Od dziś Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi rejestr umów o dzieło. Dotyczy to wszystkich kontraktów zawieranych od 1 stycznia 2021 r., także tych, które zawarli między sobą obywatele nieprowadzący firmy.
Fot. Pixabay
O zawarciu tego typu umowy o dzieło musi powiadomić ZUS każdy zarejestrowany płatnik składek i każda osoba fizyczna. Oznacza to zatem, że jeśli ktoś na przykład zleci studentowi malarstwa wykonanie portretu, to wiążącą ich umowę będzie musiał zgłosić do ZUS, nawet jeśli żadne z nich nie prowadzi działalności gospodarczej.
Obowiązek ten nie dotyczy umów:
- zawartych z własnym pracownikiem,
- wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
- zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Umowy trzeba zgłaszać w nowym formularzu RUD, w terminie siedmiu dni od zawarcia umowy o dzieło. Formularz można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Prezes ZUS Gertruda Uścińska wyjaśniała wprowadzenie rejestru potrzebą gromadzenia danych na potrzeby analityczne, m.in. do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości. Dzięki nowej ewidencji ZUS-owi łatwiej będzie jednak kontrolować firmy pod kątem ewentualnego obchodzenia obowiązkowych składek ubezpieczeniowych. Firmy zawierające dużo umów o dzieło mogą zatem spodziewać się kontroli
Więcej o obowiązku zgłaszania do ZUS zawartych umów o dzieło.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS