenia papierowego druku w ciągu 14 dni od rejestracji.
Jeśli ktoś woli to rozwiązanie – nadal będzie mógł pójść do poradni i zapisać się osobiście. Pacjent będzie musiał podać kod e-skierowania z numerem PESEL albo przedstawić do zeskanowania wydrukowane skierowanie lub pokazać na ekranie plik w formie PDF.
Od 8 stycznia e-skierowania będą obowiązkowo wystawiane na: świadczenia specjalistyczne (z wyjątkiem logopedii), leczenie szpitalne, badania medycyny nuklearnej, tomografię komputerową, rezonans magnetyczny, badania endoskopowe oraz badania echokardiograficzne płodu.
Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?
Korzystanie z e-skierowań znacząco ułatwi Internetowe Konto Pacjenta. Można je założyć wchodząc na stronę www.pacjent.gov.pl i klikając przycisk „Zaloguj się”. Następnie wybieramy z dostępnych opcji. Zalogować można się przez: Profil Zaufany, e-dowód lub bankowość internetową, jeśli nasz bank daje taką opcję.
Po zalogowaniu wchodzimy w „Moje konto”, wpisujemy numer telefonu i/lub adres e-mail i zapisujemy. W tym momencie e-skierowania będą przychodzić już mailem lub SMS-em.
Dodatkowo zyskamy w ten sposób informacje o przebiegu naszego dotychczasowego leczenia, skierowań, zwolnień i recept. Z kolei lekarz po udostępnieniu przez nas danych, będzie miał szybki wgląd w naszą historię leczenia.
NFZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS