A A+ A++

Od 1 lutego obowiązują obniżone stawki VAT m.in. na paliwa. Ceny benzyny i oleju napędowego na stacjach własnych ORLEN są niższe średnio o ponad 70 groszy za litr. Dla właścicieli aut elektrycznych również są obniżki – w infrastrukturze ORLEN np. stawka za ładowanie DC z mocą 50 kW zmniejszy się o 29 groszy za kWh.

Na warszawskiej stacji paliw ORLEN odbył się 1 lutego briefing prasowy z udziałem Premiera Polski Mateusza Morawieckiego oraz Prezesa Zarządu PKN ORLEN Daniela Obajtka.

Premier rozpoczął spotkanie od wymienienia przyczyn, z powodu których ceny paliw w ostatnich miesiącach rosły. Wśród nich są trzy główne: epidemia koronawirusa, która spowodowała konieczność ratowania miejsc pracy i wprowadzania ulg dla przedsiębiorców, w tym wstrzymania wpłat na ZUS czy tzw. opłat postojowych, a także podwyżki cen wprowadzane przez Gazprom, sięgające nawet 500-600 proc.

– Przy trzeciej przyczynie, wzroście cen energii elektrycznej, co najmniej połowa to efekt polityki klimatycznej Unii Europejskiej. A nie każdy był tak zapobiegliwy, jak ORLEN, żeby kupić wcześniej uprawnienia do emisji CO2. Zresztą, nie było to dla wszystkich możliwe. Niemniej, ta trzecia przyczyna też bije bardzo mocno Polaków po kieszeniach, podnosi inflację – mówił podczas briefingu prasowego premier Mateusz Morawiecki.

Jak tłumaczył, aby zminimalizować skutki tych działań, od 1 lutego VAT na paliwo został obniżony z 23 na 8 proc.

– O ile w innych krajach, we Francji, Danii czy Niemczech ceny paliw rosną w ostatnim czasie o 5-6 proc., to u nas spadły. Na jednym tankowaniu dla przeciętnej rodziny to oszczędność kilkudziesięciu złotych – podkreślał premier.

Zaznaczał, że te obniżki to także walka z inflacją, gdyż cena paliwa przekłada się na ceny innych produktów, chociażby poprzez koszty transportu.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN wymieniał, że średnia cena benzyny na stacjach spod znaku orła po obniżkach wynosi 5,19 zł, a oleju napędowego 5,24 zł.

– Są to najniższe ceny w Unii Europejskiej – podkreślał. – Sądzę, że nasza konkurencja również zaimplementuje te ceny – dodał.

Przypomniał, że w 2016 roku rozpoczęła się walka rządu z mafiami paliwowymi.

– Praktycznie w ciągu roku konsumpcja legalnych paliw wzrosła wówczas o ok. 55 proc. oleju napędowego i ok. 30 proc. benzyny. W tamtym czasie rafinerie działały na 60-70 proc. możliwości produkcyjnych. Do budżetu państwa spływało 25 mld zł, a po wprowadzeniu pakietu paliwowego wpływa 35 mld zł – wymieniał Daniel Obajtek.

Skalę uszczuplania budżetu państwa najlepiej oddaje poziom wpłat PKN ORLEN z tytułu różnych podatków – w 2021 r. wyniosły one ponad 35 mld zł, podczas gdy w 2015 r. było to ok. 10 mld zł. Łącznie od 2016 r., czyli przez 6 lat PKN ORLEN wpłacił do budżetu państwa z tytułu różnych podatków ponad 200 mld zł. Dla porównania, w ciągu 8 lat (2008-2015), kiedy walki z szarą strefą nikt skutecznie nie podjął lub nie chciał podjąć, do budżetu trafiły nieco ponad 162 miliardy złotych.

Różnicę widać też w wynikach finansowych Grupy ORLEN. Od 2016 r. do 2021 r. (6 lat) łącznie zysk netto wyniósł prawie 36 miliardów złotych, natomiast przez 8 lat rządów PO-PSL, czyli w latach 2008-2015 było to łącznie 2,9 miliarda złotych.

Prezes Koncernu zaznaczał, że dużą rolę w obecnej sytuacji PKN ORLEN odegrała też modernizacja rafinerii, dywersyfikacja dostaw ropy naftowej, zadbanie o bezpieczeństwo paliwowe Polski czy zabezpieczenie praw do emisji dwutlenku węgla – w latach 2020-2021 zarząd Koncernu podjął dość odważną decyzję o zakupie 19 mln praw do emisji CO2 po cenie 23-24 euro za tonę, które dziś kosztują ponad 80 euro za tonę.

– Gdyby te wszystkie działania nie zostały wdrożone, dzisiaj ceny paliw w Polsce wynosiłyby ok. 9-9,5 zł za litr – podkreślał Daniel Obajtek. – Robimy wszystko, by te ceny mogły się utrzymać, gdyż ceny paliw mają wpływ na całą gospodarkę – dodawał.

Ceny paliw zostały obniżone od 1 lutego br. na wszystkich stacjach PKN ORLEN w Polsce. Jak wyglądają w Płocku? Sprawdziliśmy to na dwóch stacjach, zlokalizowanych na płockich Podolszycach.

Efecta Pb95 – 5,22 zł
Verva Pb98 – 5,43 zł
Efecta Diesel – 5,24 zł
Verve Diesel – 5,42 zł
LPG – 2,75 zł.

A jak wyglądają ceny paliw w Europie? Według cen na 24 stycznia, za litr Pb95 zapłacimy:
Austria – 6,58 zł
Belgia – 7,67 zł
Czechy – 6,80 zł
Dania – 8,49 zł
Francja – 7,93 zł
Niemcy – 7,76 zł
Grecja – 8,20 zł
Węgry – 6,12 zł
Litwa – 6,69 zł
Holandia – 9,16 zł
Wielka Brytania – 8,02 zł (wg cargopedia.pl, ceny na 24.01.2022).

Przypomnijmy, że na ostateczne ceny paliw mają wpływ także zewnętrzne czynniki, niezależne od koncernów paliwowych, m.in. ceny ropy na globalnych rynkach i kurs dolara.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPotrącił 21-latkę na pasach
Następny artykułNaukowcy apelują do Komisji Europejskiej wstrzymanie budowy zapory na polsko-białoruskiej granicy