A A+ A++

Wybór urządzeń o wysokiej wartości rezydualnej może obniżyć całkowity koszt użytkowania smartfonów w organizacji. Od czego zależy wartość używanych smartfonów? Które modele po klasycznym 2-3 letnim cyklu wykorzystania firma będzie mogła odsprzedać?

Wraz z szybkim tempem wprowadzania na rynek nowych modeli smartfonów oraz jednoczesnym wydłużeniem cyklu życia tego typu urządzeń poprzez zwiększone wsparcie aktualizacjami oprogramowania oraz zabezpieczeń, kwestia wartości rezydualnej tych urządzeń zyskuje na znaczeniu.


Jakie elementy wpływają na wartość rezydualną smartfonów?
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Jakie elementy wpływają na wartość rezydualną smartfonów?

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Smartfony, będące nie tylko narzędziami komunikacyjnymi, ale również centrami zarządzania danymi i operacjami, stają się nieodzownymi elementami strategii korporacyjnych. W tym kontekście, wartość rezydualna smartfonów nabiera szczególnego znaczenia dla firm, które inwestują w te urządzenia na szeroką skalę.

Zobacz również:

Zrozumienie wartości rezydualnej, czyli wartości, jaką smartfon zachowuje po określonym okresie użytkowania, pozwala przedsiębiorstwom lepiej zarządzać kosztami związanymi z cyklem życia technologii mobilnej. W artykule omówimy kluczowe czynniki wpływające na wartość rezydualną.

Marka

Smartfony renomowanych, znanych i cenionych marek są warte zawsze znacznie więcej, niż modele mało popularnych producentów, a na dodatek dużo łatwiej je sprzedać. Smartfony od Apple, Google czy Samsunga są częstym wyborem z drugiego obiegu. Dużo osób nie mogących lub nie chcących sobie pozwolić na wydanie kilku tysięcy złotych na flagowe urządzenie bardzo często sięgają po roczne-dwuletnie flagowce w dobrym stanie, które kosztują zauważalnie mniej, niż nowe egzemplarze, a co dopiero nowsze modele. Urządzenia te na dodatek nadal mają aktywne i długie wsparcie producenta oraz świetnie działają.


Mało popularne modele szybko tracą na wartości
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Mało popularne modele szybko tracą na wartości

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Tym samym firmy, które po czasie wymieniają flotę smartfonów dla kadry menedżerskiej decydując się na flagowe modele np. od Apple, Samsunga czy Google nie będą miały problemów z odsprzedaniem używanych egzemplarzy zachowanych w dobrym stanie.

Im popularniejszy model (udany, doceniany i aktualnie modny) tym wyższa wartość rezydualna.

Największą utratę wartości rezydualnej mają smartfonach, które nie są popularne lub są do wąskiego grona odbiorców. Mowa o smartfonach o podwyższonej odporności, wersjach Enterprise czy dedykowanych modelach produkowanych na zamówienie np. bez kamery.

Stan urządzenia i jego wiek

Oczywiście nie bez znaczenia jest kondycja urządzenia i wiek. Zdecydowanie warto inwestować w solidne pokrowce oraz szkła na ekran podczas wydawania urządzeń użytkownikom. Akcesoria te minimalizują ryzyko uszkodzenia sprzętu, kosztownych napraw oraz przerwania ciągłości działania, a na dodatek pozwalają zachować urządzenie w dobrym stanie wizualnym i technicznym, co pozwoli uzyskać większą wartość rezydualną podczas odsprzedaży.


Akcesoria minimalizują ryzyko uszkodzenia urządzenia
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Akcesoria minimalizują ryzyko uszkodzenia urządzenia

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Smartfony z różnego rodzaju zarysowaniami są mniej warte od takich w stanie jak nowy. Wgniecenie jeszcze mocniej obniżają cenę, a pęknięcia tyłu czy ekranów drastycznie zmniejszają cenę urządzenia.

Historia serwisowa

Historia serwisowa w zależności od jej przebiegu może podnieść lub obniżyć wartość rezydualną urządzenia.

Zaczniemy od wpisów, które obniżają wartość. Zaliczamy do nich wymianę wyświetlacza (szczególnie iPhone) lub plecków na zamienniki lub w nieautoryzowanych serwisach.

Neutralne są wpisy gwarancyjne związane z wymianą np. ekranu, głośników, przycisków, portów i innych elementów.


Pozytywnie na wartość rezydualną może wpłynąć wymiana płyty głównej smartfona w ramach gwarancji lub wymiana urządzenia na nowe w czasie trwania gwarancji.

Na wartość rezydualną urządzenia zauważalnie wpływa także wymiana akumulatora na nowy (oryginalny) przez autoryzowany serwis z potwierdzeniem. Urządzenie z nowym akumulatorem może być nawet o 20% droższe od identycznego egzemplarza z oryginalnym ogniwem.

Gwarancja

Smartfony wciąż objęte gwarancją są szczególnie atrakcyjne dla kupujących, ponieważ nie muszą oni zbytnio martwić się o potencjalne wady i problemy. Pewność, że kupujący nie będzie musiał pokrywać kosztów naprawy w przypadku wystąpienia problemu sprawia, że zakup jest mniej ryzykowny, co może znacznie zwiększyć wartość odsprzedaży telefonu.

Dodatkowo wartość rezydualna zwiększają rozszerzone gwarancje lub ubezpieczenia od uszkodzeń mechanicznych, które można wykupić bezpośrednio u producenta lub w sklepie, w których zakupione zostało dane urządzenie.

Dystrybucja

Smartfony z wolnej dystrybucji i bez simlocka są znacznie lepiej wyceniane od urządzeń od operatorów. Coraz częściej smartfony przez operatorów sprzedawane są na raty i do momentu spłaty są własnością operatora.


Urządzenia bez brandingu najczęściej otrzymują aktualizacje szybciej oraz przez dłuższy okres czasu
fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Urządzenia bez brandingu najczęściej otrzymują aktualizacje szybciej oraz przez dłuższy okres czasu

fot. Daniel Olszewski / Computerworld

Dodatkowo w przypadku smartfonów z Androidem branding i opóźnione aktualizacje oprogramowania.

Przemyślany wybór pozwala ograniczyć TCO

Zrozumienie czynników wpływających na tę wartość, takich jak marka, specyfikacje techniczne, stan urządzenia i trendy rynkowe, pozwala firmom podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Optymalizacja strategii zarządzania cyklem życia smartfonów nie tylko obniża całkowite koszty posiadania, ale również zwiększa efektywność operacyjną i konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Dzięki przemyślanemu podejściu do zakupu, utrzymania i wymiany urządzeń mobilnych, firmy mogą maksymalizować zwrot z inwestycji, jednocześnie zapewniając swoim pracownikom dostęp do najnowszych technologii. W dobie szybko postępującej cyfryzacji, strategiczne zarządzanie wartością rezydualną smartfonów staje się nie tylko narzędziem kontroli kosztów, ale również elementem budowania przewagi konkurencyjnej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOBW: wyprawa na Ostrą (ZDJĘCIA)
Następny artykułOferty znów droższe od kosztorysu